همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های مهرداد آقایاری در گالری شکوه افتتاح شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، مهرداد آقایاری در این نمایشگاه آثار رنگ روغن برگرفته از طبیعت خود را در کنار آثار گرافیکی تازه‌اش که همگی تک رنگ هستند، ارائه کرده است.

او که ساعت‌ها در بین طبیعت شهرها و روستاهای مختلفی چون خوی، تبریز، تهران، درکه، لواسان کار کرده و آثاری ملهم از طبیعت را خلق کرده است، درباره آثارش می‌گوید: این کارها به دو قسمت تقسیم می‌شوند، یکی آثاری هستند که هرروز صبح تا نزدیک ظهر در طبیعت کار می‌کردم و دیگری شامل آثاری می‌شود که از طبیعت شهرهای مختلف عکس می‌گرفتم و سپس از عکس‌ها برای به تصویر کشیدن طبیعت بهره می‌گرفتم.

در بین طبیعت و فضاهای زیبایی که آقایاری در فصل‌های مختلف به تصویر کشیده، نقاشی متفاوتی از یکی از بزرگراه‌های تهران به چشم می‌خورد، او در این خصوص می‌گوید: احساس کردم به دلیل آلودگی هایی که در تهران است کمتر هنرمندی روی آن کار می‌کند، اما تهران با رنگ‌های خاکستری‌اش برای من جذابیت زیادی داشت، به همین دلیل آن را این گونه با تمام وجوه زیبایش به تصویر کشیدم.

او تابلوهای رنگ روغن اش را قاب کرده و بر روی آنها شیشه انداخته است، به عقیده وی این کار هم جنبه فانتزی به اثر می‌دهد و هم آن را به سمت دکوراتیو بودن پیش می‌برد.

این هنرمند جوان قصد داشته با این کار آثاری به روز تر ارائه دهد و از کارهای رنگ روغن قدیمی فاصله گیرد.

از نظر او همه نقاشان پس از گذراندن سبک رئال به سبک‌ها و تکنیک‌های دیگر می‌رسند، او در مورد خودش می‌گوید: من رئال و گاهی هم فتو رئال کار می‌کردم، فکر می‌کنم همه نقاشان دوره رئال کار کردن را گذرانده‌اند و بعد راه خود را یافته‌اند، در واقع هنرمند تا به واقعیت نرسد به تکنیک نمی‌رسد.

من در این آثار از تکنیک لکه گذاری و تاچ قلم بهره گرفته‌ام و آثارم به این سمت گرایش دارند.

آقایاری در کنار آثار ملهم از طبیعت در قسمت دیگر گالری آثار گرافیکی تک رنگی کار کرده است که در آن موسیقی سنتی ایران و رقص سماع را به تصویر کشیده است.

او در مورد موضوع این آثار می‌گوید: حدود دو سال است که در کنار آثار طبیعت، کارهای گرافیکی هم انجام می‌دهم.

در واقع رقص سماع متعلق به ایران بوده و توسط عبدالقادر مراغه‌ای 460 سال پیش از ایران خارج شده است. این موضوع درست به زمانی باز می‌گردد که مغول ها به ایران حمله کردند و می‌خواستند موسیقی، نت ها و کتاب ها را آتش بزنند به همین دلیل آنها را از ایران خارج کردند و به ترکیه بردند.

این رقص در قونیه باقی ماند و هنوز در آنجا این موسیقی و رقص انجام می‌شود. من در این نمایشگاه سعی کردم رقص سماع و سازها که حالتی عرفانی دارند را با خط و خطوط گرافیکی به تصویر بکشم.

قصدم این است که با نقاشی کردن آن نشان دهم که متعلق به ایران است.

او در یکی از تابلوهای تک رنگ گرافیکی‌اش خون را به عنوان نماد از بین رفتن موسیقی سنتی به تصویر کشیده است.

این آثار نوعی چینش خاص دارند، تابلوها به چند قسمت مجزا تقسیم می‌شوند این قسمت ها برجسته شده از سطح کار بالا آمده اند، هنرمند روی هر قطع مربع آن، یک ساز را کشیده است.

آقا یاری در این آثار شخصیت هر ساز را به طور جداگانه ای نقاشی کرده است.

مهرداد آقا یاری متولد 1363 شهرستان خوی است.

او از ده سالگی نزد استاد اسفندیار سربخش دوره های نقاشی را گذرانده است و تا کنون دردو نمایشگاه گروهی و یک نمایشگاه انفرادی شرکت داشته و در سال 84 در نمایشگاه دو سالانه تالار وحدت حضور داشته است.

نمایشگاه نقاشی‌هایش تا 26 مهرماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روز از ساعت 16 از این آثار دیدن کنند.

گالری شکوه در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19واقع است.

 

 

کد خبر 187764

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز