همشهرزی‌آنلاین: سیستم عکاسی مرور زمان بر مبنای ریل (Time Lapse Dolly System) توسط محققان کشور طراحی و ساخته شد.

سیستم عکاسی مداوم ریلی

به گزارش ایسنا، این دستگاه که پس از شش ماه مطالعه و بررسی ساخت ریل‌های عکاسی و فیلمبرداری بر مبنای عکاسی مرور زمان آماده بهره‌برداری شده، این امکان را به علاقه‌مندان به عکاسی در شب و روز می‌دهد که حرکت دوربین عکاسی و فیلمبرداری را در فضایی سه بعدی و در سه جهت مختلف با کنترل تمام خودکار رایانه‌یی انجام دهند.

در عکاسی مرور زمان در حالت مرسوم، عکاس با تنظیم نوردهی های متوالی با ریموت دوربین و از کنار هم قرار دادن عکس‌های متعدد فیلم‌هایی از گذشت زمان و حرکت سوژه ها در تصویر را ثبت می‌کند. در این حالت، دوربین ثابت است و این اجزای تصویر هستند که حرکت می‌کنند. در عکاسی روز یا عکاسی نجومی بسیاری از این تایم لپس ها ساخته شده است که صحنه هایی بدیع از نماهای حرکت آسمان شب و مناظر زمینی خلق می‌کنند.

more

  وب سایت آموزش عکاسی نجوم راه اندازی شد  

در نوع دیگری از عکاسی Time Lapse عکاسان از یک ریل حرکت دهنده دوربین که نوردهی ها را با استپ های مشخص و با حرکت دوربین روی ریل کنترل می‌کند استفاده می‌کنند. در این حالت، علاوه بر حرکت اجسام در تصویر با تغییر آرام مکان دوربین صحنه هایی زیبا از انواع حرکت ها در فیلم نهایی قایل مشاهده است.

سیستم عکاسی مداوم ریلی

تصاویر زیبای حرکت اجرام آسمان در شب - سینما - فعالیت های تبلیغاتی، تجاری - حرکت ابرها، انسان، صنعت، ماشین، زندگی روزمره، رشد گیاهان، زندگی حیوانات و بسیاری دیگر از حالت ها با این نوع عکاسی جانی تازه می‌گیرند و نمایی بدیع و تازه از زیبایی‌های زمین و آسمان را به نمایش می‌کشند.

به گفته محمد رحیمی، ایده پرداز و مدیر طراح این دستگاه، دستگاه خودکار Time Lapse که در اداره ثبت مالکیت های صنعتی ایران به ثبت رسیده و به عنوان اختراع شناخته شده است، علاوه بر استفاده از ریل های خطی و کروی از بازویی رباتیک برای کنترل زمان های نوردهی دوربین عکاسی و فیلمبرداری در سه جهت فضایی استفاده می‌کند که امکان سه بعدی شدن با استفاده از دو دوربین هم زمان را می‌دهد.

این روش به عکاس این امکان را می‌دهد که همزمان علاوه بر حرکت افقی، حرکت عمودی و گردش 360 درجه را در ترکیبی از نماهایی خارق العاده و سه بعدی در اختیار عکاس و فیلمبردار قرار دهد. علاوه بر این، دستگاه به صورتی طراحی شده است که امکان اتصال به رایانه‌ها و تلفن های همراه بر مبنای Java و یا استاندارد های Android ویندوز و Linux را داشته باشد.

سیستم عکاسی مداوم ریلی

دستگاه از دو مود Wirless و Bluetooth استفاده می‌کند و نرم افزار همراهی دارد که می‌تواند تمامی کنترل دستگاه را حتی با یک موبایل میسر کند. این دستگاه همچنین می‌تواند در مناطق کوهستانی و ناهموار تا شیب 90 درجه امکان نصب ریل و تصویر برداری را فراهم کند. این سیستم مجهز به ریموت نوردهی یا دکلانشور داخلی است که امکان عکاسی از 1/6000 ثانیه تا 9999 ثانیه در هر بار نوردهی را فراهم می‌کند.

به گفته رحیمی، نکته مهم در مورد این دستگاه که از هم اکنون قابل ارائه به علاقه‌مندان عکاسی نجومی و عکاسی های خاص است، امکانات بسیار زیاد و قیمت بسیار پایین آن نسبت به مدل های خارجی است.

کد خبر 187719
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز