بارش شهابی اتا آکوارید از ۱۹ آوریل آغاز شده و تا ۲۸ می ادامه دارد. اوج این بارش، ۶ می اتفاق افتاد. تصاویری را که دو عکاس نجومی استرالیایی ثبت کردند، می‌بینید.

بارش شهابی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، عکاسان استرالیایی، جیکوب ولاتکو از نیو ساوت ولز و کریستین بومن از کوئینزلند، پیش از طلوع آفتاب بیدار شدند تا از بارش شهابی اتا آکوارید عکاسی کنند. ساکنان نیم‌کره جنوبی زمین از بهترین موقعیت برای رصد این بارش شهابی بهره می‌برند، با این حال، بارش شهابی اتا آکوارید برای ساکنان آمریکا و نیم‌کره شمالی نیز قابل رصد است. 

ستاره دنباله‌دار هالی فقط هر ۷۶ سال از قسمت منظومه شمسی ما بازدید می‌کند، اما مدار طولانی آن به نپتون و پشت آن دنباله‌ای دائمی از گرد و غبار دارد. دو بار در سال، زمین از این مسیر غبارآلود هالی عبور می‌کند. اولین بارش شهابی سالانه از هالی، اتا آکوارید (اتا دلوی) نامیده می‌شود و بهترین موقعیت برای رصد آن نیمکره جنوبی است. این ذرات فقط به اندازه یک دانه ماسه هستند، اما سرعت بالای آنها ردهای درخشان در آسمان ایجاد می‌کند. ذرات گرد و غبار دیده شده در آسمان استرالیا در چند روز اخیر، به احتمال زیاد هزاران سال پیش از دنباله‌دار هالی جدا شده‌اند. در ماه اکتبر، زمین دوباره از مسیر گرد و غبار هالی عبور می‌کند و این بارش شهابی در اکتبر، اریونید نام دارد. 

کد خبر 508909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha