سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۹:۴۷
۰ نفر

گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دولت انگلیس گفت‌وگوهای دیپلماتیک را برای حل مسئله نظامیان بریتانیایی با وزارت خارجه ایران آغاز کرده است.

علی لاریجانی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر افزود: در صورتی که این مذاکرات در مسیر منطقی ادامه یابد می‌تواند باعث تغییر شرایط موجود شود و روند امور را به سمتی ببرد که این مسئله خاتمه یابد.

لاریجانی تصریح کرد: در حال حاضر دولت انگلیس گفت‌وگوهای دیپلماتیکی را با وزارت خارجه  ایران آغاز کرده که در ابتدای کار است و اگر این مسیر را ادامه بدهند به‌طور منطقی می‌توانند شرایط را تغییر دهند و روند امور به سمتی برود که این مسئله فیصله یابد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در ابتدا قرار بر این بود که موضوع بازداشت این نظامیان به‌طور طبیعی در روابط دوجانبه ایران و انگلیس رسیدگی شود و طرف مقابل نیز با پذیرش اشتباه خود مسئله را حل کند اما آنها طور دیگری عمل کردند و تلاش کردند تجاوز به آبهای ایران را امری طبیعی جلوه دهند که ملت ایران نباید در قبال آن معترض باشد.

اروپا شبیه آمریکا

لاریجانی ضمن عجیب دانستن موضع‌گیری اتحادیه اروپا درباره بازداشت نظامیان انگلیسی گفت: قرار گرفتن همه اعضای این اتحادیه پشت سر عضوی که مرتکب کاری نادرست شده برای ما نامفهوم است.

وی افزود: این‌گونه رفتارها تاثیر سویی در سابقه اتحادیه اروپا دارد.

لا‌ریجانی پیش از این در گفت‌وگو با شبکه 4 تلویزیون انگلیس با ابراز تاسف از موضع برخی از کشورهای اروپایی گفته بود: این کشورها بدون آن‌که از واقعیت خبر داشته باشند شروع به محکوم کردن ایران کردند و این بدان معنا است که در اتحادیه اروپا اگر یکی از اعضا اشتباه کند اعضای دیگر از او حمایت می‌کنند و این زبان زور است. پس اتحادیه اروپا هم در مقایسه با آمریکا رویکرد و نظر متفاوتی ندارد که تلا‌ش می‌کند از زبان زور استفاده کند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ایران می‌خواهد این نظامیان را محاکمه کند یا همچنان در بازداشت نگه دارد، گفت: ما نمی‌خواستیم با پخش اعترافات اینها هیچ مساله‌ای را حل کنیم، پخش این تصاویر واکنش ما به اظهارات طرف مقابل بود. اگر آنها غیرمنطقی رفتار نمی‌کردند ما اعترافات این افراد را از طریق صدا و سیما پخش نمی‌کردیم.

لا‌ریجانی افزود: البته ما همه‌ آنچه را که از آنها داشتیم پخش نکردیم بلکه تنها برای متوجه ساختن طرف مقابل بخش‌هایی از این اعترافات را پخش کردیم.

وی با اشاره به این‌که دولت انگلیس از ابتدا این تجاوز را منکر شده و برخی از کشورها مثل آمریکا و از جمله جورج بوش این اقدام را گروگانگیری توصیف کرده‌اند، خاطرنشان کرد: چه دلیلی برای گروگانگیری ما وجود دارد، ما به صراحت رفتارهای جنجالی و جوسازی‌ها را درک می‌کنیم و می‌فهمیم که آنها خواهان استفاده از زبان زور هستند و در مقابله با دیگران از موضع قدرت برخورد می‌کنند.

کد خبر 18749

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز