همشهری آنلاین: رییس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه در مسائل اخیر اقتصادی، بانک مرکزی مطالب را ساده گرفت که این اتفاقات افتاد و این عملیات روانی صورت گرفت گفت: قیمت دلار دو هزار تومان است و بقیه چیزهای مطرح در این زمینه حباب است، اگر بتوانند کنترل کنند، باید روی همان دو هزار تومان ثابت شود و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

فیروزآبادی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر حسن فیروزآبادی ظهر امروز در نشست ویژه اساتید دانشگاه علم‌و‌صنعت ایران، درباره تحریم‌های غرب علیه ایران گفت: در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا تحریم یک اهرم برای کمک به سیاست خارجی است و هرجا در عرصه سیاست خارجی کم بیاورند، از موضوع تحریم استفاده می‌کنند.

وی افزود: تاکنون آمریکا کشورهای زیادی را مورد تحریم قرار داده است. تحریم‌ها برای جمهوری اسلامی ایران همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی شروع شد. وقتی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، آمریکا، ایران را در فهرست تروریست‌ها قرار داد و سه سال بعد اقدام به تحریم ایران کرد و با مرور زمان بر این تحریم‌ها افزود.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه تحریم‌های اروپا و آمریکا علیه ایران مغایر با مفاد منشور ملل متحد است، اظهار داشت: تحریم‌ها علاوه بر اینکه یک نوع دخالت در استقلال و حاکمیت داخلی کشورهاست، با مفاد منشور ملل متحد نیز مغایرت دارد و بر آن اشکال وارد است.

فیروزآبادی ادامه داد: از زمانی که جمهوری اسلامی ایران با این تهدیدها مواجه شد، تلاش کرد که این تحریم‌ها را خنثی کند و در عرصه تحقیق و تولید هرچه بیشتر قدم برداشت. حرکت اول استکبار در این راستا بود که ما را در جنگ نظامی نابود کند. آنها در واقع می‌خواستند انقلاب اسلامی را که حرکتی در برابر لیبرالیسم و کمونیسم بود، نابود کنند. آمریکایی‌ها صدام را جهت حمله به ایران تحریک کردند و تعداد زیادی از کشورها نیز به آنها کمک کردند و وقتی دیدند در بعد تهدید نظامی و عملیات نظامی نتوانستند به نتیجه‌ای برسند، گفتند تا وقتی ملت ایران متعهد و منسجم است، در برابر هر قدمی و فعالیتی می‌ایستد و خودش را می‌تواند اداره کند.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی یک جریان فکری و انسانی است که در عرصه بین‌الملل در حال منتشر شدن است و مثل جریان آبی در دنیا سرازیر می‌شود و به همین بابت آنها آخرین راهکاری که در نظر گرفتند، تحریم بود. تحریم به مانند یک اره دو سر است و اثر آن دوجانبه است. اینگونه نیست که اگر آنها ما را تحریم کرده‌اند به خودشان آسیبی وارد نشده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه غرب در اثر تحریم ایران دچار مشکلاتی شده است، بیان کرد: تحریم یک معادله دوسویه است و همانطور که برای ما عرض و طول ارتفاع دارد، برای آنها نیز همین مختصات ها را دارد.

فیروزآبادی با بیان اینکه انقلاب اسلامی، انفجار نور بود، تصریح کرد: انقلاب اسلامی رویشی است که کج‌اندیشان و ابلیسیان در برابر این رویش نمی‌توانند آرام بنشینند و عکس‌العملی نداشته باشند، ولی این عکس‌العمل آنها نمی‌تواند رویش و زایش انقلاب اسلامی را متوقف کند؛ چراکه این رویش و زایش غیرقابل توقف است.

وی با بیان اینکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران انواع مختلفی دارد که یکی از انواع آنها تحریم شخصیت‌هاست، افزود: این نوع تحریم‌ها مفهومی ندارد و در واقع آنها با محاسبات غربی این تحریم‌ها را انجام می‌دهند. خود من نیز از سوی خزانه‌داری آمریکا تحریم شده‌ام. وقتی این اتفاق افتاد، من گفتم آن را پیگیری و شکایت می‌کنم، نه اینکه از بابت این موضوع برای من مشکلی پیش آمده باشد، بلکه می‌خواستم بگویم که می‌شود با آمریکا نیز مبارزه و این مسائل را نقض کرد و همانطور که گفتم این موضوع را از نظر حقوقی دنبال می‌کنم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه بخش مهمی از تهدیدها به ما کمک کرد که ما در داخل کشور از نظر علمی و فناوری رشد کنیم، اظهار کرد: ما در نیروهای مسلح از سال 63 متوجه این محدودیت‌ها و تحریم‌ها شدیم و کارهای تحقیقاتی را برای رشد خودمان آغاز کردیم.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه همانطور که آنها تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران را تحریم کنند و تحت فشار قرار دهند، ما نیز در عرصه مدیریت ورزیده شده‌ایم، افزود: نیروهای جمهوری اسلامی ایران نیز امروز ورزیده شده‌اند و اکنون می‌بینید که ما در عرصه‌های مختلف علمی پیشرفت داشته‌ایم و در عرصه فناوری و مدیریت نیز به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کرده‌ایم.

وی ادامه داد: مدیریت ما هوشمندانه است و با استفاده از این مدیریت هوشمندانه می‌توان این تحریم‌ها را خنثی کرد؛ کاری که در حال حاضر نیز در حال انجام شدن است. اوایل امسال با وجود تحریم‌ها در نیروهای مسلح نگرانی‌هایی از بابت بودجه ایجاد شده بود ولی من به دوستان در نیروهای مسلح گفتم که اثرات این مسائل می‌تواند 10 درصد باشد و در واقع مقدار ریسک این موضوع 10 درصد است و شما منهای این 10 درصد بروید کار کنید.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه اگر در داخل و ساختار نظام همه با هم در کنار هم کار کنند از بابت تحریم‌ها دچار مشکل نمی‌شویم، گفت: درست است تحریم، فشار و سختی دارد، با درهای بسته مواجه می شویم و بعضا شلاق‌هایی بر کمر ما فرود می‌آید ولی آیا این مسائل در پیشرفت کشور و انقلاب ما اثر می‌گذارد و مانعی ایجاد می‌کند؟ نه؛ اینگونه اثر نخواهد داشت.

وی افزود: انتظار غربی‌ها از تحریم‌ها این است که تحریم‌ها آنچنان تاثیر بگذارد که موجب نارضایتی مردم شود و مردم پشتیبانی خود را از انقلاب بردارند و تابع طرح‌های آنها شوند و آنها از داخل و خارج برای برنامه‌ریزی علیه کشور اقدام کنند ولی این تحریم‌ها یک درصد این شرایط را برای آنها فراهم نمی‌کند.

فیروزآبادی با بیان اینکه اکنون دشمنان از تحریم‌ها و مقوله تحریم به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کنند، گفت: آنها افرادی را استخدام می‌کنند که اطلاعات و تحلیل‌های غلط بنویسند و از طریق رسانه‌های جمعی به داخل کشور ما انتقال دهند، ولی میزان اثرگذاری عملی این مسائل در داخل کشور و نظام شاید حدود 10 درصد باشد، یعنی می‌توان ریسک‌پذیری 10 درصدی برای آن در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه از چند ماه گذشته یک عملیات علیه نظام ارزی ما صورت گرفت و بعضا مجریان کشور نیز در این زمینه ایستادگی کردند، اظهار کرد: من شاهدم که دولت و تیم اقتصادی آن و دیگر مسئولان هر هفته جلسه دارند و همه چیزها را دیده‌بانی و جمع‌بندی می‌کنند و روش‌هایی را برای خنثی کردن تحریم‌ها در نظر می‌گیرند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در قضیه اخیر، بانکی‌ها یکسری غفلت کردند و بانک مرکزی نیز مطالب را ساده گرفت و این اتفاقات افتاد و این عملیات روانی صورت گرفت وگرنه اقتصاد کشور ما به این سمت نمی‌رفت.

فیروزآبادی با بیان اینکه قیمت دلار دو هزار تومان است و بقیه چیزهای مطرح در این زمینه حباب است، گفت: اگر بتوانند کنترل کنند، باید روی همان دو هزار تومان ثابت شود و مشکلی ایجاد نمی‌شود و آنچه که ما در این زمینه در حال حاضر می‌بینیم حقیقت ندارد و صوری، ساختگی و حباب است و دیدیم که با یک حرکت چقدر تغییرات ایجاد شد.

وی تأکید کرد: اطمینان می‌دهم که اکنون از سال‌های گذشته از نظر مالی، ارزی، علمی و فناوری، انسجام ملت و اقتدار رهبری، قوی‌تر هستیم و دشمنان ما از سال‌های گذشته ضعیف‌ترند.

وی با اشاره به اعتراف یک نفر از دستگیرشدگان به جرم اخلال در بازار ارز که گفته بود در قضیه اخیر چندین میلیارد تومان گردش ارزی داشته است، افزود: آیا ما قادر نبودیم که 30 نفر را کنترل کنیم و حباب‌ها را کنترل کنیم؟ در این قضیه، سادگی، ساده‌اندیشی یا سیاسی‌کاری شده که یکی از این اتفاقات رخ داده است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه، به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اشاره کرد و گفت: افرادی به عنوان کاندیدا مطرح هستند و باندهایی حول آنها نیز بعضا ایجاد شده است و هرکدام از آنها دارای انگیزه‌هایی برای تحت تاثیر قراردادن رقیبند و آثار این مسائل بر آثار تحریم اضافه شده و این به نفع دشمن است و دشمن فکر می‌کند که مسائل و اتفاقات اقتصادی کشور، از آثار تحریم است.

فیروزآبادی خطاب به شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: من به شما اطمینان می‌دهم که اکنون از سال‌های گذشته از نظر مالی، ارزی، علمی و فناوری، انسجام ملت و اقتدار رهبری، قوی‌تر هستیم و دشمنان ما از سال‌های گذشته ضعیف‌ترند.

وی با اشاره به اینکه اروپا و آمریکا در حال حاضر دچار مشکل هستند، اظهار کرد: آنچه اکنون به عنوان تحریم به صورت موثر عمل می‌شود و مشکلاتی را بعضا ایجاد می‌کند، یکسری ارتباطات شخصی و شرکتی است. مثلا سفیر آمریکا که در فلان کشور با فلان شرکت اروپایی و آمریکایی نیز رابطه دارد و آن شرکت در آمریکا و اروپا دارای منافعی است، به آنها می‌گوید که اگر با ایران قرارداد ببندید، تو را تحریم می‌کنیم و منافعت را در خطر می‌اندازیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به محدودیت‌هایی که اروپا و آمریکا در مورد انرژی ایران از جمله نفت به وجود آورده‌اند، تصریح کرد: خود آنها نیز از بابت این موضوع دچار مشکل شده‌اند، چراکه نفت ایران دارای ویژگی‌هایی است و پالایشگاه‌های اروپا به نفت ایران نیازمند هستند.

فیروزآبادی همچنین، به موقعیت ژئوپولوتیک و اقتدار ایران در منطقه اشاره کرد و افزود: آمریکا نقش ایران در تصمیم‌گیری‌های جهانی را متوجه است و مشاهده می‌کند. آنها دارای نقاط ضعف زیادی هستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه "نیروهای نظامی آمریکایی دچار افسردگی شده‌اند"، گفت: آنها نیروهای خود را از عراق بیرون بردند و در دیگر کشورهای خلیج فارس مستقر کرده‌اند. نیروهای آنها افسرده هستند و آنها را به آمریکا نبرده‌اند چون می‌ترسیدند به جنبش وال‌استریت بپیوندند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین، به رزمایش آمریکایی‌ها و متحدانش در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: آنها این رزمایش را برپا کردند تا نیروهای خود را از افسردگی خارج کنند، چراکه نیرویی که مثلا یک سال حرکت و فعالیتی نداشته باشد، دچار افسردگی می‌شود. آنها در این رزمایششان گفتند که سی کشور حضور پیدا می‌کنند و بعد گفتند که 25 کشور و در آخر دیدیم که این رزمایش با حضور 7 کشور که پنج‌تای آنها از کشورهای منطقه بودند، انجام شد.

فیروزآبادی در ادامه سخنان خود، با بیان اینکه "ما باید حرکتمان را با همان روحیه انقلابی ادامه دهیم و به آثار عملیات‌های روانی علیه جمهوری اسلامی ایران نباید توجه کنیم"، گفت: ان‌شاءالله جمهوری اسلامی ایران از بحران ساختگی تحریم‌ها نیز به سلامتی عبور می‌کند و این امر جز رشد تکاملی برای انقلاب اثر دیگری نخواهد داشت و این روشن است.

برخی افراد به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که این تصور در بین مردم ایجاد می‌شود که گویی می‌خواهد جنگ شود؛ در حالی که این نوع حرف زدن اشتباه است. وقتی یک فرمانده نظامی حرف می‌زند باید بداند که از صحبت او برداشت سیاسی و امنیتی می‌شود و در صحبت کردن خود باید اینگونه مسایل را محاسبه کند.
وی با بیان اینکه "یکی از اشکالات کنونی در کشور ما عدم تعادل سیاسی است"، اظهار کرد: به خاطر انتخابات ریاست‌جمهوری، اکنون گرفتار این امر هستیم و ان‌شاءالله با اتحاد ملت ایران و توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری از این مساله نیز عبور می‌کنیم.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تهدیدهای نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: اشغالگران قدس امروز از نظر روحی و تجهیزاتی در وضعیتی نیستند که بخواهند ایران را تهدید کنند.

فیروزآبادی به شکست‌های رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه با حزب‌الله لبنان و 22 روزه با حماس اشاره کرد و افزود: مگر حماس و مردم غزه جز ایمان و روح مقاومت چه داشتند که اسرائیلی‌ها از آن شکست خوردند؟ آنها به خاطر این شکست‌ها، روحیه ندارند. این موضوعی است که به صورت علنی مقامات اسرائیلی از جمله مقامات نظامی آنها به آن اشاره کردند که نه توان و نه شرایط لازم را ندارند که با ایران بجنگند و عواقب آن نیز برایشان سنگین است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما زمانی تهدیدها را برای جمهوری اسلامی به گونه‌ای دیگر برآورد می‌کردیم و امکانات آمریکا، اسرائیل و برخی دیگر از کشورها را با هم جمع می‌زدیم و می‌گفتیم که ممکن است تهدیدی برای ما باشند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: اکنون آمریکا از این دایره خارج است و مشاهده کردیم که مقامات آمریکایی گفتند که ما در این قضیه با اسرائیل همکاری نمی‌کنیم و اسرائیلی‌ها نیز از این بابت از دست آمریکایی‌ها ناراحت هستند و خودشان هم توان ندارند و نمی‌توانند به تنهایی حمله کنند. از طرف دیگر برای آمریکایی‌ها نیز نه توان نظامی لازم در این زمینه وجود دارد و نه توان برای تداوم عملیات نظامی. آنها در افغانستان و عراق ضربه خوردند و هنوز نتوانستند کمرشان را صاف کنند و در واقع باید گفت روحیه‌ای در بین نیروهای آمریکایی وجود ندارد.

فیروزآبادی با بیان اینکه "هر کشوری که به دنبال ایجاد جنگ است، منافعی را نیز در محاسبات خود در نظر می‌گیرد و حمله می‌کند"، اظهار کرد: در محاسبات آمریکا و اسرائیل، فرصت یا فایده‌ای برای جنگ با ایران نیست.

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود گفت: برخی افراد به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که این تصور در بین مردم ایجاد می‌شود که گویی می‌خواهد جنگ شود؛ در حالی که این نوع حرف زدن اشتباه است. وقتی یک فرمانده نظامی حرف می‌زند باید بداند که از صحبت او برداشت سیاسی و امنیتی می‌شود و در صحبت کردن خود باید اینگونه مسایل را محاسبه کند.

ما نقاط آسیب‌پذیری آمریکا، اسرائیل و دشمنانمان را شناسایی کرده‌ایم و سلاح مناسب نیز متناسب با این نقاط آسیب‌پذیر طراحی و حوزه نشانه‌گیری و پرتاب خود را نیز مشخص کرده‌ایم و استفاده از این پیش‌بینی‌ها بستگی به اراده سیاسی کشور، شرایط نظامی و سیاسی کشور دارد و ممکن است این اقدامات انجام شود یا نشود؛ همانطور که 20 سال است ما اقدامی نکرده‌ایم.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح در ادامه اظهار کرد: ما نقاط آسیب‌پذیری آمریکا، اسرائیل و دشمنانمان را شناسایی کرده‌ایم و سلاح مناسب نیز متناسب با این نقاط آسیب‌پذیر طراحی و حوزه نشانه‌گیری و پرتاب خود را نیز مشخص کرده‌ایم و استفاده از این پیش‌بینی‌ها بستگی به اراده سیاسی کشور، شرایط نظامی و سیاسی کشور دارد و ممکن است این اقدامات انجام شود یا نشود؛ همانطور که 20 سال است ما اقدامی نکرده‌ایم.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه "سیاست جمهوری اسلامی ایران، مبتنی بر بازدارندگی است"، گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم که از روش بازدارندگی استفاده کنیم و در راستای سیاست بازدارندگی عمل می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره وجود دیدگاه‌های مختلف در جامعه و در بین مردم تاکید کرد: این تنوع دیدگاه‌ها نشانه پویایی جامعه است و هر وقت مردم سکوت کنند، ما باید نگران شویم ولی وقتی که مردم دیدگاه‌هایشان را بیان و صحبت می‌کنند نشانه پویایی جامعه و امری شایسته است.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح همچنین با بیان اینکه "دانشجویان نیز باید معترض و منتقد و مثل ابوذر و میثم تمار باشند"، گفت: این انتقادها موجب رشد جامعه می‌شود و تا وقتی قله‌های افکار عمومی در جهت انقلاب و ارزش‌ها خود را نشان دهد و در این راستا حرکت کند، نباید نگران آنچه که در متن می‌بینیم باشیم.

کد خبر 187314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز