گروه سیاسی: رزمایش‌های نیروهای سه‌گانه ارتش ایران با رزمایش نیروی زمینی در سال90 تکمیل می‌شود. فرمانده نیروی زمینی ارتش اعلام کرد که رزمایش بزرگ این نیرو در آینده نزدیک برگزار می‌شود.

سرتیپ احمدرضا پوردستان گفت که در این رزمایش بخشی از توان نظامی نیروی زمینی ارتش به نمایش گذاشته می‌شود، این در حالی است که رزمایش نیروی دریایی ارتش از سوم تا 13‌دی‌ماه در تنگه هرمز، دریای عمان، دریای سرخ و بخشی از اقیانوس هند برگزار شد. رزمایش نیروی هوایی ارتش نیز در نیمه دوم شهریورماه با حضور تمام پایگاه‌های هوایی کشور اعم از بندرعباس، بوشهر، دزفول، شیراز، اصفهان، همدان، مهرآباد و تبریز برگزار شد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز تصمیم گرفته تا تعداد رزمایش‌های بزرگ خود را در سال‌جاری به عدد 2 برساند؛ رزمایش دریایی پیامبر اعظم 7 سپاه، بهمن ماه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز برگزار می‌شود.

این رزمایش افزون بر رزمایش بزرگ موشکی این نیروی نظامی است که از 6 تیرماه به‌مدت 10 روز برگزار شد و در آن برخی توانمندی‌های مجموعه موشکی فضا و هوا و برخی از تجهیزات جدید شامل موشک‌های سجیل، فاتح، قیام، خلیج‌فارس، شهاب یک و دو، زلزال و کلاهک‌های بارانی برای اهداف دریایی به نمایش گذاشته شد. در رزمایش پیامبر اعظم 6 به‌علت برخی محدودیت‌ها تنها موشک‌هایی با برد 250 تا 2‌هزار کیلومتر به کار گرفته شد. سپاه پاسداران در حالی می‌خواهد برگزاری 2 رزمایش پیامبر اعظم 6 و 7 را در کارنامه فعالیت‌های سال90 خود ثبت کند که مرحله 4 و 5 آن را در سال‌های88 و 89، یعنی هر سال یک رزمایش، برگزار کرده بود. افزون بر این، سپاه رزمایش دیگری با عنوان شهدای وحدت از روز شنبه در خواف، شرق کشور، آغاز کرده که در آن «‌بخشی از یگان‌های حرفه‌ای و تخصصی نیروی زمینی سپاه تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم ناهمطراز» را تمرین می‌کنند.

محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه هدف از برگزاری این رزمایش را «تقویت امنیت مرزهای جمهوری اسلامی ایران و نیز در راستای انجام رزمایش‌های تقویمی نیروی زمینی سپاه در جهت حفظ و ارتقای آمادگی رزمی و یگانی این نیرو» عنوان کرده است. روز گذشته سپاه، تاکتیک‌ها و تکنیک‌های رزم ناهمطراز را به نمایش گذاشت و 2 نمونه از تجهیزات جدید بومی شده یگان‌های رزمی خود را رونمایی کرد. مرحله اصلی رزمایش صبح امروز آغاز می‌شود. روز گذشته 220 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از اجرای رزمایش دریایی ولایت 90 قدردانی کردند.

دستور مقامات عالی نظام برای بستن تنگه هرمز

همزمان با فضاسازی رسانه‌های غربی درخصوص تحریم نفتی ایران، روز گذشته معاون سیاسی سپاه پاسداران از دستور مقامات عالی‌نظام مبنی بر بستن تنگه‌هرمز درصورت عملی شدن تحریم نفتی علیه ایران خبر داد. سردار علی‌اشرف نوری از تنگه‌هرمز به‌عنوان حریم استراتژیک ایران یاد کرد و گفت: مقامات عالی‌نظام تاکید کرده‌اند که اگر دشمنان جلوی صادرات نفت ما را بگیرند، ما هم اجازه نخواهیم داد که یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور کند و این راهبرد جمهوری اسلامی در مقابله با اینگونه تهدیدات است.

کد خبر 156608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز