همشهری‌آنلاین: رشته مطالعات جهان با چهار گرایش حداکثری مطالعات ژاپن، مطالعات مصر، مطالعات فلسطین و مطالعات عراق در دوره کارشناسی‌ارشد با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

fws

رئیس دانشکده مطالعات جهان ضمن ابراز خوشحالی و قدردانی از وزارت علوم به خاطر موافقت با راه‌اندازی این گرایش‌ها گفت: اهمیت کشورهای عربی مصر، فلسطین و عراق در منطقه خاورمیانه و به ویژه در ارتباط با مسائل سیاسی مربوط به بیداری اسلامی لزوم مطالعه این کشورها را نشان می‌دهد.

دکتر سعیدرضا عاملی با تاکید بر حداکثری بودن این گرایش ها به معنای اینکه بیش از هفت درصد رشته متمرکز روی مطالعه کشور مورد نظر است، افزود: بعد از انقلاب اسلامی همواره مسئله فلسطین و مبارزات فلسطینیان با رژیم صهیونیستی در سطوح مختلف سیاسی مطرح بوده است اما نمود مطالعه آکادمیک در این حوزه برجسته نبوده است که امیدواریم راه اندازی این گرایش در دانشکده مطالعات جهان بتواند فلسطین را در سطح دانشگاهی ایران نیز مطرح سازد.

وی درباره گرایش های مصر و عراق ادامه داد: مصر همواره در جهان عرب و اسلام نقش فرهنگی، تمدنی و سیاسی برجسته ای داشته است و امروز با بحث بیداری اسلامی این نقش شکلی دیگر و اهمیتی مضاعف یافته است. عراق نیز در طول تاریخ مرکز تحولات گوناگون بوده است و امروز نیز تحولات جدیدی را تجربه می کند که برای همسایه تاریخی اش ایران قابل توجه و مطالعه است. عراق سرزمین تمدن های بزرگ و معارف عظیم بشری بوده و هست و به لحاظ زئوپولتیک اهمیت محوری دارد.

رئیس دانشکده مطالعات جهان درباره گرایش ژاپن شناسی تصریح کرد: امروز ژاپن یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین اقتصادهای جهان است که تجربیات تاریخی عجیبی را پشت سر گذاشته است تا تبدیل به ژاپن امروز شده است. با توجه به تجربیات این کشور در امر بومی سازی دانش و مقاومت اقتصادی آن در مقابل سایر قدرت های جهانی، شناخت ایرانیان از این کشور حائز اهمیت ویژه ای است. از این رو با تلاش یکی از بزرگ ترین اقتصاددانان ایرانی ژاپن شناس این رشته راه اندازی شده است که امیدواریم با شناخت علمی این کشور بتوانیم زمینه پیشرفت در عرصه اقتصاد را برای بخش های مختلف کشورمان فراهم سازیم.

رشته مطالعات جهان با گرایش مطالعات ژاپن، مطالعات مصر، مطالعات فلسطین و مطالعات عراق از امسال در مقطع کارشناسی‌ارشد دانشجو می‌پذیرد لذا علاقه مندان به هریک از کد رشته های مذکور که در آزمون کارشناسی ارشد سال 91 (امسال) در گرو های روابط بین الملل، زبان و ادبیات عرب (برای گرایش های مطالعات مصر، مطالعات فلسطین و مطالعات عراق) و زبان ژاپنی (برای گرایش مطالعات ژاپن)، علوم سیاسی، اقتصاد، جامعه شناسی و علوم ارتباطات اجتماعی مجاز به انتخاب رشته شده اند می‌توانند در مرحله تکمیل ظرفیت هر یک از این کد رشته ها را انتخاب و در صورت پذیرفته شدن به تحصیل در رشته های فوق ادامه دهند.

کد خبر 186231
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز