همشهری آنلاین: رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی دینی دانشگاه تهران از برگزاری سمینار ژئوپلیتیک شیعه در روزهای 16 و 17 آبان ماه در دانشکده مطالعات جهان خبر داد و گفت: این همایش به منظور بررسی جغرافیای سیاسی تشیع در جهان برگزار می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر یونس نوربخش درباره هدف از برگزاری سمینار ژئوپلیتیک شیعه به مهر گفت: این همایش نخستین همایشی است که با هدف بررسی پتانسیل‌های سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی شیعیان و همچنین آسیب‌های احتمالی در این مسیر برگزار می‌شود.

وی افزود: در کنار این بحث با توجه به تحقیقات طولانی مرکز مطالعات بین‌المللی دینی درباره اقلیت‌های مسلمان در جهان، در دو نشست همایش به جغرافیای سیاسی و اطلس اقلیت‌های مسلمانان در جهان با تاکید بر اروپا و امریکا پرداخته خواهد شد.

این عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان، دانشگاه تهران در تشریح اهمیت این همایش در شرایط کنونی به سه محور اشاره کرد که در ادامه آمده است:

  •  اولا امروزه دین به طور کلی در سطح جهانی به عنوان موضوع مهم مورد توجه قرار گرفته است. دین در ایجاد انگیزه و جهت‌گیری اجتماعی افراد و همچنین در آگاه‌سازی آنها و ایجاد هویت ملی و قدرت مقاومت در برابر تهاجمات دشمنانش می‌تواند عامل موثری باشد.
  • همچنین با توجه به بیداری اسلامی که از چند دهه پیش در جهان اسلام شروع شده بود و در سال‌های اخیر با تحولات و انقلابات کشورهای عربی و شمال آفریقا نقطه عطف جدیدی ایجاد شده است، اسلام می‌تواند پناهی برای جوانان نا امید از مدرنیته تقلیدی که چیزی جز بدبختی برای آنها نداشته است، باشد. آنها دنبال ایدئولوژی می‌گردند که بتواند امید برای ایجاد جامعه آزاد و اسلامی و پیشرفته را در آنها زنده کرده، سال‌ها تحقیر توسط اسرائیل و آمریکا را جبران کند. این در حالی است که در چند دهه گذشته جوان عرب احساس می‌کرد که دنیا تنها او را به نفت و پول می‌شناسد و جهان عربی و اسلامی هویت دیگری ندارد ولی امروز اسلام می‌تواند این هویت و افتخار را به او برگرداند.
  • سوم اینکه جهان تسنن نیز با توجه به موفقیت های شیعیان در عرصه های سیاسی و مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا توجه آنها را به توانایی های فکری و سیاسی تشیع در حال و آینده جلب کرده است. وقوع انقلاب اسلامی و نظریه های حضرت امام خمینی(ره) پیرامون جهان اسلام، وحدت اسلامی، تشیع و بازگشت به اسلام نیز امروزه بسیار در جهان مورد توجه است. از این جهت دستاوردهای علمی این همایش می تواند برای محققین و نظریه پردازان و حتی سیاستمداران مفید باشد. البته شاید به دلیل اینکه این اولین همایش در این زمینه است از جهت علمی ضعف هایی داشته باشد، اما مسلما زمینه‌های خوبی را برای بحث پیرامون این موضوع فراهم خواهد کرد.
کد خبر 190010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز