مهر، انگار ماه کودکی و نوجوانی است، چرا؟ از حال و هوای روزهای این ماه و رنگ‌به‌رنگ شدن طبیعت و از این همه خبر خوب در این ماه می‌شود این را فهمید... این روزها در گوشه و کنار شهر برنامه‌های متنوعی در حال اجرا یا تدارک است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی669

همان‌طور که در هفته‌ی گذشته گفتیم در برج میلاد سومین جشنواره‌ی غنچه‌های شهر زیر نظر شهرداری تهران برگزار می‌شود و «دوچرخه و سه چرخه» هم با برنامه‌های متنوعی در این جشنواره حضور دارند.

نرگس معدنی‌پور، مدیر کل امور بانوان شهرداری تهران می‌گوید:«تمام واحدهایی که در طرح شهر دوستدار کودک وظایفی برعهده دارند، در این جشنواره‌ مشارکت می کنند.»

او درباره‌ی طرح شهر دوستدار کودک می‌گوید:« این طرح در سال 88 در شورای شهر مطرح و به شهرداری تهران ابلاغ شد و تمامی معاونت ها و واحدهای شهرداری تهران باید بکوشند تا شهر طوری ساخته شود که با تعریف شهری که نیازهای کودکان را برآورده می‌کند، متناسب باشد. به‌همین‌ خاطر، در این جشنواره همه‌ی واحدهای مرتبط با طرح شهر دوستدار کودک اقدامات خود را در راستای ایجاد شهری متناسب با نیازهای کودکان به عرصه ظهورمی‌رسانند.»

یک هفته با کانون

هجدهمین جشنواره‌ی یک هفته با کانون نیز، هم‌زمان با روز جهانی کودک با شعار این روز که امسال از سوی سازمان‌ها و نهادهای فعال «کودک، خانواده و جامعه» تعیین شده است؛ برگزار می‌شود.

به گزارش دوچرخه، نرگس شیخ‌سفلی، کارشناس مسئول فرهنگی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این‌باره می‌گوید:« امسال برنامه‌های هجدهمین جشنواره «یک هفته با کانون» از 15 تا 21 مهر در مراکز کانون در سراسر کشور به اجرا درمی‌آید.»

او می‌گوید:« هر استانی با توجه به نیازهای آن استان و با توانایی‌هایی که دارد برنامه‌هایی را در نظر خواهد گرفت. هر چند که این جشنواره با هدف معرفی کانون و قابلیت‌های آن به جامعه طراحی شده است، از سال 89 با تغییر رویکرد به جای برگزاری متمرکز در تهران، در 31 استان کشور برگزار می‌شود.»

این کارشناس ادامه می‌دهد:« با توجه به این‌که این جشنواره در روز جهانی کودک برپا می‌شود کانون با نهادهایی که در حوزه‌ی کودک فعالیت می‌کنند در تعامل است و نوع فعالیت‌های آن نهادها را هم در این جشنواره معرفی خواهد کرد.»

شیخ سفلی می‌گوید:« امسال شعار روز جهانی کودک بر اساس هم‌فکری سازمان‌ها و نهادهای کودک محور «کودک، خانواده و جامعه» تعیین شده است که مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان 31 استان کشور به شکل منسجم و یک‌پارچه نسبت به بزرگداشت آن اقدام می‌کنند.»

او درباره‌ی فعالیت‌ کانون در مناطق زلزله زده می‌گوید:« بخشی از این جشنواره به کودکان مناطق زلزله زده مربوط می‌شود و ما در این روزها در این مناطق با کتابخانه‌های سیار و برنامه‌های نمایشی حضور خواهیم داشت.»

او می‌گوید:« پنج‌شنبه، 21 مهر، روز کودکان با نیازهای خاص نامگذاری شده است و برای کودکان با نیازهای خاص هم در این روز برنامه‌هایی اجرا خواهیم کرد.» او به برنامه‌های استان تهران اشاره می‌کند و می‌گوید:«نمایشگاهی در این هفته در مرکز آفرینش‌های هنری کانون در خیابان حجاب برگزار می‌شود. در این نمایشگاه غرفه‌های متعددی به معرفی فعالیت‌های کانون می‌پردازند و محصولات فرهنگی تهیه شده از سوی کانون معرفی خواهند شد. هم‌چنین کارگاه‌های متنوعی در رشته‌هایی مانند نقاشی، کولاژ و نمایش در این روزها برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.البته در برخی شهرها برنامه‌های کانون علاوه بر مراکز در کتابخانه‌ها، بوستان‌ها و فرهنگ‌سراها برگزار خواهد شد.»

کودک، شهر، هنر

سومین جشنواره‌ی «کودک، شهر، هنر» با حمایت برج میلاد و زیر نظر خانه‌ی سرامیک فرزانه در تاریخ 13و 14 مهر ماه 1391 در برج میلاد برگزار می‌شود. برنامه‌های این جشنواره در دو بخش آزاد و موضوعی طراحی شده و شعار«آموزش حق همه‌ی کودکان است» به عنوان موضوع محوری آن در نظر گرفته شده است. در این جشنواره، کودکان و نوجوانان با رنگ و لعاب روی کاشی نقاشی می‌کنند و آثار ارائه شده پس از پخت در کوره به یک اثر ماندگارتبدیل می‌شود و مجموعه‌ی آثار به نام کودکان در برج میلاد به کار خواهد رفت. هدف از این جشنواره این است که کودکان نسبت به هنر محیطی بی‌توجه نباشند. تمام عواید این جشنواره به جامعه یاوری که در امر مدرسه‌سازی در کشور فعالیت می‌کند، می‌رسد.

برای اطلاعات بیش‌تر با شماره‌ی 22810508 تماس بگیرید.

کد خبر 186188
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز