سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحی‌ درمان صرع با آخرین فناوری‌های پزشکی در این زمینه و با کمترین ضایعه و میزان برداشت از بافت با همکاری تیم جراحان آلمانی در مرکز تحقیقات علوم اعصاب بیمارستان خاتم الانبیا(ص) تهران انجام شد

جراحی صرع با کمک جراحان آلمانی در کشور انجام شد

به گزارش ایسنا، دکتر سید طاهر طاهری، سرتیم گروه جراحی‌، با اعلام این مطلب خاطر نشان کرد: این جراحی‌ برای اولین بار در کشور همراه با دو گروه آلمانی از دانشگاه‌های هولیوس و مونستر آلمان در کشور صورت گرفت که به دلیل همگامی با آخرین دستاوردهای گروه‌های پزشکی فعال در این زمینه در خارج از کشور با کمترین میزان برداشت از بافت مغز همراه بود.

وی با اشاره به این که نخستین جراحی‌ها از این نوع اسفند ماه سال گذشته در این مرکز انجام شده است، خاطرنشان کرد: نخستین جراحی‌ها بر روی دو بیمار ایرانی همراه با تیم جراحی پروفسور لمان از دانشگاه هولیوس برلین به صورت پایلوت انجام شد که خوشبختانه هیچ یک از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند تاکنون دچار عوارض صرع و تشنج نشده‌اند.

معاون درمان مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا درباره‌ سایر جراحی‌ها گفت: سه جراحی دیگر از این نوع نیز هفته‌ گذشته در این مرکز با همکاری پروفسور اشتومر و تیم جراحی وی صورت گرفت که هر شش بیمار هم اکنون مرخص شده‌اند و وضعیت بالینی و نشانه‌های بیماری آنها بسیار مطلوب است.

طاهری با تاکید بر این نکته که وی و گروهش مدعی درمان قطعی بیماری صرع با این روش جراحی نیستند، اظهار کرد: اصولا در دنیا جراحی صرع بر روی بیمارانی انجام می‌شود که نسبت به دارو مقاوم شده‌اند و تشنج آنها تحت کنترل نیست. متاسفانه میزان بیماران مقاوم به دارو نزدیک به 40 درصد است که تشنج آن در سطوح مختلفی از یک خیره شدن ساده تا پرت شدن، بیهوشی و از دست دادن سطح هوشیاری بیماران را درگیر می‌کند.

وی درباره‌ مراحل مختلف تشخیص تا رسیدن به جراحی در این بیماران توضیح داد: بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند همگی سال‌ها تحت درمان دارویی بودند اما پزشکان موفق به کنترل بیماری آنها نشده بودند. این بیماران با هر بار تشنج تعداد زیادی از سلول‌های عملکردی فعال مغز را از دست می‌دهند و فرد با هر تشنج برای تشنج‌های بعدی مستعد‌تر می‌شود.

مسوول بخش ضایعات نخاعی مرکز تحقیقات علوم اعصاب بیمارستان خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: در این مرکز برای تشخیص سطح بیماری صرع و میزان بروز نشانه‌های آن از تجهیزات پیشرفته و به روز پزشکی دنیا برخوردار هستیم که به ما اجازه‌ تشخیص بافت درگیر مغز را می‌دهد و این نخستین گام در انتخاب روش درست برای جراحی است. بعد از این فاز تشخیصی ابتدایی و احتمالا فازهای تشخیصی اینترنال و تهاجمی بیمار به تیم جراحی سپرده می‌شود.

طاهری، اهداف تیم جراحی خود را از درمان بیماران مبتلا به صرع به این شیوه این گونه توضیح داد: ما انتظار داریم پس از این عمل‌ها و برداشتن محل تشنج‌زا از بافت مغز، تعداد حملات تشنجی فرد کاهش پیدا کند و در بیمارانی که به شدیدترین نوع صرع مبتلا هستند شدت تشنج کاهش یابد. همچنین با این جراحی از اتفاق افتادن تشنج‌هایی که فرد در آن سطح هوشیاری خود را به صورت کامل از دست می‌دهد جلوگیری می‌کنیم.

وی درمورد نشانه‌های بیماری صرع در هشت بیماری که تحت عمل جراحی در این مرکز قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: دو بیماری که اسفند جراحی شدند تاکنون حملات تشنجی نداشته‌اند و شش بیماری که هفته گذشته جراحی شده‌اند نیز تا کنون وضعیت مشابهی داشته‌اند و یکی از بیماران نیز که در خواب به او حمله دست می‌داد در این یک هفته هیچ حمله‌ای را تجربه نکرده است.

وی تاکید کرد که تیم جراحی وی مانند تمام تیم‌های جراحی دنیا که بر روی صرع کار می‌کنند تلاش می‌کنند که در این جراحی‌ها کمترین بافت مغزی را از بدن بیمار خارج کنند تا صدمات آن حداقلی باشد چرا که هر بافت مغز علیرغم این که ممکن است غیر عملکردی به نظر برسد کاربرد خاص خودش را برای بدن دارد.

معاون درمان مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا تصریح کرد که در آینده‌ای نزدیک این تیم برای فعالیت‌های تشخیصی خود روش‌های نوینی را مانند الکترود گذاری در سطح بیرونی مغز آغاز خواهد کرد. این تیم هم اکنون برای تشخیص محل درگیر مغز از مانیتورینگ و الکترود گذاری بر روی پوست سر استفاده می‌کند.

طاهری همچنین خاطرنشان کرد: بیمارانی که تحت جراحی قرار گرفته‌اند به صورت دوره‌ای معاینه می‌شوند تا میزان موفقیت عمل جراحی بر روی آنها سنجیده شود.

کد خبر 185825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز