سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۵
۰ نفر

گروه سلامت: داروهایی که برای درمان مؤثر جهت بیماری صرع تجویز می‌شوند در افرادی که مبتلا به بیماری‌های کبدی هستند نباید مصرف شوند.

درصورت ابتلا به بیماری‌های کبدی یا حساسیت به این داروها به پزشک معالج اطلاع دهید تا درصورت امکان‌، نوع دیگری از داروهای ضد‌تشنج برای بیمار تجویز شود. عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها در بیشتر بیماران شدید نیست.

شایع‌ترین شکایات بیمار شامل موارد زیر است:

١- خستگی

٢- سرگیجه

٣- استفراغ

٤- تغییرات رفتاری (‌افسردگی در جوانان، تحریک‌پذیری در کودکان‌)

٥- ناراحتی معده: بیشتر زمانی ایجاد می‌شود که مصرف دیگر داروهای ضد‌تشنج با عوارض جانبی مشابه با عوارض این دارو‌ها شروع شود.

٦- لرزش: تکان دست‌ها و یا دیگر قسمت‌های بدن. مراقب باشید معمولا چند ساعت بعد از مصرف قرص‌ها که اثر  دارو در خون افزایش می‌یابد، این حالت بدتر می‌شود. همچنین نگرانی یا مصرف کافئین ممکن است این عارضه را شدیدتر می‌کند.

٧- افزایش وزن: مصرف این داروها، در افزایش وزن ٣٠‌تا‌٥٠‌درصد از بیماران مؤثر است و بیشتر در زنان بزرگسال شایع است ولی در هر شخصی می‌تواند ایجاد شود.

متوسط افزایش وزن در افراد بزرگسال 8 کیلو  است. انجام تمرینات ورزشی و کاهش کالری رژیم غذایی در کاهش وزن بیمار مؤثر است. هنوز مشخص نیست کـــه آیا افزایش وزن بیمار زمانی ایجــاد می‌شود که مقدار داروی مصرفی افزایش می‌یابد یا نه‌؟

٨- از دست دادن مو: در ٥ تا ١٠‌درصد از بیماران تحت درمان با این داروها ایجاد می‌شود. موها بعد از قطع مصرف دارو در پشت سر رشد می‌کند اما با ‌ترکیب متفاوت(برای مثال موهای مجعد به جای موهای صاف).

عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت

پـــوکی استخـــوان در بـــرخی از بیماران که سال‌های طولانی از این داروها استفاده می‌کنند دیده می‌شود. مصرف همزمان ویتامین D و کلسیم در پیشگیری از ایجاد این مشکل کمک می‌کند. اکثر پزشکان، آزمایش تراکم استخوان را  جهت مشخص کردن بیمارانی که به درمان پوکی استخوان نیاز دارند تجویز می‌کنند.

 نارسایی کبد:

معمولا اختلالات کبدی در کودکان زیر ٢ سال و در ٦ ماه اول درمان ایجاد می‌شود؛ مخصوصا در بیمارانی که از دیگر داروهای ضد‌تشنج نیز استفاده می‌کنند. یا سابقه ابتلا به اختلالات مضر ناشی از مصرف دارو را داشته‌اند.

 اختلالات لوزالمعده (‌پانکراس‌):

اختلال پانکراس واکنش دیگری است که به ندرت در اثر مصرف داروهای والپروئیک اسید ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این واکنش به قدری شدید است که باعث مرگ و خونریزی در بیمار می‌شود. این واکنش می‌تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالان، حتی چندین سال بعد از مصرف دارو ایجاد شود.

 مشکلات انعقادی:

مشکلات انعقاد خون، بیشتر در بیمارانی ایجاد می‌شود که مقدار زیادی از این داروها را مصرف می‌کنند. گاهی اوقات بدون قطع مصرف داروها، خون به حالت طبیعی باز می‌گردد.

کد خبر 106619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز