همشهری آنلاین: سخنان باراک اوباما در مصاحبه‌ای با یک شبکه‌ تلویزیونی که از نظر برخی در طول آن برای اولین بار به صراحت درخواست رژیم صهیونیستی برای تعیین خط قرمز دررابطه با برنامه هسته‌یی ایران را رد کرده است با انتقاد جمهوریخواهان روبرو شد و کاخ سفید را وادار کرد درباره‌اش توضیحاتی ارایه کند.

باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی.‌بی.اس» در پاسخ به سوالی درباره میزان فشاری که از جانب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تعیین خط قرمز علیه ایران به واشنگتن وارد می‌شود گفت: من همواره گفت‌وگوهایی با نخست‌وزیر نتانیاهو داشته‌ام. من اصرار نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران نباید به سلاح هسته‌یی دست یابد چون این امر ما، اسراییل و جهان را تهدید خواهد کرد و آغازگر رقابت تسلیحات هسته‌‌یی خواهند بود، درک می‌کنم و در آن سهیم هستم.

به گزارش ایسنا، وی در برابر اصرار گزارشگر برنامه «60 دقیقه» مبنی بر اینکه فشاری را از جانب نتانیاهو و در زمان انتخابات احساس می‌کند یا خیر افزود: وقتی مساله به تصمیمات امنیت ملی ما مربوط شود، هر فشاری که من احساس کنم فقط به این مربوط می‌‌شود که برای مردم آمریکا چه چیزی مناسب است. من درصدد هستم جلوی هر سر و صدایی که آنجا است را بگیرم.

وی افزود: اکنون من تعهد، نه فشار بلکه تعهدی را احساس می‌کنم برای اینکه اطمینان دهم که با اسراییل درباره این مسایل مشورت نزدیکی داریم؛ زیرا این امر به شکل عمیقی بر‌ آنها تاثیر می‌گذارد.

اوباما ادامه داد: آنها یکی از نزدیک‌ترین متحدین ما در منطقه هستند.

رییس جمهور آمریکا بدون اشاره به تهدیدهای مستقیم و غیرمستقیم رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران افزود که ایران «چیزهایی وحشتناک گفته است که موجودیت اسراییل را مستقیما تهدید می‌کند» گزارشگر سی.بی.اس به سخنان میت رامنی، رقیب جمهوری‌خواه اوباما در انتخابات ریاست جمهوری که او را پس از حوادث بنغازی به باد انتقاد گرفته اشاره کرد و گفت که رامنی گفته است رییس جمهور باید در مورد ایران تهاجمی‌تر باشد و دوستان آمریکا موضعش را نمی‌دانند و دشمنانش آن را ضعیف می‌پندارد.

اوباما در این خصوص با ذکر اینکه هر آنچه درباره سیاست‌ خارجی‌ خود اعلام کرده بود نظیر پایان دادن به جنگ در عراق، تعقیب القاعده و کشتن بن لادن را انجام داده است افزود: من سیاست خارجی خود را به مرحله اجرا در آورده‌ام و این چیزی است که مردم آمریکا کاملا با آن موافقند. پس اگر فرماندار رامنی گمان می‌کند که باید جنگ دیگری را آغاز کنیم، باید چنین حرف‌هایی را بزند.

براساس این گزارش، سخنان اوباما در جریان این مصاحبه باعث شد مورد انتقادات شدید واقع شود و منتقدین گفتند که او جایگاه تل‌آویو به عنوان متحد نزدیک آمریکا را تنزل داده و تهدیدی که به ادعای آنها از جانب ایران احساس می‌شود را کوچک جلوه داده است.

با این حال کاخ سفید به دفاع از خود پرداخت و فیلیپ جی‌کارنی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد که رژیم صهیونیستی در واقع «نزدیک‌ترین متحد (آمریکا) در منطقه است و آمریکا در نگرانی‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران سهیم است.»

ستاد انتخاباتی رامنی بلافاصله سخنان اوباما را گواه اهمیت قابل نشدن برای «امنیت نزدیک‌ترین متحد (آمریکا) در خاورمیانه» خواند و اریک کانتور، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان نیز در مصاحبه‌ای گفت که اوباما «نگرانی دولت یهود از رفتن ایران به سمت سلاح هسته‌یی را "سر و صدا" خواند». البته وی به وزارتخانه تسلیحات اتمی رژیم صهیونیستی که کل منطقه را تهدید می‌کند اشاره‌ای نکرد.

در  این حال ستاد اوباما حملات جمهوریخواهان به مصاحبه‌ او را همان «سر و صدایی» خواند که اوباما در جریان مصاحبه به آن اشاره کرده بود و تاکید کرد که منظور رییس جمهور آمریکا این بوده است که «اجازه نخواهد داد سر و صدای سیاسی فصل انتخابات او را از تصمیماتی جدی که باید به عنوان فرمانده کل قوا اتخاذ کند، منحرف‌ سازد» و این شامل حمایت از امنیت تل آویو و اطمینان یافتن از این مساله است که ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا نکند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آژانس بین‌المللی که تمام فعالیت‌های هسته‌یی ایران را تحت نظر و بازرسی دارد هیچگونه مدرکی مبنی بر این که ایران برنامه هسته‌یی نظامی را دنبال می‌کند ارائه نکرده است.

 

کد خبر 185779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز