همشهری آنلاین: دبیر دومین جشنواره عکس ایران شناسی هدف از برگزاری این رقابت هنری را ترویج فرهنگ کتابخوانی دانست و گفت: تصاویر این جشنواره و اطلاعات مربوط به آنها در قالب یک کتاب منتشر می‌شود.

عکاسی

به گزارش ایرنا، احمد دانیالی افزود: در فراخوان این جشنواره که موضوع آن معماری ایران قبل و بعد از ظهور اسلام اعلام شده، از هنرمندان خواسته شده که اطلاعات مکان مورد نظر برای عکاسی را نیز در کنار تصاویر قید کنند.

وی با بیان اینکه اغلب جشنواره‌های عکاسی تنها بر بخش هنری تاکید دارند، افزود:این رویکرد باعث می‌شود، عکاسان علاوه بر هنر عکاسی برای کسب اطلاعاتی چون نوع معماری، تاریخ بنا‌، مصالح به کار رفته و ویژگی‌های دیگر محل مورد نظر به مطالعه بپردازد به این ترتیب عکاسان را به کتابخوانی ترغیب کنیم.

دبیر جشنواره ایران شناسی با اشاره به وجود کتابخانه‌ای مجهز با بیش از یکصد و سه هزار جلد کتاب در این بنیاد خاطرنشان کرد: گردآوری تصاویر این جشنواره و اطلاعات مربوط به آنها در قالب یک کتاب می‌تواند منبع بسیار غنی و مفیدی برای تحقیق پژوهشگران معماری و باستان شناسی باشد.

دانیالی تعداد آثار منتخب دراین جشنواره را به کیفیت این تصاویر مرتبط دانست و گفت: سال گذشته علاوه بر عکس های بسیار زیبای هنرمندان ایرانی، عکاسان آماتور هم آثار قابل قبولی ارسال کرده بودند،‌ پیش بینی می‌کنیم این دوره با افزایش کمی و کیفی آثار روبرو شویم.

وی درباره تعداد آثار ارسالی در دومین دوره جشنواره عکس ایرانشناسی توضیح داد: در دوره نخست این رقابت هنری بیش از 10 هزار عکس از 700 عکاس به دبیرخانه ارسال شد که بیشترین آنها در روزهای آخر به دبیرخانه رسیده بود؛ از این انتظار داریم طی روزهای آخر مهلت ارسال آثار که تا پایان مهر ماه است عکس های بیشتری به دبیرخانه ارسال شود.

دانیالی بر لزوم رعایت حق تالیف عکاسان در رقابت‌های هنری تاکید کرد و گفت: از تعهدات بنیاد که در روز اختتامیه عملی خواهد شد پرداخت حق تالیف تمام عکاسان حاضر در نمایشگاه به صورت نقدی است، تا به این ترتیب حق و حقوق هنرمندان محفوظ باشد.

دبیردومین جشنواره ایرانشناسی همچنین از برگزاری دو جشنواره عکاسی دیگر تا پایان سال 91 خبر داد و گفت: بنیاد ایران شناسی در نظر دارد دو جشنواره عکس با موضوع "گیاهان و جانواران خلیج فارس" و "گیاهان و جانوران دریای خزر" را تا پایان سال جاری برگزار کند.

وی برگزاری این دو جشنواره را در نوع خود بی نظیر دانست و گفت: گردآوری و انتشار این تصاویر می‌تواند برای محققان و پژوهشگران این حوزه بسیار مفید باشد.

به گفته وی،آخرین مهلت ارسال آثار پایان مهر ماه جاری و زمان برگزاری نمایشگاه آبان ماه 91 در نگارخانه‌های بنیاد ایران شناسی است.

 

کد خبر 185600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز