رژیم صهیونیستی چند ماهی است که مدام ادعای حمله به ایران را تکرار می‌کند اما پشت پرده این تهدیدات چیست؟

مقامات نظامی و سیاسی ایران بارها اعلام کرده‌اند که رژیم صهیونیستی تنها ممکن است شروع‌کننده جنگ باشد اما مدیریت و پایان جنگ با ایران خواهد بود. این رژیم باید خودش را برای عواقب سنگین تهاجم به ایران آماده کند. این موضوع را با سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم به گفت‌وگو نشستیم.

  • هدف از تهدیدات ماه‌های اخیر رژیم صهیونیستی چیست؟

رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر بارها ایران را تهدید به حمله کرده است. اساسا کشور‌ها وقتی تهدید به حمله نظامی می‌کنند، یا واقعا قصد حمله دارند و یا به‌دنبال مقاصد دیگری مانند انحراف افکار عمومی از موضوعی خاص و یا جذب حمایت کشور‌های دیگر هستند. البته احتمال حمله نظامی به ایران برای رژیم صهیونیستی صفر است چون هم آنها از توان و تجهیزات و دانش نظامی ما مطلع هستند و هم ما از توانایی‌های آنها مطلع هستیم.

رژیم صهیونیستی به خوبی بر این موضوع واقف است که توان مقابله با ایران را ندارد و هرگز حاضر نمی‌شود موجودیت خودش را به خطر بیندازد. تنها احتمالی که مطرح می‌کنند این است که رژیم صهیونیستی بخواهد از راه دور و با موشک تأسیسات هسته‌ای ما را مورد هدف قرار دهد که این احتمال هم بسیار ضعیف است مگر اینکه ریسک نابود شدن همه تأسیسات و مراکز خودش را بپذیرد. آنها حتی رایزنی‌هایی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران با غرب داشتند، اما آمریکا و اروپا حاضر به چنین اقدامی نیستند و معتقدند هر نوع تهاجم نظامی به ایران با برخوردهای شدید جمهوری اسلامی روبه‌رو خواهد شد و اگر گلوله‌ای به سمت ایران شلیک شود، پرونده رژیم صهیونیستی بسته می‌شود.

در مورد حمله عراق هم احتمال صفر به‌نظر می‌رسید اما اتفاق افتاد. آیا ایران اساسا توجهی به این تهدیدات ندارد؟
این که می‌گویم احتمال حمله صفر است از این جهت است که با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و توانمندی کشور ما در حوزه دفاعی به‌طوری که هر نوع تهدیدی را می‌توانیم در نطفه خفه کنیم، رژیم صهیونیستی هرگز وارد جنگ با ایران نخواهد شد اما این بدان معنا نیست که ما خودمان را برای تهدیدات آماده نکرده باشیم. ایران امروز به لحاظ توان دفاعی در بهترین شرایط قرار دارد و توان نظامی رژیم صهیونیستی در برابر توانمندی‌های ایران قابل قیاس نیست. ما می‌گوییم رژیم اشغالگر قدس ظرفیت، توانایی و جرأت حمله به ایران را ندارد چرا که هر نوع تهاجمی به جمهوری اسلامی ایران عکس‌العمل شدید و کوبنده ایران را در پی خواهد داشت که نتیجه آن نابودی کشور متجاوز خواهد بود.

  • آیا این تهدیدات پیگیری حقوقی می‌شوند؟

حتما این تهدیدات را می‌توان در مراجع بین‌المللی پیگیری کرد. یکی از ایراداتی که همیشه از ما می‌گیرند این است که شما چرا موجودیت رژیم صهیونیستی را مورد انکار قرار می‌دهید و آن را تهدید به نابودی می‌کنید؟ خب الان رژیم صهیونیستی به صراحت دارد ایران را تهدید می‌کند پس چرا نهاد‌هایی مانند سازمان ملل، شورای امنیت و دادگاه لاهه در قبال این تهدیدات سکوت کرده‌اند؟ به‌نظرم ما حتما باید این موضوع را به‌لحاظ حقوقی پیگیری کنیم و از این کشور در مراجع قضایی بین‌المللی شکایت کنیم.

  • یعنی هنوز این کار انجام نشده؟

نه، هنوز چنین شکایتی صورت نگرفته است. به‌نظرم سفر آقای احمدی‌نژاد و سخنرانی ایشان در مجمع عمومی سازمان ملل موقعیت مناسبی است تا این موضوع در آنجا و در منظر اذهان عمومی جهان مطرح شود.

  • آقای عزیز جعفری چند روز پیش گفته بودند که جنگ ایران و اسرائیل حتمی است. منظور ایشان چه بود؟

من فکر می‌کنم ایشان می‌خواستند تأکید کنند که ما آمادگی پاسخ دادن به هر تهدید و تهاجمی را داریم.

 

کد خبر 185555
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز