گروه سیاسی: حمایت ایران از مقاومت منطقه و مخالفت با دخالت مستقیم خارجی‌ها در مسائل داخلی سوریه همچنان ادامه دارد.

سیاست خارجی

 ایران در اجلاس مشورتی که با حضور دیپلمات‌هایی از 30کشور دنیا در تهران برگزار شد، برای احیای طرح عنان در سوریه تلاش کرد و در عین حال پیشنهاد داد طرفین درگیر در سوریه از عید فطر به بعد سه‌ماه آتش‌بس اعلام کنند. این اجلاس مورد توجه بسیاری از رسانه‌های غربی قرار گرفت به‌طوری که خبرگزاری شینهوا، با اشاره به برگزاری اجلاس مشورتی تهران نوشت که کشمکش دیپلماتیک ایران و آمریکا بر سر سوریه نشان می‌دهد که مسئله سوریه نه‌تنها تضاد بین بشار اسد و مخالفان دولت سوریه است بلکه منافع استراتژیک ایران و آمریکا نیز در منطقه در تضاد کامل با یکدیگر قرار دارند.

این خبرگزاری با اشاره به سقوط متحدان آمریکا در منطقه طی دو سال گذشته نوشت این تغییرات که همزمان با اعلام تغییر رویکرد نظامی آمریکا از خاورمیانه به منطقه آسیا و اقیانوسیه بود به هیچ‌وجه مورد انتظار آمریکا نبود، در مورد سوریه هدف غایی آمریکا سقوط بشار اسد است تا از این طریق بتواند ایران را بیشتر منزوی کند و تحت فشار قرار دهد.

پیشنهاد مراجعه به آرای مردم سوریه

روز گذشته هم دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفته که در سوریه، باید به مردم اجازه داد آزادانه اراده خود را بازگو کنند. تقریباً از یک سال پیش، من با برخی از دوستان که گفت‌وگو می‌کنم به آنها می‌گویم راه‌حل در سوریه سوری و داخلی است نه دخالت‌های خارجی که از خارج از مرزهای این کشور مطرح می‌شود. سعید جلیلی در گفت‌وگو با شبکه المیادین به دو سفری که کوفی عنان دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده این سازمان برای حل بحران سوریه به ایران داشته اشاره کرده و گفته است: به کوفی عنان گفتم حل و فصل بحران سوریه در یک کلمه نهفته است و آن دمکراسی است.

باید به مردم سوریه فرصت داده شود تا آزادانه آنچه برای آینده و سرنوشت‌شان می‌خواهند را محقق کنند. برقراری چنین دمکراسی با تجاوزگری‌های جنگی و ارسال افراد مسلح و تروریست حاصل نمی‌شود بلکه دمکراسی و با اراده آزاد مردمی محقق می‌شود نه با آنچه مراکز تسلط و ثروت می‌خواهند. جلیلی در سفر اخیر خود به لبنان، عراق و سوریه نیز بر این مسئله تأکید کرده بود.

سوریه قلعه مقاومت است

در بیانیه صادر شده از سوی کشورهای حاضر در اجلاس مشورتی تهران بر پرهیز از ارسال سلاح توسط نیروهای خارجی به سوریه نیز تأکید شده است؛ مسئله‌ای که سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان هم در این گفت‌وگویش بر آن صحه گذاشته و تأکید کرده است دمکراسی با دخالت‌های خارجی و ارسال سلاح و تجهیزات جنگی و تروریست‌ها ممکن نیست.

آقای کوفی عنان نیز به صراحت به من گفت خواهان دمکراسی است، اما برخی از کشورهایی که مدعی‌اند بخشی از حل و فصل در سوریه‌اند، درواقع، بخشی از مشکل در این کشورند. جلیلی گفته است سوریه قلعه مستحکم مقاومت است. از این رو، کسی نمی‌تواند به نمایندگی از مردم سوریه سخن بگوید. ما معتقدیم دشمن اسرائیلی که با نظام حاکم سوریه مخالفت می‌کند خواهان خیر و آزادی برای مردم سوریه نیست بلکه می‌خواهد از سوریه به‌علت حمایت از مقاومت و محور پایداری انتقام بگیرد. اگر دولت و مردم سوریه چنین مواضعی در حمایت از مقاومت نمی‌گرفتند، در معرض چنین توطئه‌ها و خصومت‌هایی قرار نمی‌گرفتند. بنابراین، مردم سوریه بهای موضع اصولی و ثابت خود را درباره مقاومت می‌دهند. او در این گفت‌وگو به‌طور قاطعانه و صددرصدی وجود نیروهای سپاه را در سوریه رد کرده است.

فرصت احمدی‌نژاد در اجلاس مکه

برگزاری اجلاس مشورتی تهران، سفر جلیلی به سوریه و واکاوی مسائل پشت‌پرده بحران سوریه در گفت‌وگویی که جلیلی با شبکه المیادین انجام داده است در شرایطی صورت می‌گیرد که عربستان هم در روزهای آینده میزبان اجلاسی برای بررسی مسائل جهان اسلام است؛ اجلاسی که قطعا سوریه محور آن خواهد بود. آل‌سعود به همراه همپیمانانش مثل قطر دنبال حمایت از مخالفان سوری هستند و در اجلاس مکه قطعا این مواضع خود را نمایش خواهند داد. با وجود روابط تقریبا تیره ایران و عربستان، مقامات دولتی اعلام کرده‌اند که محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در اجلاس مکه که اواخر هفته جاری برگزار می‌شود شرکت خواهد کرد.

کد خبر 180898
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز