گروه سیاسی: بعد از نشست فنی کارشناسان هسته‌ای ایران و غرب که در استانبول برگزار شد، 4 مردادنشست علی باقری و هلگا اشمیت، معاونان سعید جلیلی و کاترین اشتون، رایزنان هسته‌ای ایران و 5+1برگزار می‌شود.

این نشست طبق توافق قبلی، باید خیلی پیش‌تر از اینها و در مقطع زمانی بین مذاکرات بغداد و مذاکرات مسکو برگزار می‌شد اما در آن زمان هلگا اشمیت در پاسخ به نامه‌های باقری از برگزاری چنین نشستی طفره رفت تا آنکه طرفین در مذاکرات مسکو به برگزاری نشستی و با هدف بررسی مسائل فنی توافق کردند.

اولین دور این نشست‌ها 13تیرماه در استانبول در سطح کارشناسان برگزار شد. در بیانیه‌ای که اتحادیه اروپا پس از آن نشست منتشر کرد بالاخره اذعان به لزوم برگزاری نشستی در سطح معاونان کرد. آنها بعد از جلسه فنی کارشناسان در استانبول گفتند که «گروه 3+3جزئیات بیشتری از پیشنهادهایی که این گروه در بغداد به ایران داد، مطرح کرد؛ ایران نیز جزئیات بیشتری از پیشنهادات خود را انتقال داد؛ ضمن اینکه کارشناسان مواضع خود را درخصوص پاره‌ای از مسائل فنی بررسی کردند.

این جلسه، یک روز کامل به طول انجامید و در ساعت یک صبح به پایان رسید. همانطور که در دیدار نماینده عالی، معاون اتحادیه اروپا و مدیران سیاسی گروه 3+3با جلیلی در مسکو توافق شد، پس از این جلسه فنی در استانبول، جلسه‌ای بین هلگا اشمیت و علی باقری برگزار خواهد شد.»

پیش از آنکه این نشست برگزار شود منابع صهیونیست از تشکیل جلسه کارشناسان 5+1در بروکسل خبر داده بودند. روزنامه جروزالم پست پنجشنبه گذشته از قول یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا خبر داده بود که کارشناسان گروه 5+1هم در بروکسل به‌سرمی‌برند تا درباره موضوع هسته‌ای ایران مذاکره کنند.

با وجود این کارشناسان دیگری گفته‌اند که هدف نشست مقدماتی گروه 5+1در بروکسل ابتدا بررسی نتایج نشست کارشناسی 13تیر در استانبول است که در آن طرف ایرانی بحث مبسوط و متقاعدکننده‌ای درباره مباحث فنی و حقوقی مربوط به برنامه هسته‌ای با طرف غربی داشته و دوم تدوین یک پیشنهاد جدید خطاب به ایران است به‌گونه‌ای که در نشست سه مرداد باقری و هلگا اشمیت قابل طرح باشد.

تحلیلگران و مسئولان در ایران گفته‌اند که خط قرمز ایران در مذاکرات با گروه 5+1 حق غنی‌سازی‌ است و این حق را نیز صرفا با به رسمیت شناخته‌شدن رسمی و علنی از سوی طرف مقابل می‌خواهد. ایران پیش از این در سندی 10صفحه‌ای پیشنهادات خود را به غرب داده و در آن سند خواستار به رسمیت شناخته‌شدن حق غنی‌سازی‌ اورانیوم براساس معاهده ان پی تی(پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) شده است. همچنین ایران پیشنهاد کرده است که مقام‌های ارشد دو طرف برای ادامه مذاکرات هر سه ‌ماه یک‌بار ملاقات داشته باشند.

با وجود این گفته می‌شود که نشست فردا شاید راهی برای برون‌رفت از گره مذاکرات هسته‌ای باشد، چه مایل مان، سخنگوی کاترین اشتون در بیانیه‌‌ای درباره این نشست آورده که باقری و اشمیت، معاونان جلیلی و اشتون درصدد هستند تا بررسی کنند که چگونه اختلاف‌های طرفین را می‌توان کاهش داد. هدف این نشست بررسی چگونگی کم‌کردن شکاف‌های موجود در مواضع طرفین و چگونگی پیشبرد این فرایند رو به جلوست.

کد خبر 178579
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز