گروه سیاسی: مقامات ایران و بلغارستان اتهام دخالت کشورمان در انفجار اتوبوس حامل توریست‌های یهودی در بلغارستان را رد کردند.

رسانه‌های بلغارستان نوشته‌اند: عامل انتحاری این انفجار، اصلیت الجزایری و دانمارکی دارد و یک گواهینامه رانندگی از میشیگان برای او صادر شده است.روز چهارشنبه و همزمان با سالگرد انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین، اتوبوس حامل گروهی از گردشگران اسرائیلی در شهر بورگاس بلغارستان، مورد حمله انتحاری یک فرد قرار گرفت که در نتیجه آن، هفت‌نفر کشته و 25نفر زخمی شدند.

لحظاتی پس از انجام این عملیات تروریستی، مقامات رژیم صهیونیستی اتهاماتی را متوجه ایران کردند همچنان‌که 18ژوئیه 1994(27تیرماه 1373) در ماجرای آمیا (انفجار مرکز یهودیان در آرژانتین) مقامات رژیم صهیونیستی روی به اتهام‌زنی علیه ایران آورده بودند.

بنیامین نتانیاهو، ایران را متهم به‌دست‌داشتن در این عملیات تروریستی کرد و ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم غاصب نیز، حزب‌الله لبنان را عامل سازماندهی این انفجار معرفی کرد. اما رامین مهمانپرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت که رژیم صهیونیستی به‌عنوان سردمدار تروریسم دولتی و سازمان‌یافته که دستانی آلوده به خون انسان‌های بی‌گناه در لبنان، فلسطین و سایر کشورها دارد و نقش مستقیمی نیز در ترور دانشمندان هسته‌ای کشورمان ایفا کرده است، برای فرار از توجه جهانیان بر ماهیت تروریستی این رژیم نامشروع، به طرح اتهامات واهی علیه دیگر کشورها می‌پردازد. عدنان منصور، وزیر خارجه لبنان نیز اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی در دست‌داشتن مقاومت اسلامی در انفجار بلغارستان را مردود‌دانست.

اتهاماتی از این دست علیه ایران از سوی آمریکا و رژیم صهیونیستی به شیوه‌ای معمول و تکراری در سیاست خارجی آن کشورها تبدیل شده است. مهرماه سال گذشته مقامات آمریکا، با طراحی سناریویی مدعی شدند که شخصی به نام منصور ارباب سیار قصد ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا را داشته که دستگیر شده است.

علاوه بر سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان، مقامات بلغارستان گفته‌اند: نشانه رفتن انگشت اتهام به‌سمت کشور یا سازمان خاصی درباره این انفجار اشتباه است. این سخن را نیکلای ملادنف، وزیر خارجه بلغارستان گفته است. او گفته که عامل بمبگذاری، ظاهری خارجی و یک گواهینامه رانندگی از میشیگان دارد.

پلیس بلغارستان فیلم و عکسی از مظنون به بمبگذاری در فرودگاه بورگاس منتشر کرده که نشان می‌دهد فردی با چهره قفقازی و باموهای بلند اسپرت از یک ساعت قبل از انفجار در حال گشتزنی در فرودگاه و پارکینگ خودروها بوده است. رسانه‌های بلغاری نوشته‌اند: عامل بمبگذاری فردی به نام مهدی محمد غزالی، شهروند سوئدی و با اصلیت الجزایری و دانمارکی است.
اطلاعاتی که منتشر شده نشان می‌دهد که این فرد بیش از دو‌سال به اتهام ارتباط با القاعده در گوانتانامو شکنجه شده بود. وی در سال 2009نیز در مرز پاکستان و افغانستان دستگیر شده بود.

کد خبر 178116
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز