یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد با وجود رشد شاخص‌های بازار سهام در شهریور‌ماه باز هم میزان رشد قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز بیشتر از بورس تهران بوده است.

به گزارش همشهری، بازار‌های طلا، ارز و مسکن از رقبای دیرینه بورس تهران هستند اما بازار سهام عموما از بازار‌های رقیب خود جامانده است چرا که تمایل سرمایه‌گذاران به‌ویژه در چند سال گذشته به سمت واسطه‌گری در بازار‌های طلا و ارز سوق پیدا کرده و بخش زیادی از نقدینگی به سمت این بازار‌ها سرازیر می‌شود. آمار‌ها نشان می‌دهد بار دیگر میزان رشد قیمت‌ها در بازار‌های طلا و ارز بیشتر از بورس تهران بوده به‌ویژه آنکه سرمایه‌گذارانی که در ابتدای شهریور امسال سرمایه‌های خود را تبدیل به سکه طلا کرده‌اند بیشتر از سایر سرمایه‌گذاران سود برده‌اند.

چنین رویه‌ای درست در نیمه دوم سال گذشته و سه ماه پایانی سال هم رخ داد و قیمت انواع ارز و سکه در بازار آزاد تهران به‌شدت رشد کرد. این موضوع باعث شد نقدینگی زیادی از بورس تهران به سمت این بازار‌ها و همچنین بازار مسکن حرکت کند به‌طوری که ارزش روزانه معاملات بورس تهران به‌شدت کاهش یافت.

کارشناسان معتقدند هجوم نقدینگی سرگردان به سمت این بازار‌ها از عمده‌ترین دلایل رشد قیمت‌ها در بازار طلا و ارز است درحالی‌که بورس تهران با وجود آنکه بخش زیادی از شرکت‌های بزرگ کشور را در خود جای داده وبازاری است که رویه سرمایه‌گذاری در بخش تولید را تسهیل می‌کند از این نقدینگی کمترین بهره را می‌برد. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد قیمت هر سکه بهار آزادی از ابتدای شهریور تا ابتدای مهر 22.5درصد رشد کرده است و از 795هزار تومان به 974هزار تومان رسیده است این به آن معناست که سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود را تبدیل به سکه کرده بودند در این مدت نانشان سکه شده است.

قیمت هر سکه در معاملات آتی بورس کالا هم در این مدت از رشد خوبی برخوردار بوده و به‌طور میانگین قیمت هر سکه بهارآزادی برای تحویل در آذر‌ماه در بورس کالای ایران 13درصد رشد کرده است. اما پس از بازار سکه، بیشترین بازده سرمایه‌گذاری مربوط به بازار ارز است ودر این میان قیمت هر یورو بیشتر از سایر رقبای خود افزایش یافته و از دوهزار و 635 تومان به سه‌هزارو220 تومان در ابتدای مهر‌ماه رسید و معادل 22.2درصد رشد کرده است. قیمت هر پوند و دلار آمریکا هم به‌ترتیب 21.3 و 15.6درصد رشد کرده است. هر دلار آمریکا از 2130تومان در ابتدای شهریور به 2463تومان در اول مهر‌ماه رسید. اما در میان بازار‌های سرمایه‌گذاری، بورس تهران با کمترین میزان بازده روبه‌رو بود و سهامدارانی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به‌طور میانگین 9.2درصد بازده به‌دست آورده‌اند.

کد خبر 185528
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز