سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۴
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال افزایش شاخص‌های بورس تهران بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم مثبت شد.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که نزول شاخص کل بورس تهران باعث افت ارزش دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌ویژه در فصل تابستان شده بود اما همزمان با صعود شاخص کل بورس تهران ارزش دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز افزایش یافت.
شاخص کل بورس تهران از اردیبهشت امسال تا آخر مرداد با نزول زیادی مواجه و این موضوع موجب شد که ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم به‌شدت کاهش یابد؛ به‌طوری‌که بسیاری از سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را از این صندوق‌ها به سمت بازار‌های سکه طلا و ارز خارج کردند.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزار‌های جدید مالی هستند که امکان سرمایه‌گذاری را در بازار‌های مالی به‌ویژه بازار سرمایه برای سهامداران غیرحرفه‌ای فراهم می‌کنند. این صندوق‌ها توسط مدیران حرفه‌ای اداره می‌شوند وبا تشکیل سبد‌های متنوع سهام ریسک سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بورس کاهش می‌دهند.

اما بررسی عملکرد این صندوق‌ها از ابتدای فعالیت‌شان تاکنون نشان می‌دهد که عملکرد این صندوق‌ها ارتباط تنگاتنگی با شاخص بورس تهران پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که هر زمان که شاخص بورس تهران صعود می‌کند عملکرد این شاخص‌ها مثبت می‌شود و زمانی که بورس تهران گرفتار سونامی نزول قیمت‌ها می‌شود، ارزش این صندوق‌ها نیز کاهش می‌یابد. تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که بازده عملکرد این صندوق‌ها نیز همزمان با رشد شاخص بورس تهران از ابتدای شهریور تاکنون افزایش یافته ومیانگین بازده این صندوق‌ها در این مدت به7.5 درصد رسیده است.

نکته جالب اینکه برای نخستین بار در طول چند ماه گذشته، ارزش هیچ‌یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته کاهش نیافته، اما میزان بازده این صندوق‌ها نتوانسته است متناسب با میزان بازده شاخص بورس تهران که 9.6 درصد بوده است رشد کند.
در این میان سه صندوق بانک توسعه تعاون، رفاه و یکم دانا بیشترین سود را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده‌اند و در طول یک ماه گذشته به‌ترتیب 17.4، 14.9 و13.7 درصد سود به‌دست آورده‌اند. صندوق‌های امید سهام، یکم ایرانیان و مهر ایرانیان هم در این مدت با کمترین بازده روبه‌رو بوده‌اند.

کد خبر 185023
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز