رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: معامله آزمایشی برق در بورس انرژی به‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بورس، علی صالح آبادی افزود: مقررات و دستورالعمل‌های بورس انرژی با محوریت برق به تصویب هیأت مدیره این سازمان رسیده است و هم‌اکنون نیز دوره‌های آموزشی کارگزاران درحال برگزاری است تا هر چه سریع‌تر چهارمین بورس ایران فعالیت خود را آغاز کند. او اعلام کرد:

بحث تأسیس بورس انرژی از سال 84در بازار سرمایه مطرح بود و از همان زمان، جلساتی میان وزارت نیرو و سازمان بورس برگزار شد. از ابتدا این سؤال مطرح بود که آیا می‌توان بورس انرژی را در کشور راه‌اندازی کرد ؟ تا اینکه پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها، امکان تأسیس این بورس فراهم شد به‌طوری که به این جمع بندی رسیدیم که بورس انرژی می‌تواند انگیزه‌ای باشد تا از ساختار دولتی به‌خصوصی حرکت کنیم.

سخنگوی سازمان بورس افزود: با این رویکرد کلی، گزارش‌هایی تهیه شد و مجوز تأسیس بورس انرژی در شورای بورس صادر و پذیره‌نویسی آن با استقبال زیادی آغاز شد.او دلیل استقبال زیاد سرمایه‌گذاران از پذیره‌نویسی بورس انرژی را پتانسیل‌های بالای حوزه انرژی و موفقیت پذیره‌نویسی در سایر بورس‌ها اعلام کرد و گفت: مطمئن هستیم این بازار نیز جای خود را به خوبی در اقتصاد کشور پیدا می‌کند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه ایران دارای مزیت نسبی در حوزه انرژی است، تصریح کرد: هم‌اکنون تولید فیزیکی برق در کشور وجود دارد که امیدواریم جریان نقدینگی مناسبی تأمین و به صنعت برق وارد شود. دراین صورت نیروگاه‌ها و شرکت‌های توزیع به سمت خصوصی شدن می‌روند.

او با بیان اینکه یکی از اهداف بورس انرژی کشف قیمت است، افزود: با توجه به تغییر قیمت برق در ماه‌های مختلف سال، بورس به کشف قیمت این محصول کمک می‌کند. به علاوه با این کار به سمت تخصیص بهینه منابع حرکت خواهیم کرد و رقابت به نحو مناسبی صورت می‌گیرد.رئیس سازمان بورس تأکید کرد: در کنار این مزایا، بورس انرژی می‌تواند به تأمین مالی بخش برق کمک کند و امکان پوشش ریسک را در این بازار فراهم آورد. او با تأکید بر اینکه کالای برق جزو کالاهای استاندارد است، افزود: استاندارد بودن این محصول، آن را یک کالای بورسی می‌کند.

کد خبر 186053
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز