زهرا عزیزمحمدی: «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه»، با وجود فروش شگفت‌انگیزش، نظرهای متفاوتی را در بین بیننده‌هایش برانگیخته است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی668

خیلی‌ها، فیلم را دوست داشتند و خیلی‌ها آن را در حد و اندازه‌ی مجموعه‌ی نوروزی کلاه‌قرمزی نمی‌دانستند. چون نظرهای نوجوان‌ها، برای دوچرخه مهم‌تر است، سراغ تعدادی از نوجوان‌های دوچرخه‌ای می‌رویم تا ببینیم آن‌ها درباره‌ی پرفروش‌ترین فیلم تابستان چه می‌گویند.

آناهیتا آزادگر، ۱۶ ساله است و به سینما خیلی علاقه دارد. او می‌گوید: «با این‌که اکثر مردم خوششان آمده و به نظر خودم هم فیلم جالبی است، اما فکر می‌کنم، به‌عنوان فیلمی که برای بچه‌ها ساخته شده، خیلی از شوخی‌هایش مناسب بچه‌ها نیست. داستان را خیلی کش داده‌اند، یعنی برای موضوعاتی که می‌شد آن‌ها را زودتر جمع کرد، وقت زیادی گذاشته بوده‌اند.»

شهرزاد یزدی‌پور، ۱۵ساله است و فکر می‌کند کلاه‌قرمزی و بچه‌‌ننه فیلمی است که هردو بعد طنز و اجتماعی را دارد. او می‌گوید: «ما از طریق این فیلم، هم توانستیم احساسات درونی یک شخصیت عروسکی را بفهمیم و هم فکرهای اشتباه مردم را بدانیم؛ مثل آن‌جایی که می‌بینیم کلاه‌قرمزی، بچه‌ننه‌ را پیدا و از او مراقبت می‌کند، اما همه فکر می‌کنند او را دزدیده است. حرف‌های پسرخاله در آخر فیلم هم خیلی تأثیرگذار است. برای اولین‌بار دیدیم که پسرخاله خواسته‌ای داشت و بیان آن حرف‌ها از زبان او که یک عروسک محبوب است، خیلی خوب بود.»

سلمان کشاورزی۱۴ساله، هیچ فیلم خوبی را در سینما از دست نمی‌دهد. به نظر سلمان: «کلاه‌قرمزی یک شخصیت محبوب است و همه او را همیشه و در هرنقشی دوست دارند.» او اضافه می‌کند: «به نظرم فیلم خیلی خوبی بود. بازی‌ها خیلی خوب بود و قصه‌ی قشنگی داشت؛ مثلاً وقتی کلاه‌قرمزی نقش مادر بچه‌ننه را برایش بازی کرد تا خوشحالش کند و یا دادگاهی که در فیلم نشان داده شد. اما خب، شاهکار نبود و من توقع بیش‌تری از این فیلم داشتم. پایان فیلم‌های کلاه‌قرمزی هم تکراری شده و همیشه می‌خواهد با دختری که می‌بیند، ازدواج کند!»

فرزانه قاطعی، ۱۵ساله است و مدتی است به فیلم دیدن و نقد کردن علاقه‌مند شده و چند وقتی است درباره‌ی هر فیلمی که می‌بیند، حرف می‌زند. فرزانه می‌گوید: «به نظر من خود شخصیت کلاه‌قرمزی، چیزی دارد که فیلم را جذاب می‌کند. بچه‌ننه هم خیلی شخصیت جالبی بود. فیلم خیلی خوب شروع شد، اما می‌توانست پایان بهتری داشته باشد. حرف‌هایی که آخر فیلم زده شد، خیلی شعاری و اتفاق‌ها خیلی کلیشه‌ای بود.»

پریسا قصری، ۱۶ساله است و عاشق فیلم و سینما. از نگاه او: «کلاه‌قرمزی و بچه‌ننه فیلم خوبی بود. آن جذابیت فیلم‌های قبلی را نداشت و توقع من را برآورده نکرد، اما فکر می‌کنم برای سن‌های پایین‌تر مناسب بود. کلاه‌قرمزی‌ قدیمی زیباتر بود و محتوای بهتری داشت، اما داستان این فیلم تکراری و اتفاق‌هایش قابل پیش‌بینی بود. با این حال، فیلم جالبی بوده که چنین فروشی داشته است.»

سیدطاها فعال نظری۱۱ساله، فکر می‌کند فیلم خنده‌دار و آموزنده‌ بود و می‌گوید: «مثلاً همین که پسرعمه‌زا توی گاز، هیزم گذاشته بود هم خنده‌دار بود و هم آموزنده. البته من فیلم «کلاه‌قرمزی و پسرخاله» را بیش‌تر دوست داشتم.»

مهدی عسگری، ۱۳ساله است و فکر می‌کند از این نوع فیلم‌ها برای بچه‌ها در سینما خیلی کم ساخته می‌شود. مهدی می‌گوید: «من این فیلم را خیلی دوست داشتم. از این‌که کلاه‌‌قرمزی بعد از فقر و خوابیدن در خیابان، ثروتمند می‌شود خیلی خوشم آمد. همین‌طور وقتی که پسرخاله در دادگاه می‌خواهد به کلاه‌قرمزی و پسرعمه‌زا کمک کند و از شاکی‌ها می‌خواهد که آن‌ها را ببخشند، خیلی جالب است.»

محمدعلی صفایی۱۴ساله، خواننده‌ی مجله‌های سینمایی است و نقد فیلم‌ها را دنبال می‌کند. به نظر او: «کار بدی نبود. کارگردانی خوبی داشت، اما فیلم‌نامه‌اش خوب نبود.» محمدعلی می‌گوید: «انتظار داشتم شخصیت‌هایی که در برنامه‌های عید بودند هم در فیلم باشند. به نظرم چون تعداد شخصیت‌های فیلم کم بود، مجبور شدند داستان را زیادی کش بدهند. اما در کل طنز خوبی داشت.»

محمد عرفان زمینی، ۱۴ساله است و اصلاً اهل سینما رفتن نیست، اما برای دیدن کلاه‌قرمزی به سینما رفته و می‌گوید: «خیلی توپ بود! طنزی بود که هم به درد بزرگ‌ترها می‌خورد و هم بچه‌ها. من فقط به‌خاطر کلاه‌قرمزی، سینما رفتم.»

ثمین ذاقلی، ۱۶ساله است و از شخصیت بچه‌ننه و این‌که می‌توانسته حرف بزند خیلی خوشش آمده است. او می‌گوید: «به نظرم دیالوگ‌های فیلم خیلی دقیق نوشته شده بود و با هر قسمت آن تناسب داشت. داستان فیلم، شخصیت‌ها و طنزش توانست تماشاگران زیادی را جذب کند.»

مریم رضایی دستجردی، ۱۴ساله است و قبلاً هم برای صفحه‌ی شهرفرنگ نقد فرستاده. او می‌گوید: «فیلمی بود که می‌توانست برای بچه‌های چهار ساله تا پیرمرد و پیرزن‌های ۷۰ساله جالب باشد. اما با این حال فکر می‌کنم قسمت‌هایی از فیلم به درد بچه‌ها نمی‌خورد یا متوجه آن نمی‌شدند. چون ما بعد از تماشای دو فیلم قبلی کلاه‌قرمزی و بعد از تماشای برنامه‌های نوروزی کلاه‌قرمزی این فیلم را دیدیم، با ذهنیتی به تماشای آن رفتیم که انتظارمان برآورده نشد. اما در حد خودش و در زمان خودش، فیلم خوبی بود.»

کد خبر 185386
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز