جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: بازار سهام آخرین‌ماه تابستان را با یک صعود طلایی به پایان رساند و میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در شهریورماه به9.2درصد رسید.

بورس

به گزارش همشهری، در شرایطی که بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در مردادماه امسال به پایین‌ترین حد خود در چند سال گذشته رسیده بود از ابتدای شهریور با تغییر شرایط بازاربار دیگر بازده سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافت و مثبت شد.سهامداران بورس تهران درپایان مرداد امسال با6.3 درصد زیان روبه‌رو بودند چرا که شاخص کل بورس تهران در پنج ‌ماه اول سال هزارو626 واحد کاهش یافته بود. ضمن اینکه ارزش معاملات بورس تهران هم در این مدت به‌شدت کاهش یافته و به کمتر از 25میلیارد تومان در یک روز رسیده بود.

اما از ابتدای شهریور‌ماه با به کارگیری ابزار معاملاتی جدید به‌نام اوراق اختیار سهام بار دیگر ارزش معاملات بورس رشد کرد و شاخص‌های بورس تهران هم روند صعودی در پیش گرفتند. کارشناسان معتقدند افزایش قیمت دلار یکی دیگر از عوامل رشد بازار بوده است چرا که روند شتابان قیمت دلار سود سهام شرکت‌های صادر‌کننده و در نتیجه قیمت سهام این شرکت‌ها را در بورس افزایش داده است. افزایش قیمت سهام شرکت‌های گروه معادن و فلزات و همچنین شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پتروشیمی در شهریور‌ماه که بخش زیادی از رشد شاخص بورس در این‌ماه مدیون آنهاست، شاهدی بر این مدعاست.

در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد افزایش قیمت دلار در چند هفته گذشته تأثیر دوگانه‌ای بر بورس تهران داشت چرا که از یک طرف این رویداد موجب هجوم نقدینگی از بورس به سمت بازار ارز شد اما از سوی دیگر زمینه رشد قیمت سهام شرکت‌های صادر‌کننده را به‌وجود آورد که به‌نظر می‌رسد اثر عامل دوم بر بازار سهام بیشتر از عامل اول بوده است.

به این ترتیب آمار‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس تهران که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس است در شهریور‌ماه امسال دوهزارو235واحد رشد کرده است. این یعنی اینکه سهامداران بورس تهران در شهریور امسال به‌طور میانگین از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام 9.2درصد سود کرده‌اند. سهامداران بورس تهران همچنین در شهریور امسال پنج میلیارد و285میلیون سهم به ارزش 1350میلیارد تومان خریداری کرده‌اند که این میزان نسبت به‌ماه گذشته 20درصد رشد نشان می‌دهد. در شهریور امسال 100هزار نفر در بازار سهام حضور یافتند و در مجموع 322هزار معامله در بورس انجام دادند.

کد خبر 185265
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز