گروه محیط‌زیست: در آستانه مهرماه و شروع به‌کار مدارس و سایر مراکز آموزشی همچنین آغاز فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی هوا که به افزایش ترافیک و متعاقب آن آلودگی هوا منجر می‌شود، دیروز قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست از ارائه بسته پیشنهادی برای کاهش آلودگی هوا خبر داد.

علی محمد شاعری در نشست خبری با اصحاب رسانه در توضیح این بسته پیشنهادی گفت: برای کاهش آلودگی هوا سازمان حفاظت محیط‌زیست استفاده از اتوبوس، دوچرخه و موتورسیکلت برقی را که با باطری کار می‌کنند به ستاد حمل ونقل سوخت پیشنهاد داده است که امیدواریم با تخصیص یارانه، این پیشنهاد عملیاتی شود. در گام اول، استفاده ازصد دستگاه اتوبوس برقی برای تهران پیش‌بینی شده که اجرایی شدن آن به 70میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. همچنین استفاده از 10هزار دوچرخه برقی در شهر تهران را پیشنهاد داده‌ایم که انتظار داریم شهرداری به‌صورت پایلوت در محورهایی از تهران از اتوبوس و دوچرخه برقی استفاده کند.

قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست با اعلام اینکه تهران، اراک و اصفهان از نظر گازهای آلاینده آلوده‌ترین شهرهای ایران هستند، افزود: 70درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد خودروها و منابع آلاینده متحرک است.وی گفت: در حال حاضر 500هزار خودروی آلوده‌کننده در سطح کشور وجود دارد که ازاین میزان، 200هزار خودرو در خیابان‌های تهران مشغول ترددند. به گفته وی 3هزار اتوبوس و هزار مینی بوس آلوده‌کننده نیز در سیستم حمل‌ونقل شهری تهران فعال هستند؛ این درحالی است که باید نیروی انتظامی مانع ورود این اتوبوس‌ها به چرخه حمل ونقل شهری شود.

وی در ادامه ضمن گلایه از مصوبه مجلس مبنی بر افزایش زمان معاینه فنی خودروهای نو، گفت: انتظار آن بود که نمایندگان مجلس حداقل برای کلانشهرها استثنایی قائل می‌شدند و سن معاینه فنی خودروهای نو را حداکثر دو سال اعلام می‌کردند زیرا در هیچ نقطه‌ای از جهان برای خودروهای نو پنج سال معافیت از معاینه فنی تجویز نشده و نمی‌شود.

وی که علاوه بر قائم‌مقامی، معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست را برعهده دارد مهم‌ترین دغدغه سازمان متبوع خود را در بخش آلودگی هوا، ذرات معلق عنوان کرد و افزود: بخشی از این ذرات ناشی از سوخت غیراستاندارد است و بخشی منشا سرزمینی دارند که 90درصد آن خارجی و 10درصد آن داخلی است. البته با تمهیداتی که در دستور کار قرار گرفته تولید و عرضه سوخت در حال اصلاح شدن است و خودروها نیز به سمت استاندارد شدن پیش می‌روند.

اما با توجه به اینکه بخش عمده ریزگردها از عراق به سمت ایران سرازیر می‌شود و دولت عراق هنوز به ایران اجازه نداده است تا کانون‌های بحران ریزگرد این کشور را مهار کند نتوانسته‌ایم کار قابل‌توجهی در این زمینه انجام بدهیم. درحالی‌که اگر عراق همکاری کند، ما براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده، طی پنج سال، یک میلیون هکتار از کانون‌های بحران ریزگرد در این کشور را مهار می‌کنیم و در نتیجه این معضل به میزان قابل‌توجهی برطرف خواهد شد.

شاعری تصریح کرد: صد میلیون هکتار از اراضی تالابی عراق در زمان صدام خشک و تبدیل به کانون‌های تولید ریزگرد شده است. به همین دلیل برای مقابله با ریزگردها ضروری است این اراضی احیا شود. اما همزمان با احیای این اراضی، دولت عراق باید مانع تغییر کاربری این اراضی به اراضی کشاورزی شود در غیراین صورت تالاب‌های عراق به سرنوشت دریاچه ارومیه مبتلا خواهند شد.

پردیسان فروشی نیست

شاعری درباره طرح جنجالی مه‌پاشی هم گفت: این طرح ربطی به محیط‌زیست ندارد اما می‌توان از این شیوه برای مهار بخشی از ذرات معلق ناشی از ساخت وساز و فعالیت‌های عمرانی استفاده کرد.قائم‌مقام سازمان حفاظت محیط‌زیست در این نشست خبری گریزی هم به فروش پارک پردیسان زد و تأکید کرد: فروش پارک پردیسان مطلقا ممنوع است زیرا براساس مصوبه سال 59شورای‌عالی انقلاب، پارک پردیسان جزو مصادیق پارک‌های دست کاشت و جنگل‌کاری‌های مصنوعی است که فروش آن به‌طور مطلق ممنوع شده است و هیچ‌کس حق فروش آن را ندارد.

کد خبر 185174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز