گروه شهری: نمایندگان مجلس در فراکسیون محیط‌زیست طرحی در دست تهیه دارند که براساس آن مدت زمان معاینه فنی اتومبیل‌های صفر کیلومتر از پنج سال به دو سال کاهش می‌یابد.

پیش از این معاینه فنی خودرو دو‌ساله بود که مجلس هشتم آن را به پنج سال افزایش داد و اکنون طرح بازگشت آن به دو سال در دست اقدام است. قانون اخیر که در سال 89 به تصویب مجلس رسیده بود، 88درصد عاملان آلودگی هوا را نادیده گرفته و خودروی آنان را ازهرنظر سالم می‌پندارد.

به گفته مهرداد لاهوتی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس، طرح مذکور یک فوریتی است و در روزهای آینده تحویل هیأت‌رئیسه مجلس می‌شود تا در دستور کار مجلس قرار ‌گیرد. براساس این طرح دولت ملزم می‌شود تا ابزارهای لازم برای معاینه دقیق و درست اتومبیل‌ها و همچنین مراکز معاینه فنی خودرو را افزایش‌دهد.

ضرورت اصلاح این قانون با توجه به آلودگی هوا و تأمین سلامت سرنشینان خودرو یکی از نیازهای اساسی شهر تهران است که توجه مسئولان را می‌طلبد و مجلس به‌عنوان قانونگذارباید کاهش سن معاینه فنی خودروها را پیگیری کند. اینکه یک اتومبیل صفر تا پنج سال نیازی به معاینه فنی نداشته باشد، غیرقابل پذیرش است چرا که اتومبیل‌ها باید تست شوند تا ایراد و مشکلی نداشته باشند.
قانون اخذ جرایم رانندگی مصوب اسفند 89تأکید می‌کند که پلیس باید از خودروهایی که بیش از پنج سال از تولیدشان می‌گذرد، برگه معاینه خودرو مطالبه کند.

این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید تا تاریخ اعتبار معاینه فنی را از دو سال به پنج سال افزایش دهد. براساس قانون قبلی خودروهای صفر کیلومتر تا دو سال نیازی به معاینه فنی نداشتند. این تغییر هنگام تصویب قانون برنامه پنجم توسعه در مجلس اتفاق افتاد و مدت زمان معاینه از دو سال به پنج سال افزایش یافت. اما در حال حاضر نمایندگان مجلس «طرح اصلاح قانون زمان معاینه فنی اتومبیل ها» را تهیه کردند تا این مدت زمان به حالت قبل برگردد و از دو سال بیشتر نباشد.

در سال 90با اجرای قانون جدید تعداد خودروها با 34درصد کاهش مواجه بود که شامل 560هزار دستگاه می‌شود.این در حالی است که هم‌اکنون 2.5میلیون خودرو در تهران مشمول بازدید معاینه فنی هستند که تنها 12درصد آنان در شش ماهه سال 91برای معاینه فنی مراجعه کرده‌اند.

معاینه فنی خودروها بر دو بخش عمده اثر می‌گذارد؛ اول آلودگی هوا را کنترل می‌کند و دوم ضریب ایمنی را افزایش می‌دهد. البته در ایران معاینه فنی با توجه بیشتر به کاهش آلودگی هوا شکل گرفته است. طبق مطالعات جایکا و فرهنگستان علوم و مؤسسه اروپایی سوئدکو 85درصد آلودگی هوای تهران مربوط به انتشار گازهای خروجی منابع متحرک(خودروها) است که با معاینه فنی مستمر 23درصد این آلودگی کاهش می‌یابد.

کد خبر 188843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز