چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

روند افزایش قیمت انواع گوشت و لبنیات در بازار داخلی و مقایسه آن با قیمت این محصولات در بازارهای جهانی بیانگر آن است که عوامل زیادی در این افزایش قیمت تأثیر داشته‌اند.

مرغ

طی سال گذشته موج تحریم‌های کشورهای غربی که تسلط زیادی بر بازارهای جهانی اغلب کالاهای اساسی دارند، شدت گرفت و به تبع آن شرایط خرید و واردات کالاهای اساسی برای ایران دشوار و سخت شده است. بدین‌ترتیب با اعمال تحریم بیشتر بر کشورمان اکنون شرایط حضور شرکت‌های ایرانی برای واردات یا صادرات محصولات ایرانی سخت‌تر شده است.

براین اساس ضرورت داشت تا مسئولان به‌صورت هوشمندانه اقداماتی را برای خنثی کردن تهدیدهای قدرت‌های زورگو انجام دهند، به‌نحوی که از یک سو کاهش ضریب وابستگی از طریق افزایش تولید و همچنین کاهش ضایعات در تولید و مصرف تحقق یابد و از سوی دیگر توجه کافی به خرید و واردات کالاهای مورد نیاز از بازارهای مختلف(تنوع بخشی واردات) در زمان مناسب معطوف شود.

همچنین باید دولت تمام تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت‌ها و تولید حداکثری کالاهای اساسی به‌خصوص محصولات کشاورزی به‌کار گیرد چرا که مطالعات انجام‌شده از توان و پتانسیل بالای تولید بیشتر کالاهای اساسی در کشورمان حکایت دارد. در نتیجه اگر اقدام لازم برای تشویق تولیدکنندگان صورت گیرد زمینه تولید بیشتر محصولات کشاورزی مختلف ازجمله انواع گوشت و لبنیات در کشور فراهم خواهد شد. تعیین نرخ خرید تضمینی مناسب و بالاتر این محصولات می‌تواند تأثیر زیادی در تولید اینگونه محصولات داشته باشد.

ضمن آنکه با توجه به مسائل و مشکلات مختلف به‌خصوص تحریم‌ها باید دولت برای تأمین کالاهایی که واردات آنها از بازارهای جهانی ضروری به‌نظر می‌رسد به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کرد که این کالاها با توجه به مطالعه بازارهای جهانی از مناطق مختلف خریداری و تأمین می‌شد. در واقع می‌توان گفت، بخش عمده افزایش قیمت انواع گوشت و لبنیات از ابتدای امسال مربوط به عدم‌اتخاذ سیاست‌های مناسب همچون افزایش مبادی خرید(متنوع کردن تعداد فروشنده‌ها) از بازارهای مختلف و در مناطق جغرافیایی جهان و نبود حمایت لازم از تولید‌کنندگان داخلی بوده است، همچنین عدم‌اتخاذ سیاست‌های کلان اقتصادی به‌خصوص رشد بی‌حد نقدینگی که منجر به افزایش نرخ تورم و به تبع آن افزایش قیمت کالاها و خدمات مختلف شده از دیگر عوامل مؤثر در گرانی‌ اخیر محصولات کشاورزی بوده است.

کد خبر 185078

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز