سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان و دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دیداری که پشت درهای بسته با یکدیگر داشتند بر ادامه مذاکرات ایران و آژانس تأکید کردند. هنوز اما تاریخی برای ادامه مذاکرات تعیین نشده است.

در آن سو در ترکیه نیز سعید جلیلی دبیر شورای‌عالی امینت ملی کشورمان با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کردند.فریدون عباسی که در وین به سر می‌برد پس از دیدارش با یوکیا آمانو دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که به آمانو توصیه کرده است مختصات جغرافیایی و تعداد تأسیسات غنی‌سازی رژیم صهیونیستی را که دشمن ایران است، متقابلا در اختیار ایران بگذارد تا شرایط طرفین برای ضربه‌زدن مساوی باشد.

عباسی پیش از آنکه دیداری با آمانو داشته باشد در یک سخنرانی، از افشای برخی اطلاعات محرمانه تأسیسات هسته‌ای ایران توسط آژانس انتقاد کرده و گفته بود متأسفانه برخی خرابکاران و تروریست‌ها به داخل آژانس نفوذ کرده‌اند.او پس از دیدارش با یوکیا آمانو که با همراهی علی اصغر سلطانیه نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، در یک نشست خبری حضور یافت و گفت که از آمانو درخواست کردم که از اینگونه گزارش دادن به شورای حکام و قرار دادن اطلاعات آن در اینترنت خودداری کند. عباسی با بیان اینکه «چند کشور در اتحادیه اروپا در زمینه خرابکاری به هم خوب سرویس می‌دهند»، ابراز امیدواری کرد که اتحادها در جهت صلح و رفاه مردم و نه خرابکاری باشد.

قصد غنی‌سازی‌ 20درصد نداریم

وی با تأکید بر اینکه «عمده غنی‌سازی ایران در حد سه و نیم درصد است» تأکید کرد: بر حسب نیازمان در آینده مقدار اورانیوم غنی شده خود را تعیین می‌کنیم. هدف غنی‌سازی 20درصد در ایران برای تولید رادیوداروهاست درحالی‌که برخی تلاش می‌کنند آن را به هدف‌های غیرمسالمت‌آمیز متصل کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همانطور که در گذشته قصدی برای تولید اورانیوم 20درصد نداشت هم‌اکنون نیز قصد غنی‌سازی بیش از 20درصد را ندارد. وی با تأکید بر اینکه «ایران به گفت‌وگوهای خود با آژانس ادامه می‌دهد» در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگوهای ایران و آژانس خسته‌کننده نیست؟ تصریح کرد:

مذاکرات ایران و آژانس را خسته‌کننده نمی‌دانیم. ما برای دفاع از حقوق کشورمان خسته نمی‌شویم و سعی می‌کنیم به گفت‌وگوها ادامه دهیم. همزمان با این اظهارات مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیانیه‌ای درخصوص نشست روز گذشته خود با رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، آمادگی آژانس برای برگزاری گفت‌وگو با تهران در آینده‌ای نزدیک را اعلام کرد. براساس این گزارش، آمانو تاریخ مشخصی را برای آغاز دور جدید گفت‌وگوها که از‌ماه ژانویه آغاز شده و آخرین دور آن در‌ماه اوت برگزار شد ارائه نکرد. عصر دیروز سعید جلیلی و کاترین اشتون نیز در استانبول با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار نتیجه مذاکرات مسکو بود. دیروز الشرق الاوسط در گزارشی نوشت که اتحادیه اروپا از آغاز دور جدید مذاکرات ایران و گروه 5+1 طی هفته آینده در استانبول خبر داده است.

جلسه 1+5 در نیویورک

دیروز سایت ایران هسته‌ای نیز نوشت که یک دیپلمات بلندپایه روس از تشکیل جلسه گروه 5+1 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع هسته‌ای ایران خبر داده و در عین حال تأکید کرده است از دید روسیه «کاهش تحریم ها» اصلی‌ترین دستور کار این مذاکرات است. گنادی گاتیلف معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «وزیران امور خارجه کشورهای عضو گروه 5+1 به‌زودی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قرار است اواخر این‌ماه برگزار شود گردهم می‌آیند». سایت ایران هسته‌ای نوشت که منابع مطلع در تهران می‌گویند ایران در نشست 5+1 در نیویورک حضور نخواهد داشت.

کد خبر 185049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز