دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: جایزه بوک استارت (bookstart)، یکی از مشهورترین پروژه‌های ترویج خواندن کتاب در جهان است.

  جایزه بوک استارتbookstart

این پروژه ویژه نوزادان و کودکان پیش دبستانی است و می‌کوشد آنها را با لذت خواندن آشنا کند. همچنین این پروژه براساس نیازها و هماهنگ با رشد کودکان برای آن‌ها برنامه‌های ترویج خواندن اجرا می‌کند.

بوک استارت در سال ۱۹۹۲، از سوی بنیاد بوک تراست در شهر بیرمنگام انگلستان، به صورت یک پروژه آزمایشی برای ۳۰۰ نوزاد راه‌اندازی شد.

  وب‌سایت: جایزه بوک استارتmore

این پروژه پس از موفقیت به سراسر انگلستان رفت تا در مناطق دیگر به اجرا درآید.

پس از آن دیگر کشورهای بریتانیا (اسکاتلند و ایرلند شمالی و ولز) هم بوک استارت را اجرا کردند و بعد در ژاپن، کره‌جنوبی، تایلند، سوییس و ایتالیا هم اجرا شد.

پروژه بوک استارت با مشارکت خانواده‌ها و مراکز عمومی شهرها و در دو بخش انجام می‌شود. بخش نخست، بسته‌های رایگان کتاب و راهنماهای آموزشی است که برای خانواده‌ها فرستاده می‌شود و طرفداران زیادی هم دارد.

بخش دوم، که نتیجه و اثر ماندگارتری هم دارد، سهیم شدن در لذت خواندن و با هم خواندن است.

در این بخش، کارشناسان ادبیات کودک، به طور منظم به کتابخانه‌ها، مراکز پزشکی و مهدکودک‌ها می‌روند و برای کودکان کتاب می‌خوانند و فعالیت‌های ترویجی دیگری نیز انجام می‌دهند.

پایگاه اینترنتی این پروژه هم در بخش‌های مختلف به کارشناسان، کتابداران و متخصصان بهداشت و سلامت کودکان و پدر و مادرها خدمات ارائه می‌کند و منابع مطالعاتی مناسب را برای اجرای پروژه بوک استارت و ترویج خواندن با نوزادان و خردسالان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

کد خبر 184862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز