همشهری آنلاین: جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوان بریتانیا (Children's Laureate) از سال ۱۹۹۹ هر دو سال یک بار به یک نویسنده یا تصویرگر برجسته بریتانیایی به پاس دستاوردهایشان در زمینه ادبیات کودک اهدا می‌شود.

این جایزه یک مدال به همراه بورسی برابر با ۱۵۰۰۰ یورو است. کسی که این جایزه را می‌برد در مدت این دو سال از جشنواره‌ها و مدرسه‌ها دیدن می‌کند و فرهنگ خواندن و نوشتن را در میان کودکان ترویج می‌کند.

این جایزه، جایگاه پدیدآورندگان برجسته ادبیات کودک را در پروراندن کودکان به عنوان خوانندگان فردا آشکار می‌سازد. ایده این جایزه، از گفت وگوی تد هیوز شاعر نامدار انگلیسی با مایکل مورپورگو نویسنده کودکان شکل گرفت.

  وب‌سایت: جایزه مقام افتخاری ادبیات کودک و نوجوانmore

کوئنتین بلیک نخستین کسی بود که این جایزه را از آن خود کرد. آن فاین، مایکل مورپورگو، ژاکلین ویلسن، مایکل روزن و آنتونی براون به ترتیب این سمت را بر عهده داشته‌اند. جولیا دونالدسون از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این مقام را برعهده دارد.

هیئت داوران نامزدها را از میان پیشنهادهای سازمان های فعال در زمینه ادبیات کودکان، کتابداران، منتقدان، نویسندگان و کتاب فروشی ها و از جمله دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در نظر می گیرند. کودکان نیز می‌توانند نویسنده، شاعر و یا تصویرگر محبوب خود را پیشنهاد کنند.

بودجه این جایزه از سوی "شورای موزه‌ها، کتابخانه‌ها و بایگانی‌ها" MLA و گروهی از شرکت‌های انتشاراتی و خیریه‌ها تامین می‌شود و بنیاد بوک تراست اداره آن را بر عهده دارد.

کد خبر 184864
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز