همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در نشست چهارجانبه درباره بحران سوریه امروز عازم مصر می‌شود.

علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه امضای یادداشت تفاهم چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و عمان با اعلام این خبر خاطرنشان کرد: آقای مرسی پیشنهادی را مبنی بر نشست چهارجانبه بین چهار کشور ایران،‌ عربستان ، مصر و ترکیه درباره بحران سوریه داشتند که به دنبال برون‌رفت مسالمت‌آمیز با توجه به راه‌حل مقبولی باشیم. ما پیشنهادهای تکمیلی داشته‌ایم، قبلا هم اعلام کرده‌ایم. جلسه مقدماتی از کارشناسان ارشد برگزار شد.

وی افزود: عصر امروز نشست وزرا در قاهره برگزار می‌شود. در این نشست مباحث مفصلی درباره مسائل منطقه و مساله مربوط به سوریه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه، رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: مواضع ایران درباره سوریه کاملا روشن است و در قاهره نیز آن را اعلام می‌کنیم. امیدواریم با همکاری چهار کشور و بر اساس خواسته ما که آقای احمدی‌نژاد نیز به آقای مرسی بیان کرده است یکی دو کشور موثر مانند ونزوئلا و عراق نیز به این جمع اضافه شوند. عراق رییس اتحادیه عرب است و ونزوئلا نیز به عنوان یکی از اعضای تروئیکای جنبش عدم تعهد می‌توانند در جهت تقویت پیشنهاد مصر گام بردارند و شمولیت بیشتری به پیشنهاد مصر دهند. به هر حال باید صبر کرد و دید که نتیجه مذاکرات امروز چه خواهد شد.

صالحی تاکید کرد: ما بسیار امیدوار هستیم. همین که چهار کشور مهم منطقه دور هم جمع شده‌اند که درباره یکی از موضوعات بسیار حساس منطقه با هم رایزنی داشته باشند به خودی خود اقدام مثبتی است که امیدواریم نتایج آن نیز در جهت منافع تمامی مردم منطقه در صلح و ثبات این منطقه باشد.

نامه ایران به بان کی مون در باره فیلم توهین به پیامبر

وی همچنین درباره انتشار فیلم توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) نیز گفت: در این باره ما نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل نوشته‌ایم که امروز ارسال خواهد شد. با سازمان همکاری اسلامی در تماس هستیم، این سازمان نیز به سهم خود اقدامی انجام داده است. من قرار است تماس تلفنی با دبیرکل این سازمان داشته باشم که بر محکوم کردن این امر تاکید کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان توضیح داد: یکی از مصوبات سازمان همکاری اسلامی،‌ بحث مبارزه با اسلام‌هراسی و نفی بی‌احترامی و بی‌حرمتی به ادیان الهی و آسمانی بوده است. در بیانیه‌ی جنبش عدم تعهد در تهران نیز موضوع اسلام‌هراسی و احترام به ادیان الهی در اسناد این جنبش آمده است. ما بر این اساس با تروئیکای جنبش عدم تعهد گفت‌وگویی خواهیم داشت. سفیر ما در نیویورک نشستی را داشته است و گفت‌وگوهایی با سفرای کشورهای عضو جنبش انجام داده است.

صالحی گفت: قرار است احمدی‌نژاد نیز در نیویورک نشستی با تروئیکا و مجموعه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد داشته باشد.

صالحی با اشاره به برگزاری چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان گفت: در این اجلاس چند توافقنامه بین دو کشور امضا شد از جمله همکاری در زمینه‌های فنی و حرفه‌ای، تفاهم همکاری کار و اشتغال، موافقتنامه کشتیرانی دریایی، امضای برنامه اجرای یادداشت تفاهم استاندارد و همچنین امضای یادداشت تفاهم همکاری در زمینه محیط زیست از مواد جدیدی بود که بین دو کشور به نتیجه رسید.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: همکاری‌های بین استانی به ویژه بین استان هرمزگان و سیستان و بلوچستان از کشورمان و استان مسند از کشور عمان از دیگر موارد این توافقنامه بود. موضوع ترانزیت جنوب شمال نیز مطرح شد که عمان، قطر، ایران، ترکمنستان و ازبکستان نیز در این زمینه هر چه زودتر فعال می‌شوند. دولت‌های پنج کشور توافقنامه را امضا کرده‌اند که باید به تصویب مجلس‌شان نیز می‌رسید. چهار کشور به جز قطر این طرح را به تصویب مجلس رسانده‌اند، امیدواریم این طرح هر چه زودتر به تصویب مجلس قطر نیز برسد که راه این کریدور ترانزیتی جنوب شمال اجرایی شود.

وی توضیح داد: قرار شد با عمان فعلا دوجانبه کار را آغاز کنیم.

کد خبر 184845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز