گروه اقتصادی: جلسه هفته گذشته مجلس موجب شد تا روند صعودی قیمت‌ها در بازار سکه و ارز متوقف شده و مسیر کاهشی در پیش بگیرد.

به گزارش همشهری، با تأکید هفته گذشته دولت و مجلس درباره کنترل جریانات سفته‌بازی در این دو بازار، این بار مردم انتظار دارند سیاست‌هایی متناسب و بلندمدت به‌منظور ثبات‌بخشی به این بازارها اتخاذ شود. روند نزولی قیمت‌ها که از نخستین ساعات پس از اتمام جلسه غیرعلنی مجلس در روز سه‌شنبه هفته گذشته آغاز شد، روز پنجشنبه هم ادامه داشت.

در آخرین ساعات کاری هفته گذشته بهای دلار به دو هزار و 388تومان رسید، یورو سه هزار و 90تومان عرضه شد و پوند سه هزار و 940تومان قیمت خورد. همچنین در بازار طلافروشان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید با قیمت یکسان 914هزار تومان فروخته شد که کاهش 44هزار تومانی نسبت به روز دوشنبه را نشان می‌دهد.

خبر دیگر اینکه تنها یک روز پس از رسانه‌ای‌شدن انتقادها از سیاست ارزی بانک مرکزی و اعلام موضع صریح وزیر اقتصاد مبنی بر ضرورت پاسخگو‌بودن محمود بهمنی به نابسامانی در بازار ارز، رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌وگوهای پراکنده با خبرگزاری‌های داخلی به انتقادها واکنش نشان داد و اعلام کرد: دولت و بانک مرکزی به‌دنبال ساماندهی سریع بازار ارز هستند. البته محمود بهمنی جزئیاتی از برنامه ویژه دولت و بانک مرکزی برای مهار نابسامانی‌های ارزی ارائه نکرد اما در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد:

هم‌اکنون ارز مرجع فقط به دو اولویت پرداخت می‌شود. او اظهار داشت: طبیعتا در این شرایط تقاضای ارز به سمت بازار آزاد است و به‌زودی این مسئله حل خواهد شد. بهمنی با اعلام اینکه دولت، بانک مرکزی و ارگان‌های مختلف به‌دنبال حل مشکل افزایش یکباره نرخ ارز هستند، بیان داشت: دنبال این موضوع هستیم که بتوانیم در نخستین فرصت روند افزایش نرخ دلار را متوقف کنیم و نتیجه مناسبی بگیریم.

ساماندهی بازار ارز با همکاری هشت دستگاه دولتی

یک مقام مسئول در بانک مرکزی نیزگفت: برنامه جدیدی توسط این بانک برای ساماندهی اصولی بازار ارز و کاستن از نوسانات این بازار تدوین و آماده اجرا شده که به محض کسب موافقت، عملیاتی می‌شود. به گزارش فارس، این منبع آگاه افزود: این طرح با استفاده از ظرفیت بانک‌ها و صرافی‌های مجاز، سازوکار بازار بین‌بانکی برای تعیین قیمت و عرضه ارز را در محوریت دارد.

به این ترتیب به‌دنبال این است تا بر مبنای نظام شناور مدیریت شده ارز که قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر آن صراحت دارد، از ظرفیت تمامی بانک‌ها و صرافی‌های مجاز برای ساماندهی بازار ارز استفاده کند. وی با تأکید بر اینکه شرط اصلی برای موفقیت بانک مرکزی در اجرای این طرح این است که ابتکار عمل و تصمیم‌گیری طبق قانون در اختیار این بانک باشد، افزود:

روش بازار بین بانکی روشی است که در تمام دنیا برای مدیریت بازار ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد و بانک مرکزی طی یک دهه اجرای سیاست یکسان‌سازی‌ نرخ ارز نیز در کشور توانست با همین مدل قیمت ارز را مدیریت کند. از این‌رو روش قابل اطمینانی است؛ البته مشروط بر آنکه بانک مرکزی بتواند آسوده‌‌خاطر از دخالت‌های بی‌مورد به وظیفه قانونی و ذاتی خود عمل کند.

کد خبر 184486
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز