دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با افزایش شمار قربانیان انفجار تروریستی شهر حلب در سوریه به بیش از 100کشته و زخمی و درحالی‌که فرستاده سازمان ملل به سوریه، مجدداً مأموریت خود در سوریه را بسیار دشوار دانست، کمیته چهارجانبه منطقه‌ای درباره سوریه دیروز در قاهره نخستین نشست خود را برگزار کرد.

اخضر ابراهیمی

به گزارش شبکه خبری المیادین، کمیته چهارجانبه متشکل از ایران، مصر، ترکیه و عربستان سعودی روز گذشته برای نخستین بار از زمان ارائه پیشنهاد تشکیل این کمیته، در سطح وزرای خارجه و به‌منظور واکاوی راهکارهای برون رفت از بحران سوریه، تشکیل جلسه داد.پیش از این، محمد مرسی رئیس‌جمهور مصر در جریان اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در مکه، پیشنهاد داد کمیته‌ای مرکب از قدرت‌های خاورمیانه یعنی مصر، ایران، ترکیه و عربستان شکل گیرد تا راه‌حلی منطقه‌ای برای بحران سوریه یافته شود.اما همزمان با برگزاری این جلسه، فرستاده سازمان ملل به سوریه هم عملاً رایزنی‌های خود را درباره سوریه آغاز کرد و مأموریت خود را بسیار دشوار دانست.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، اخضر ابراهیمی که پیش از این، نقش میانجیگری در جنگ داخلی لبنان را به‌عهده گرفته بود، پس از دیدار با دبیرکل اتحادیه عرب در دمشق به بسیار دشوار بودن مأموریت خود اذعان کرد و افزود: من تنها و صرفاً در خدمت ملت سوریه هستم و هدفم تحقق مصالح ملت سوریه است.

ابراهیمی با ابراز امیدواری برای دیدار با بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، تأکید کرد: هرچند مأموریتم سخت و دشوار است اما حق ندارم تلاش‌ها برای ارائه کمک به ملت سوریه را رد کنم.نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب هم پس از دیدار با ابراهیمی، تأکید کرد که وی برای پایان دادن به بحران سوریه نیازمند وقت و مهلت است.اخضر ابراهیمی که پس از استعفای کوفی عنان، این مأموریت را بر‌عهده گرفته، قرار است طی سه روز آینده عازم دمشق پایتخت سوریه شود و با مقام‌های این کشور درباره بحران جاری به گفت‌وگو بپردازد.

آمریکا:صدور قطعنامه کافی نیست

دور جدید تلاش‌های دیپلماتیک منطقه‌ای برای حل بحران سوریه درحالی آغاز شده که مجدداً اختلاف نظر میان دو قدرت بزرگ بین‌المللی یعنی ایالات متحده و روسیه درباره تحولات سوریه، علنی شده تا وزیر خارجه آمریکا از احتمال اقدام خارج از چارچوب شورای امنیت علیه سوریه سخن براند.

به گزارش خبرگزاری رویتزر، درحالی‌که وزیر خارجه آمریکا صدور قطعنامه‌های جدید درباره سوریه در شورای امنیت را ناکافی دانست، همتای روسی‌اش بر ضرورت مبنا قرار دادن توافقنامه نشست ژنو درباره انتقال قدرت سیاسی در سوریه تأکید کرد. هیلاری کلینتون ادعا کرد که تصویب قطعنامه‌های غیرالزام‌آور بی‌معنی است زیرا همانگونه که دیده‌ایم این قطعنامه‌ها نادیده گرفته می‌شود.

این ادعاها در حالی‌است که تروریست‌های مورد حمایت غرب در سوریه همواره توافقات و قطعنامه‌های صلح‌طلبانه را از جمله هنگام فعالیت‌های کوفی‌عنان زیرپا گذاشته‌اند. کلینتون که کشورش در حال حاضر درگیر رقابت‌های انتخاباتی است، با اشاره به اینکه رایزنی‌ها با سرگئی لاوروف همتای روس خود درباره توافقنامه ژنو را ادامه خواهد داد، در عین حال تأکید کرد: درصورت ادامه اختلافات با روسیه، با کشورهای هم‌نظر خود به مخالفان سوری کمک خواهیم کرد.

اظهارات کلینتون در حالی بیان می‌شود که این کشور از زمان آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون هیچ ابتکار عملی درباره بحران سوریه ارائه نداده و صرفاً به موضعگیری و مشارکت در جلسات شورای امنیت یا نشست‌های مخالفان نظام سوریه بسنده کرده و در عرصه میدانی به مخالفان، کمک‌های لجستیکی کرده است.

اما در عرصه میدانی و درحالی‌که ارتش سوریه بخش اعظم کانون درگیری‌ها در شهر حلب در شمال سوریه را تحت کنترل درآورده، مخالفان با روی آوری به گزینه عملیات‌های انفجاری، روز یکشنبه با منفجرکردن خودرویی بمبگذاری‌شده، بیش از 30غیرنظامی ازجمله شماری زن و کودک را کشتند و 64نفر دیگر را زخمی کردند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه سانا، این انفجار که روبه‌روی یک بیمارستان رخ داد، در پی منفجر شدن یک خودروی بمبگذاری شده حاوی یکهزار کیلوگرم مواد منفجره صورت گرفت. همزمان با آن، خودروی بمبگذاری شده دیگری حاوی 500کیلوگرم مواد منفجره در نزدیکی یکی از مدارس در کوی شهدا در حلب منفجر شد که به کشته‌شدن سه شهروند و زخمی شدن شش نفر دیگر منجر شد.

در همین حال سلفی‌های جهادی در اردن، علیه نظام سوریه اعلام جهاد کردند. محمد الشلبی معروف به ابو سیاف تئوریسین سلفی‌های اردن با اعلام رسمی جهاد علیه سوریه، تأکید کرد که بیش از 100عضو این جریان در سوریه حضور دارند و علیه نظام حاکم می‌جنگند.

کد خبر 184239
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز