رضا ظریفی: ششمین مجمع شهری جهان که از 11تا 18شهریور در ناپل ایتالیا برگزار شد، هر دو سال یک‌بار به ریاست مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد تشکیل می‌شود.

مجمع شهری جهان

اجلاس قبلی این مجمع در شهر ریودوژانیروی برزیل برگزار شده بود. جمهوری اسلامی ایران امسال هیأتی 200نفره را به این مجمع اعزام کرد. اعضای تشکیل‌دهنده این هیأت از وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری مشهد، پست بانک، شهرداری تهران و برخی سازمان‌های مردم‌نهاد بودند. در این مجمع نمایندگان بیش از 100کلانشهر جهان برای 9هزار شرکت‌کننده در این مجمع سخنرانی کردند. شهرداری تهران نیز در طول برگزاری این مجمع برنامه‌های متنوعی داشت که نگاهی خواهیم داشت به آنچه در طول روزهای برگزاری مجمع از سوی شهرداری تهران در ناپل برگزار شد.

مجمعی با حضور سران کشورها

ششمین نشست مجمع شهری جهان با حضور 50وزیر، سه نخست‌وزیر، 100هیات سیاسی، 125شهردار و مقامات سازمان ملل در ناپل ایتالیا آغاز به‌کار کرد. موضوع این مجمع آینده شهری بهتر بود ضمن اینکه این مجمع از سوی سازمان ملل برای رسیدگی ضروری به یکی از مشکلاتی ایجاد شد که جهان امروز با آن مواجه است. این مشکل همان شهرنشینی سریع و تأثیر آن بر جوامع، شهرها، اقتصاد ، تغییرات آب و هوایی و سیاست‌هاست. مجمع‌های پیشین نیز با موضوعاتی مشابه در سال‌های گذشته برگزار شد. نخستین همایش در نایروبی کنیا در سال 2002، 2004در بارسلونا، 2006در ونکوور ، 2008در ناجینگ و 2010در ریودوژانیرو برپا شد.

تهران، مرکزی برای آینده‌پژوهی

تهران مرکز بین‌المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه شد.شاید این خبر کوتاهی باشد اما کارشناسان امر به خوبی از اهمیت آن مطلع هستند. این اتفاق مهم نیز در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان روی داد و طبق آن دبیرخانه دائمی مرکز بین‌المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه ظرف یک‌ماه آینده در تهران راه‌اندازی می‌شود. این مرکز به‌عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد است. مقامات سازمان ملل می‌گویند با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسئولیت مرکز بین‌المللی مطالعات آینده‌پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است. اعضای هیأت امنای این مرکز که کار خود را در تهران آغاز خواهند کرد، معاون مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد، رئیس مرکز مطالعات شهرداری تهران و جمعی از مقامات شهری آسیا هستند که ریاست هیأت امنا و هیأت مدیره این مرکز روز دوشنبه گذشته به‌طور رسمی به شهردار تهران واگذار شد.

تجربه موفق تهران در میان نمونه‌های جهانی

هر دو سال یک‌بار که ششمین مجمع شهری جهان برگزار می‌شود برخی شهرها به‌عنوان نمونه‌های موفق شهری جهان انتخاب می‌شوند. امسال نیز این افتخار نصیب تهران و وین پایتخت اتریش شد. لوح برترین تجارب موفق شهری جهان را نیز خوان کلاوس، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد به شهردار تهران اعطا کرد. توسعه حمل‌ونقل عمومی شامل خطوط اتوبوسرانی تندرو در تهران، توسعه پرشتاب شبکه حمل‌ونقل ریلی درون شهری یا همان مترو در سال‌های اخیر، بهبود وضعیت ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی تهران، توسعه فضاهای سبز شهری، رشد سرانه فضاهای فرهنگی و اجتماعی و مواردی از این دست از معیارهای تأثیرگذار در انتخاب شهرهای برتر در تجارب موفق شهری هستند.

دیدار با مدیران شهری سایر کشورها

در حاشیه برگزاری ششمین مجمع شهری جهان، شهردار تهران با چهره‌های مهم و شهرداران کلانشهرهای جهان نیز دیدار و گفت‌وگو داشت تا ضمن استفاده از تجربیات مدیریت شهری در سایر کشورها زمینه همکاری‌های بیشتر و تعامل با کلانشهرهای جهان فراهم شود. در این راستا محمدباقر قالیباف، با قدیر توپاش، رئیس مجمع شهرداران جهان و شهردار استانبول نیز دیدار و گفت‌وگو کرد که در این دیدار طرفین با تأکید بر توسعه همکاری‌های فی‌مابین تهران و استانبول و مجمع شهرداران جهان بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای حل مسائل شهری کشورهای مختلف تأکید کردند. در این ملاقات مسائل شهروندان کشور سوریه به‌عنوان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث قرارگرفت. شهردار تهران نیز در این ملاقات با بیان اینکه آمریکا باید بداند مسئله سوریه راه‌حل نظامی ندارد، تأکید کرد: آنچه در سوریه به‌عنوان یک اصل باید مورد توجه قرار گیرد اراده مردم این کشور است و همه ما وظیفه داریم در جهت حل مشکلات کشورهای اسلامی با تمام توان وارد عرصه شویم. در این میان نیز بازنده اصلی در مسائل سوریه رژیم صهیونیستی است.

پایتختی که از فرصت‌ها خوب استفاده کرد

شهرداری تهران در طول برگزاری ششمین جمع شهری جهان برنامه‌های مختلفی داشت که هریک از این موارد نقش مهمی در توسعه شهری و افتخارات ملی دارد. یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها امضای تفاهمنامه شهرداری تهران با مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد بود که با حضور شهردار تهران و قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل صورت گرفت.

هدف از امضای این تفاهمنامه ارائه چارچوب برای همکاری مرکز اسکان بشر سازمان ملل متحد و شهرداری تهران در زمینه تولید و توسعه دانش مدیریت شهری، ظرفیت‌سازی‌ و نوآوری‌هاست. تهیه گزارش از وضعیت شهرهای ایران برای سال 2013، برگزاری کنفرانس بین‌المللی برنامه‌ریزی برای پیشرفت عدالت در شهرها، ایجاد رصدخانه شهری، تاسیس مرکز منطقه‌ای آموزش و پژوهش در تهران، تدوین استراتژی و سیاست راهبری مدیریت شهری و... ازجمله مفاد این تفاهمنامه است. براساس این گزارش، ایجاد مراکز آموزش کلیدی با هدف توسعه مشارکت مردم در مسائل برنامه‌ریزی شهری از دیگر موارد این تفاهمنامه است. اما نکته جالب اینجاست که قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد پس از امضای این تفاهمنامه درباره توسعه و پیشرفت تهران در سال‌های اخیر اظهار داشت: توسعه و پیشرفت مشکلات خود را دارد اما با وجود این تهران توانسته است از فرصت‌ها خوب استفاده کند. خوان کلاوس در حاشیه برپایی ششمین نشست مجمع شهری جهان در جمع خبرنگاران گفت که تهران شاخص‌های بالایی دارد. وی به جوایزی که تهران در سال‌های اخیر اخذ کرده اشاره کرد و گفت: این جوایز به دلیل بالا بودن شاخص‌ها داده شده است. کلاوس با بیان اینکه توسعه مشکلات خود را دارد، گفت: با وجود این تهران توانسته است از فرصت‌ها خوب استفاده کند. وی همچنین به توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران اشاره کرد و گفت: تهران به مرکز آموزش خاورمیانه تبدیل می‌شود.

میزبانی اجلاس انرژی به تهران رسید

شهرداری تهران در روزهای آخر پاییز امسال میزبان اجلاس جهانی انرژی سازمان ملل متحد خواهد بود. این وظیفه‌ای است که خوان‌کلاوس، قائم‌مقام دبیر کل سازمان ملل با اهدای لوح میزبانی این اجلاس به تهران، آن را به محمدباقر قالیباف ابلاغ کرد. به گفته مسئولان سازمان ملل بیش از 30کشور در سطح وزیر و شهردار در این مراسم شرکت می‌کنند.

تثبیت نام خلیج فارس در جهان

در ششمین نشست مجمع شهری جهان که در ناپل ایتالیا برگزار شد، مهم‌ترین اتفاق برای هویت ملی ما نیز روی داد. خلیج‌فارس و نام پرغرور آن از موضوعاتی است که در چند سال اخیر از سوی برخی کشورهای کوچک ساکن در حاشیه جنوبی خلیج فارس مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است که مروری بر اسناد تاریخی و بین‌المللی نشان می‌دهد که خلیج‌فارس همیشه فارس بوده و چیزی غیر از آن نمی‌توان متصور بود. با وجود این رونمایی از اطلس خلیج‌فارس در این همایش گام بزرگی در تثبیت نام خلیج‌فارس بود. این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده است مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست‌محیطی خلیج‌فارس است و در مراسمی با حضور قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و شهردار تهران برگزار شد.

در ابتدای این اطلس نیز مقدمه قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است. نکته مهم دیگر درباره این اطلس این است که سازمان ملل متحد منتشر‌کننده آن است و در نهایت برای روسای جمهور، سفرا و وزرای کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد. محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در مراسم رونمایی از اطلس خلیج‌فارس گفت: خلیج همیشگی فارس گهواره تمدنی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و نخستین تمدن‌های بشری در این محدوده شکل گرفته‌اند. وی ادامه داد: اطلس خلیج‌فارس تکمیل شده و مسائل مختلف خلیج‌فارس در آن دیده شده است. شهردار تهران افزود: این اطلس برای روسای کشورهای عضو سازمان ملل متحد و همینطور سفرای این کشورها ارسال می‌شود. به گفته قالیباف، این اطلس با مشارکت جدی مرکز اسکان بشر و آرم سازمان ملل متحد منتشر می‌شود. شهردار تهران با بیان اینکه کارهای مطالعاتی این اطلس توسط دانشگاه‌های معتبر انجام شده است، گفت: برای تهیه این اطلس دو سال زمان صرف شد. وی در ادامه به تهیه اطلس خاورمیانه اشاره کرد و گفت از ‌ماه دسامبر تهیه این اطلس توسط ایران آغاز می‌شود. در ادامه مراسم رونمایی قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن ارائه توضیحاتی در مورد روند تهیه این اطلس به همراه شهردار تهران از دست‌اندرکاران تولید اطلس خلیج‌فارس قدردانی کرد. نباید این نکته را نیز فراموش کرد که چندی پیش در برخی اخبار آمده بود یونسکو در بعضی انتشارات خود اقدام به حذف نام فارس از عنوان خلیج‌فارس کرده که با انتشار اطلس خلیج‌فارس از سوی سازمان ملل متحد عملا نام خلیج همیشگی فارس تثبیت شد.

تهران پیشرفته و استقبال بازدیدکنندگان

شهرداری تهران در طول برگزاری ششمین نشست مجمع شهری جهان، غرفه خود را در نمایشگاهی که به همین منظور برپا شده بود، دایر کرد. این غرفه در همان روز اول برگزاری با استقبال فراوان شرکت‌کنندگان در مجمع روبه‌رو شد.

غرفه شهرداری تهران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌های نمایشگاه ناپل شامل نمادی از چنارستان خیابان ولیعصر بود که در آن پیشرفت‌های شش سال گذشته مدیریت شهری پایتخت در حوزه‌های حمل‌ونقل و ترافیک، شهرسازی، زیباسازی، خدمات شهری و اجتماعی و فرهنگی به نمایش گذاشته شد. بخش‌های دیگری از این غرفه که عکس‌های بزرگی از نماهای مختلف تهران و به‌خصوص برج میلاد را داشت هم یکی از نقاط جالب غرفه شهرداری تهران بود تا علاقه‌مندان بتوانند عکس بگیرند. این در حالی است که بسیاری از بازدیدکنندگان نیز از تماشای تصویر برج میلاد متعجب شده و سؤالاتی را درباره آن می‌پرسیدند. اما شهرداری تهران نیز بیکار نبود و برای اینکه مراجعه‌کنندگان اطلاعات کاملی درباره تهران به‌دست بیاورند تبلت‌های دوزبانه‌ای را برای نمایشگاه آماده کرده بود. این تبلت‌های دوزبانه دارای اطلاعات جامعی درباره تهران بودند و بازدیدکنندگان می‌توانستند اطلاعات مختلفی از تهران، مردم، حمل‌ونقل عمومی و دیگر امکانات شهری به‌دست بیاورند. همچنین در بخش دیگری از غرفه شهرداری تهران ال‌سی‌دی‌هایی تعبیه شده بود که در آن تصاویری از زیبایی‌های پایتخت به نمایش گذاشته شده بود. این تصاویر هم در طول روز اول برگزاری نمایشگاه توانست استقبال بازدیدکنندگان را به‌دنبال داشته باشد. اما یکی از متفاوت‌ترین بخش‌های این غرفه، تصویر بزرگی بود که از تصاویر چهره شهروندان تهرانی تکمیل شده بود. این بخش از نمایشگاه هم در این روز توانست توجه بسیاری از مخاطبان نمایشگاه را به‌خود جلب کند.

کد خبر 184139

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز