مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

زمانی که وزارت راه هدیه نوروزی خود‌ (محور قم به گرمسار) را به ایرانیان تقدیم کرد نمی‌دانست که این هدیه به جای آنکه باعث خوشحالی باشد باعث ایجاد خطرات و مشکلات زیاد برای مردم و از دست رفتن جان ده‌ها نفر از هموطنان و بروز خسارات جانی و مالی می‌شود.

جاده


به گزارش مهر، شاید هم قیچی زدن روبان افتتاح پروژه جاده قم به گرمسار از تبعات آن مهم‌تر بود و هیأت دولت نیز در تاریخی از پیش اعلام نشده (پنجم خرداد سال 1390)، در سفری غیررسمی با چرخبال برای افتتاح این محور فرود آمد، روبانش را قیچی زد و رفت تا افتتاح آن‌را به کارنامه کاری خود اضافه کند.

پروژه محور قم - گرمسار یعنی‌‌ همان هدیه نوروزی وزارت راه تا‌کنون جان ده‌ها نفر از هموطنانمان را به خطر انداخته و برخی را به کام مرگ کشیده است.نخستین اظهارنظر در مورد ایمنی پروژه قم - گرمسار از سوی فرمانده ناجا در حالی مطرح شد که وی علاوه بر قبول مزیت‌های احداث این‌جاده از افتتاح شتاب‌زده این پروژه انتقاد کرد. این انتقاد در زمانی صورت گرفت که فرمانده پلیس راه کشور قبلا نسبت به نا‌امن بودن این محور هشدار داده و گفته بود وزارت راه بدون هماهنگی با پلیس نسبت به گشایش این محور اقدام کرده است.

محدودیت تردد

از ابتدای احداث محور قم - گرمسار عبور و مرور اتوبوس و مینی بوس ممنوع اعلام‌ و این محور برای عبور و مرور وسایل نقلیه سنگین باری درنظر گرفته شد. با گذشت شش‌‌ماه از افتتاح رسمی و‌کشته و مجروح شدن صد‌ها نفر در این محور، پلیس راه کشور عبور و مرور تریلی را هم در آذرماه سال 90ممنوع اعلام کرد تا شاید از آمار تصادفات این محور قدری کاسته شود. براساس آمار پلیس راه استان، از تاریخ اردیبهشت‌ماه تا مهرماه سال گذشته صد فقره تصادف در این محور روی داد که 20کشته و 30مجروح برجای گذاشت و این تصمیم اگر چه راه‌حل قطعی برای حل این مشکل نبود اما توانست به‌صورت مقطعی آمار تصادفات این محور را کاهش دهد. این تصمیم‌گیری در حالی اجرایی شد که پلیس راه کشور در تاریخ 22تیرماه سال‌جاری تردد خودروهای سواری را در این محور ممنوع اعلام کرد. سرهنگ محمد نوری فرمانده پلیس راه قم افزایش حوادث رانندگی و خطر برخورد خودروهای سنگین با خودروهای سواری را از دلایل ایجاد محدودیت در این محور ذکر کرد که پس از چند روز لغو شد. اعمال محدودیت برای خودروهای سواری در حالی انجام شد که در تاریخ 25تیرماه بر اثر برخورد یک دستگاه پراید با یک دستگاه خاور در کیلومتر70 یک نفر کشته و یک نفر به‌شدت آسیب دید. وقوع این حوادث بعد از اعمال محدودیت نشان داد که نظارت درستی بر این محور وجود ندارد و اعمال ممنوعیت به شکل‌های مختلف، پاسخ مناسبی برای حل مشکلات این محور نیست.

راهکاری مقطعی

فرمانده پلیس راه قم در رابطه با اعمال محدودیت‌ها گفت: با توجه به کوتاه شدن مسیر، صرفه جویی در وقت و مصرف سوخت از طریق محور قم -گرمسار رانندگان علاقه زیادی به تردد از این محور دارند اما با توجه به تردد بسیار زیاد خودرو‌ها از یک سو و مشکلاتی مثل نداشتن شانه خاکی مناسب، عرض کم جاده، جانمایی نشدن پاسگاه پلیس راه و... از سوی دیگر، آمار تصادفات رانندگی در این محور افزایش داشت که این موضوع حساسیت زیادی را ‌ ایجاد کرد و بر این اساس برای حل مشکل تصمیم گرفته شد تا تردد تریلی و پس از آن خودروهای سواری در این محور ممنوع شود.

سرهنگ محمد نوری ادامه داد: با فروکش کردن آمار مسافرت‌ها ممنوعیت تردد خودروهای سواری پس از گذشت یک هفته لغو شد و در حال حاضر عبور و مرور برای خودروهای سواری، کامیون و کامیونت آزاد و ممنوعیت عبور و مرور برای تریلی، اتوبوس و مینی بوس همچنان ادامه دارد. فرمانده پلیس راه قم از اعمال ممنوعیت تردد به‌عنوان راهکاری مقطعی یاد کرد و ابراز داشت: پلیس راه قم گشت‌های پلیس را در این محور تقویت کرده و امیدواریم باند دوم‌ هر چه زود‌تر آماده شود تا وضعیت عبور و مرور در این جاده تسهیل و از بار تصادفات کاسته شود.‌

محمدرضا قلندر، مدیرکل راه و شهر‌سازی‌ قم در رابطه با ممنوعیت تردد تریلی بیان کرد: طول تریلی زیاد است و کمر شکن بودن آن (دو تکه بودن) با توجه به عرض کم محور حادثه آفرین می‌شود و به همین دلیل تریلی ممنوع اعلام شد اما تردد سایر خودروهای سنگین آزاد است.

اما این سؤال پیش می‌آید که چرا این محور با این همه مشکلات و به این شکل خطرآفرین طراحی و بهره‌برداری شده است؟ قلندر در پاسخ به این سؤال گفت: محور قم گرمسار توسط شرکت ساخت و توسعه زیربنایی حمل‌ونقل کشور‌در سال 83به‌عنوان پروژه‌ای ملی‌طراحی شد که مشخصات فنی آن متناسب با جمعیت و ترافیک آن زمان دیده شده بود اما با گذشت سال‌ها و افزایش جمعیت‌، این محور دیگر پاسخگوی نیاز فعلی نیست و می‌بایست به صورت آزاد راه دربیاید.

وی گفت: پروژه آزادراه قم - گرمسار از پروژه‌های مهر ماندگار دولت است که باید تا قبل از پایان دولت دهم به پایان برسد و به همین دلیل تمامی موارد ایمنی و لازم در آن مثل افزایش عرض جاده، ایمن‌سازی‌ و آرام‌سازی‌ شانه خاکی با کاهش شیب، همزمان با ساخت آزادراه در حال انجام است و باید تا مردادماه 92 به پایان برسد.

کد خبر 184126

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز