گروه شهرستان‌ها- محمد خادمی: یکی از مهم‌ترین راه‌های استان مرکزی جاده 25 کیلومتری شهر دلیجان به شهر محلات است که در منطقه‌ای گردشگری، صنعتی و با معادن فراوان قرار گرفته، به همین خاطر روزانه تعداد قابل توجهی خودروی سبک و سنگین از آن عبور می‌کنند اما به‌دلیل کم‌عرض بودن جاده، فرسودگی آسفالت و پل‌ها، نبود تابلوهای مناسب راهنمایی، روشنایی نامناسب، نبود حفاظ و. . . مشکلاتی بسیاری را برای مسافران این مسیر به‌وجود آورده است.

تعریض جاده

این در حالی است که عملیات تعریض و بازسازی این محور از دو سال پیش در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته اما آنطور که باید پیشرفت فیزیکی خوبی نداشته است.

راهسازی مانند قالی‌بافی است

عباسی، مدیر اداره راه و شهرسازی شهرستان محلات در این باره می‌گوید: محدوده حوزه استحفاظی شهرستان محلات در مسیر جاده 25کیلومتری محلات به دلیجان هشت کیلومتر است که تا اتمام عملیات اجرایی مورد نیاز آن تنها 400تا500متر باقی‌مانده و تا دو ماه دیگر این پروژه در محدوده شهرستان محلات به بهره‌برداری می‌رسد.وی درباره اجرای کند عملیات اجرایی این مسیر می‌گوید: راهسازی همانند قالی بافی است و باید کار لایه لایه انجام شود که این مورد در همه پروژه‌های راهسازی طبیعی است اما نبود اعتبارات مناسب باعث شده این پروژه زمان زیادی ببرد. وی اضافه می‌کند: البته بودجه قابل توجهی نیز برای اجرای این مسیر هزینه شده است، برای مثال پل باقرآباد یک‌میلیارد تومان هزینه دربرداشته است. وی تصریح می‌کند: هر کیلومتر راهسازی در این محور نزدیک به 800میلیون تومان هزینه داشته است.

اجرای ماده 48

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که آیا این پروژه جزو مصوبات سفر استانی هیأت دولت به استان مرکزی است، می‌گوید: در سفر رئیس‌جمهور به استان این موضوع مطرح شد اما بودجه اجرای آن از سوی منابع ملی با همکاری نماینده شهرستان محلات در مجلس تأمین شد. وی اضافه می‌کند: این در حالی بود که چون اعتبار مناسبی برای این پروژه درنظر گرفته نمی‌شد، ماده 48 از سوی پیمانکار اجرا شد زیرا اعتباری در اختیار پیمانکار قرار داده نمی‌شد و اداره راه و شهر‌سازی‌ مجبور شد ادامه پیشرفت پروژه را در اختیار پیمانکار دیگر قرار دهد. براساس ماده 48 قانون کار چنانچه پیمانکار تقصیری در اجرای پروژه نداشته و نتواند آن را اجرا کند، می‌تواند آن را برای سپردن به پیمانکار دیگر واگذار کند.

عباسی‌ با بیان اینکه بیشترین مشکل تمامی پروژه‌های راهسازی‌ بحث اعتبارات است، می‌گوید: این روزها هر تن قیر نزدیک به 800هزار تومان هزینه دارد و برای پیشرفت کار پیمانکاران باید همکاری زیادی را با اداره از خود نشان دهند.

پشتیبانی از پیمانکاران

نماینده مردم شهرستان محلات نیز در این باره می‌گوید: تعریض و بازسازی جاده محلات به دلیجان از سوی وزارت راه در سال 89 آغاز شده اما به‌دلیل کم کاری پیمانکار این پروژه مدتی تعطیل شد. علیرضا سلیمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که چرا مدت زمان زیادی برای بازسازی این مسیر کوتاه صرف شده است، می‌گوید: به‌دلیل نبود بودجه این پروژه در اختیار پیمانکار دیگری قرار گرفت که همین امرباعث شد دوباره مراحل مناقصه جدید برگزار شود و زمان زیادی در روند کار هدر رود. وی می‌افزاید: یکی از مشکلاتی که وزارت راه دارد، پشتیبانی نکردن از پیمانکاران است که جا دارد در اینجا وزارت راه و شهرسازی اقدامی در این زمینه انجام دهد.

یکی از سه استان برتر کشور

به‌دلیل اینکه این جاده تنها جاده ورودی شهرهای محلات و دلیجان است به همین خاطر شهرداری‌های محلات و دلیجان نسبت به احداث بلوار ورودی و خروجی هر دو شهر اقداماتی انجام داده‌اند ولی هنوز 15 کیلومتر از 25کیلومتری که از سوی اداره راه و شهرسازی استان مرکزی در حال تعریض و بازسازی است به بهره‌برداری نرسیده است. این در حالی است که رئیس هیأت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی مکانیک خاک وزارت راه و شهرسازی در نخستین جلسه شورای حمل‌ونقل استان مرکزی در سال‌جاری گفته بود که استان مرکزی جزو سه استان برتر کشور به لحاظ کنترل، کیفیت، دقت، سرعت و جدیت در اجرای پروژه‌های راه و شهرسازی کشور است که می‌تواند الگویی برای دیگر استان‌های کشور باشد.

همچنین غلامرضا خرمی، مدیرکل راه‌وشهرسازی استان مرکزی نیز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای سفرهای هیأت دولت به استان مرکزی گفته بود که تحقق صددرصدی اغلب مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور در بخش‌های راهسازی‌ از افتخارات دولت است. این سخنان در حالی مطرح می‌شود که جاده محلات به دلیجان یکی از جاده‌هایی است که تعریض‌ آن نزدیک به دو سال به طول انجامید و هنوز به بهره‌برداری نرسیده است و تعریض جاده‌های محلات به خمین، خمین به الیگودرز نیز پروژه‌های دیگری هستند که مانند جاده محلات فعالیت عمرانی آنها به کندی پیش می‌رود.

کد خبر 174782

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز