یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه عکسی با عنوان «فلسطین، سرزمین پایدار» از 18 شهریور در موزه هنرهای معاصر فلسطین وابسته به فرهنگستان هنر گشایش یافته است.

عکاسی

به گزارش همشهری آنلاین، عکس‌های به نمایش در آمده در این نمایشگاه معرف مکان‌های تاریخی، لباس‌ مردمان و ... است که قدیمی‌ترین آن، نمای بیرونی مسجد‌الاقصی است و تاریخش متعلق به سال 1860 میلادی است.

در این نمایشگاه 58 تصویر از نمای بیرونی شهر تا کتابخانه «خالدیه»، «منبر قاضی برها‌ن‌الدین»، نمای کلیسای «قیامت و برج ناقوس»، مسجد «حضرت علی‌(ع)»، محراب مسجد «خلیل‌الرحمان»، خروجی آب‌انبار «قدس شریف»، مسجد « امام حسین(ع)»، «درب غار ارواح» «دیوار شریف‌ ندبه» و تصاویری از مردمان آن زمان به تماشا گذاشته شده که تاریخ آن‌ها جملگی به قرون 19 و 20 میلادی بر می‌گردد، اگرچه متاسفانه نام هنرمند یا هنرمندانی که این تصاویر را عکسبرداری کرده‌اند نامشخص است.

این تصاویر نه تنها به لحاظ هنری دارای کیفیتی قابل ملاحظه در دوران خود محسوب می‌شوند بلکه به عنوان اسناد تاریخی و مردم شناسی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.

حسین شیخ‌الاسلام مشاور امور بین‌الملل رییس مجلس و محمدرضا آیت‌اللهی دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین نیز در آیین گشایش این نمایشگاه حضور داشتند.

آیت‌اللهی نیز درباره این نمایشگاه می‌گوید:«در این نمایشگاه از میان 200 عکس، 58 تصویر برگزیده و به نمایش درآمد، این تصاویری که بخشی از اسناد تاریخی سرزمین قدس است و دارای ویژگی‌های خاص است.

زیرا در کنار هر ساختمان و بنا داستانی از تمدن بشری پنهان شده که مربوط به ادیان الهی است».

وی ادامه می‌دهد: «این عکس‌ها به عنوان سندهای تاریخی حکایت از آرامش و صلحی دارد که سال‌های سال در این شهر حکم‌فرما بوده و همه مذاهب در کنار یکدیگر به کارهای عادی و روزمره خود می‌پرداختند و وجود ادیان مختلف دلیلی برای جنگ میان آن‌ها نبود تا اینکه این سرزمین حدود 65 سال پیش به اشغال صهونیست‌ها درآمد و نا امنی برای مردمان تمامی مذاهب حتی یهودیان در این شهر ایجاد شد و به طور کلی مشکلاتی را در خاور میانه به وجود آورد».

دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین برگزاری برنامه‌های فرهنگی - هنری در حمایت از انتفاضه ملت مظلوم فلسطین و بیداری مسلمانان نسبت به ظلم و ستمی که به این مردم روا شده را موثر دانست و درباره دیگر برنامه‌هایی که در همین زمینه در آینده برگزار خواهد شد، گفت:« هنر زبانی بین‌المللی است و با این زبان با تمامی مردمان می‌توان ارتباط برقرار کرد و به روشنگری پرداخت به همین منظور قرار است دوسالانه گرافیک و بیداری اسلامی را با همکاری موزه فلسطین و این انجمن به زودی برگزار کنیم.

همچنین از دیگر فعالیت‌ها ساخت فیلم و تولید نمایشنامه‌هایی است که محوریت آن «فلسطین» است».

حسین شیخ الاسلام نیز در این مراسم آثار به نمایش در آمده در این نمایشگاه را به عنوان اسناد تاریخی و میراث بیت‌المقدس خواند و اظهار داشت: «این‌ تصاویر نشان‌دهنده آن است که گرچه مردمان آن دارای مذاهب مختلفی بودند اما اختلافات طوایفی نیز در برهم زدن آرامش این شهر تاثیری نداشت و آن ها در کنار یکدیگر در صلح و صفا زندگی می‌کردند».

مشاور امور بین‌الملل رییس جمهور با ذکر مسایل تاریخی دوران ورود اسلام به این شهر یادآور شد: «هنگامی که لشکر اسلام به مدت 4 ماه این شهر را در محاصره خود درآورد، خلیفه اول به رحمت خدا رفت و خلیفه دوم نیز با مشورت حضرت علی‌(ع) دست از محاصره آن برداشت زیرا آن حضرت اعتقاد داشت که با رحمت و مودت باید وارد این شهر مقدس شد نه با جنگ و کشتار به این ترتیب بود که اسلام به این شهر ورود پیدا کرد».

 

این نمایشگاه تا 3 مهر در محل میدان فلسطین، خیابان شهید برادران مظفر، شماره 74 دایر است.

 

 

کد خبر 184039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز