یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایشگاه نقاشی‌های نگار اورنگ با عنوان «وضعیت اضطراری » در گالری اثر برپا شد.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، وضعیت اضطراری شامل 16 تابلو با ابعاد 70×50 است که از دو مجموعه «وضعیت قرمز» و «بهار عربی» تشکیل شده است، همگی این آثار با اکریلیک و اسپری روی مقوا خلق شده‌اند.

نگار اورنگ در این نقاشی‌ها بر اساس شنیده‌ها و دیده‌هایش اتفاقات رخ داده در کشورهای عربی را بر روی تابلوهایش منعکس کرده است.

در زمینه آثار اورنگ نوعی بافت دیده می‌شود، او در بعضی قسمت‌ها از رنگ‌های براق برای برجسته‌تر جلوه دادن کار استفاده کرده است، اورنگ معتقد است: این بافت‌ها ابزار آلات او در نقاشی به حساب می‌آیند و مانند صداهایی هستند که در موسیقی از آنها استفاده می‌کنند و برای بهتر شنیده شدن قسمت‌هایی از موسیقی که هنرمند به آن علاقه بیشتری دارد از صدای بلندتری بهره می‌گیرد.

اورنگ عنوان «وضعیت اضطراری» را برای آثارش برگزیده است، وی در این مورد می‌گوید: قبل از آنکه این عنوان را انتخاب کنم قصد داشتم بر روی هر اثر نام جداگانه ای بگذارم اما چون در این صورت هر اثر بار بزرگی را به همراه خود می‌کشید تصمیم گرفتم، عنوان «وضعیت اضطراری» را برای این مجموعه انتخاب کنم.

در واقع جنبش‌های اخیر مردمی در کشورهای عربی من را به انتخاب این عنوان وا داشت.

«بهار عربی» و «وضعیت قرمز» که زیر مجموعه «وضعیت اضطراری» محسوب می‌شوند نوعی تضاد را با خود همراه دارند به نوعی می‌توان گفت احتیاج به زمان بیشتری است که در مورد این رخدادها قضاوت کرد.

او به عنوان یک هنرمند با شنیدن اخبار مربوط به جریانات رخ داده در این کشورها پا را فراتر گذاشته و بر اساس احساساتش پیوندهایی بین عکس و نقاشی برقرار کرده و کوشیده آنها را به شکلی که گویای اتفاقات باشد به این صورت نمایان سازد.

از نظر وی اتفاقات دراخبارها به شکل نازل تری فقط به گوش افراد می‌رسند اما ممکن است ابعاد آن بسیار بزرگ تر از یک شوک باشد به همین دلیل از رنگ‌هایی در آثار بهره گرفته که شدت زیادی دارند.

شاید در وهله اول به نظر رنگ‌های شادی باشند اما اضطراب را به گونه‌ای واضح پیش چشم مخاطبان نمایان ساخته است.

نگار اورنگ در مورد استفاده از تکنیک گرافیتی در این آثار می‌گوید: ماهیت این تکنیک اتفاق افتادن سریع و یا انقلابی بودن آن است که اصولا برای وضعیت‌هایی به کار می‌رود که به صورت خیلی سریع در صدد ثبت واقعه‌ای هستیم و بیشتر در نقاشی‌های خیابانی کاربرد دارد.

او برای به تصویر کشیدن این جریانات از بهترین عکس‌هایی که در مجلات مختلف از اتفاقات و رویدادهای این چنینی چاپ شده است کمک گرفته است، در واقع می‌توان گفت عکس‌ها به نوعی منبع الهام نقاشی هایش بوده‌اند.

بهرنگ پور حسینی نویسنده و منتقد هنری در بخش هایی از کاتالوگ نمایشگاه نگار اورنگ آورده است: وفاداری به رخداد، نقاشی‌های نگار اورنگ را به کنش خاطره پیوند می‌زند: اتفاقاتی را از سر گذراندیم و می‌گذرانیم که جز از طریق بازنمایی محو و گنگ فیگورهایش در سطوح رنگی تهی و نامعین ناخودآگاه نمی‌توان بر آنها شهادت داد.

حضور شبه‌وار و نامطمئن پیکره‌ها گویی به شیوه‌‌ای عکاسانه ثبت لحظه‌ای گذر است بر ناخود آگاه بوم؛ شبیه پر هیب تصاویری که یک نفر در حال فرار، یا در همهمه جمعیتی بیقرار یا شاد، از آدم ها و ماشین‌ها و سربازها در ذهنش حک شده و حالا خاطره و تصاویر پراکنده به بوم نقاشی‌اش سرک می‌کشند.

از سوی دیگر این طرح های گرافیتی مانند بناست حاکی از هنری اضطراری باشند که به طور آنی و با تکنیکی ابتدایی و پرداخت نشده در فوریت یک وضعیت انقلابی خلق می‌شوند.

نگار اورنگ متولد 1362 تهران و فارغ التحصیل کارشناسی ارشد تصویرسازی از دانشگاه هنر تهران است.

«وضعیت اضطراری» سومین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود.

آثار وی در سال 1386 در «آرت لندن» به تماشا در آمد و از سال 1381 با حضور در نمایشگاه‌های گروهی که تا امروز شمارشان به هشت رسیده، کار حرفه‌ای در زمینه نقاشی را آغاز کرده است.

نمایشگاه وضعیت اضطراری تا  29 شهریور در گالری اثر دایر است و علاقمندان می‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه 11 تا 20 از این آثار در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، روبروی خانه هنرمندان پلاک 16 دیدن کنند.

 

 

کد خبر 183987

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز