همشهری‌آنلاین: سومین دوره از مجموعه برنامه‌های نقد نغمه با بررسی آلبوم سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم و آواز همایون شجریان در ساعت 18 روز سه شبنه در فرهنگسرای اندیشه در کار خود را آغاز می‌کند. متبسم به عنوان آهنگساز و صاحب‌نسق به عنوان منتقد در این برنامه حضور دارند.

سید عباس سجادی شاعر و ترانه‌سرا و مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ضمن اعلام این خبر به همشهری‌آنلاین گفت: «ما در دوره اول نقد نغمه پانزده نشست نقد و بررسی آثار مختلف موسیقیایی را برگزار کردیم. در دوره دوم که سال قبل در فرهنگسرای شفق برگزار شد، 6 برنامه دیگر را در جهت الگو‌سازی موسیقی فاخر و نقد و بررسی این گونه موسیقایی برای شهروندان تهرانی تدارک دیدیم و برگزار کردیم.»

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه افزود: «اولین جلسه از دوره سوم سلسله برنامه‌های نقد نغمه قرار است به نقد و بررسی آلبوم موسیقی سیمرغ به آهنگسازی حمید متبسم  و آواز همایون شجریان اختصاص یابد با حضور آقای متبسم که برای اجرای کنسرت اخیرش به تهران آمده‌اند و نیز آقای کیاوش صاحب نسق به عنوان منتقد اثر برگزار خواهد شد»

more

  گزارش همشهری‌آنلاین از نقد پوئم سمفونی حلبچه و خرمشهر هوشنگ  کامکار با حضور صاحب‌نسق

سجادی با اشاره به فضای نه چندان مساعد برای معرفی آثار شاخص و فاخر موسیقی ایران گفت: «به اعتقاد من در روزگاری که آلودگی‌های صوتی زیاد شده و هر چیزی به عنوان موسیقی به مخاطبان ارائه می‌شود، می‌بایست به دنبال ارائه موسیقی اصیل و فاخری باشیم و الگوهایی برای تربیت ذائقه شنیداری شهروندان ارائه کنیم. این الگوها می‌بایست از میان آثار موسیقی فاخر ایرانی انتخاب شده تا آثار مفید و مثبتی بر فرهنگ شنیداری ایرانی به وجود بیاید که طبیعی است این اثرات می‌تواند بر رفتارهای شهروندان تهرانی هم اثر بگذارد که چه در دوره‌های گذشته و چه در این دوره سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران این جلسات را با این اهداف برگزار می‌کند.»

وی در ادامه با اشاره به کمبود جریان نقد سازنده در فضای موسیقی کشور اظهار داشت: «ما در ایران به خصوص در حوزه موسیقی جریانی به اسم نقد منصفانه نداریم، تا به نقد آثار بپردازیم و معایب موسیقی را برطرف کنیم. از این رو بخشی از اهداف این برنامه نیز به سمت و سوی ترویج فرهنگ نقد منصفانه در حوزه موسیقی گرایش پیدا خواهد کرد.»

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران فرهنگسراها را پایگاه مردمی خواند و افزود: «فرهنگسراها به دلیل نقشی که دارند می‌توانند نقش موثری در فرهنگسازی شهروندان ایفاء کنند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم آثاری را به عنوان الگوی موسیقی فاخر ایرانی به مردم معرفی کنیم.»

بر اساس این گزارش آلبوم صوتی موسیقی «سیمرغ» ساخته حمید متبسم آهنگساز نام آشنای ایرانی که بر اساس داستانی از شاهنامه حکیم ابولقاسم فردوسی توسط ارکستر بزرگ سازهای ملی ایران متشکل از ۳۸ نوازنده و خواننده و تک خوانی همایون شجریان اجرا شده است، سال گذشته توسط موسسه فرهنگی و هنری «نقطه تعریف» همزمان با برگزاری کنسرت و روانه بازار شد. این کنسرت دوبار، یکبار به رهبری محمد رضا درویشی  در ورزشگاه انقلاب و یک سال بعد به رهبری حمید متبسم در تالار وحدت اجرا شد. ضمن آنکه یک بار هم این قطعه به رهبری هومن خلعتبری در اروپا اجرا شد که در هر سه نوبت خواننده آن همایون شجریان بود.

more اجرای مجدد سیمرغ، این بار در تالار وحدت

این مجموعه دارای 6 قطعه به ترتیب با نام‌های: دیباچه، زادن زال، سام و زال، سیمرغ و زال، بازگشت زال و رودابه و زال در پرده‌های چهارگاه، همایون، اصفهان، ماهور و نوا است. آلبوم تصویری این اثر هفته جاری در تهران توزیع می‌شود و قرار است در این نشست بخش‌هایی از لوح تصویری کار هم برای نخستین بار به تماشا گذاشته و مورد بررسی قرار گیرد.

نخستین برنامه این دوره ساعت 18 روز یکشنبه 29 آبان ماه در فرهنگسرای شفق واقع در پارک اندیشه واقع در خیابان شریعتی نرسیده به پل سید خندان پارک اندیشه، فرهنگسرای اندیشه در ساعت 18 بعد از ظهر روز سه شنبه 14 شهریور برگزار خواهد شد و حضور برای همه علاقمندان آزاد است.

مجموعه برنامه‌های نقد نغمه آذرماه 1385 در فرهنگسرای شفق با نقد و بررسی‌ کنسرت گروه کامکارها و با حضور هوشنگ کامکار آغاز شد و تا اسفندماه سال 86 ادامه یافت و دور دوم آ‌ن نیز سال گذشته با نقد 6 اثر موسیقایی از جمله ردیف مرحوم کسایی با حضور محمدرضا لطفی، آثار چکناوریان با حضور چکناوریان و هوشنگ کامکار، موسیقی مختار نامه با حضور آهنگساز این اثر و سید علیرضا میرعلینقی و برخی دیگر از آثار موسیقایی برگزار شد.

کد خبر 183236
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز