همشهری آنلاین: رئیس جمهور مصر توقف خونریزی در سوریه را وظیفه همگانی دانست و ضمن تاکید بر عدم مداخله قاهره در امور داخلی این کشور گفت که مردم سوریه هستند که باید سرنوشت خود را تعیین کنند.

به گزارش فارس، «محمد مرسی» رئیس جمهور مصر در آستانه سفر به تهران برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد در مورد مسایل داخلی و خارجی مصر گفتگویی با خبرگزاری رویترز انجام داد و بر مخالفت کشورش با دخالت نظامی علیه سوریه تاکید کرد. مشروح مصاحبه را در زیر می‌خوانید؛

  • سوال: شما به ایران و چین سفر خواهید کرد، در حالیکه این کشورها از سوریه حمایت می کنند، ... پیام شما به چین در این دیدار در مورد سوریه چیست؟

ملت مصر با تمام توان در کنار ملت سوریه در این مصیبت قرار دارد، مصری‌ها خواسته های ملت سوریه را در رسیدن به زندگی دموکراتیک بر اساس قانون و ثبات در این کشور تایید می‌کنند، بنابراین هیچ گزینه دیگری وجود ندارد غیر از اینکه ملت سوریه به آزادی برسد و خودش بر امور خود مسلط شود و خود را مدیریت کند.ما در امور داخلی ملت سوریه مداخله نمی کنیم، این ملت سوریه است که باید خود را اداره کند، اما به عنوان ملت مصر که من نمایندگی آنها را بر عهده دارم، ضد اقدامات خونین دولت سوریه هستیم و باید این خونریزی‌ها متوقف شود، ما ابتکاری را در کنفرانس مکه ارائه کردیم که الان مذاکرات در بین کشورهای مختلف در این باره ادامه دارد تا اقدامات جدی را در راستای آن برای توقف خونریزی ها انجام دهیم و ملت سوریه بتوانند به آزادی برسند و خود را اداره کنند.

  • این طرح آیا بر کناره گیری بشار اسد اشاره دارد، جزئیات آن چیست؟

این طرح شامل تشکیل گروهی عربی و منطقه ای شامل مصر و عربستان سعودی، ایران و ترکیه است تا این کشورها در زمینه نحوه اداره امور سوریه به دست ملت این کشور رایزنی کنند و این خونریزی ها متوقف شود. این مسئولیت همه بشریت است و ما خود را مسئول مستقیم برای توقف این خونریزی ها می بینیم، این طرف ها مذاکرات خود را انجام خواهند داد و با هم دیدارهایی برگزار خواهند کرد تا اهداف ملت سوریه در این راستا محقق شود.

  • پیام شما به ایران که در کنار دولت سوریه قرار دارد، چیست؟

نشستن در کنار هم و رایزنی برای اینکه ملت سوریه بتواند به آزادی و مدیریت سرنوشت خود برسد، در اینجا دیگر جایی برای اصلاح باقی نمی ماند و تنها صحبت از تغییر مطرح است.

  • کشورهای عربی از بشار اسد خواستند به گفتگوها و اصلاحات روی آورد، اما تمام این راهکارها شکست خورده، آیا شما بشار اسد را به کناره گیری دعوت می کنید؟ اگر وی کناره گیری نکرد و در مذاکرات وارد نشد، آیا زمان اقدام نظامی بین المللی و عربی مانند لیبی نشده است؟

ما علیه هر اقدام نظامی در سوریه در هر نوعی هستیم، ما می خواهیم در این کشورها از طریق مسالمت آمیز و موثر وارد شویم تا ملت سوریه بتواند به اهداف خود از این انقلاب دست پیدا کند. این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم، اما اقدام نظامی علیه سوریه را نمی پذیریم، چرا که تاثیرات منفی بر ملت سوریه خواهد داشت.

  • اما بشار اسد گفته است که کناره گیری نخواهد کرد و انقلابیون می گویند که انقلابشان ادامه خواهد داشت، راهکارهای مسالمت آمیزی که می تواند به کناره گیری اسد منجر شود، چیست؟

هنگامی که من از راهکاریهای مسالمت آمیز صحبت می کنیم؛ از اقدامات خارجی هم صحبت می کنم، چرا که ملت سوریه تاکنون در عرصه سیاسی و نظامی مقاومت کرده است... در امور داخلی ملت سوریه دخالت نمی کنیم، به همین علت کسی که باید راهکار رهایی را پیدا کند، همان ملت سوریه است.

  • آیا از هم پیمانان بشار اسد مانند چین و روسیه و ایران خواهید خواست تا بر وی برای کناره گیری فشار بیاورند؟

ما قبلا اعلام کرده‌ایم که دوستان ملت سوریه در چین و روسیه یا در دیگر گشورها نیز وجود دارند، ما از جهان آزاد و این کشورها می خواهیم تا از حرکت ملت سوریه حمایت کنند و در تحقق اهداف آنها نقش فعالی داشته باشند و این نظام را از ملت سوریه دور کنند.

  • عرصه سوریه به میدانی برای درگیری بین المللی و منطقه ای تبدیل شده است، سوریه و هم‌پیمانان آن ضد آمریکا و هم پیمانان آن هستند، به گونه ای که گویا جنگی به نمایندگی از این کشورها در سوریه ایجاد شده است. روسیه اصرار دارد که از بشار اسد حمایت کند. چین نیز با استفاده از حق وتوی خود همین کار را می کند آیا امیدی وجود دارد که این کشورها به رئیس جمهور سوریه فشار وارد کنند؟

ما برای تمام این پیچیدگی ها بود که طرح مصر را در کنفرانس مکه ارائه کردیم تا کشورهای ذیربط در سطح منطقه ای بنشینند و برای تحقق اهداف انقلاب سوریه و به دست آوردن آرمان های ملت سوریه برنامه ریزی کنند.

  • در مورد سفر شما به تهران، شما در حالی به این کشور سفر می کنید که طبل های جنگ علیه این کشور نواخته می شود، غرب می گوید که تهران به علت داشتن برنامه هسته ای تهدیدی برای آن است، کشورهای سنی حاشیه خلیج [فارس] نیز همین را می گویند و معتقدند که ایران امنیت و ثبات در منطقه را با تهدید مواجه می کند، دیدگاه شما در مورد ایران چیست و آیا این کشور را تهدیدی برای منطقه می دانید؟

سفر من به تهران در روز پنج شنبه در وهله اول در راستای شرکت در کنفراس سران کشورهای عضو عدم تعهد است، این هدف اساسی است، مناسبات بین المللی مصر در دوره جدید نیز بعد از اینکه مصری ها اراده خود را در انتخابات آزاد برای تعیین رئیس جمهور نشان دادند، بر اساس توازن منطقه ای و بین المللی و سیاست باز به روی همه و تحقق پیام جهانی مصر و مصری ها خواهد بود که مبتنی بر صلح و ثبات در منطقه و جهان است.

  • آیا ایران را تهدیدی برای منطقه می دانید؟ اگر به ایران حمله شود، پیامدهای این حمله در منطقه به نظر شما چیست؟

ما در مصر معتقدیم که می توانیم امنیت خود را در عرصه داخلی و خارجی حفظ کنیم، ما اعتقاد داریم که کشورهای منطقه نیاز به ثبات و همزیستی مسالمت آمیز با یکدیگر دارند و این با جنگ به دست نمی آید، بلکه با فعالیت سیاسی و اقدامات آزاد و مناسبات ویژه در بین کشورهای منطقه محقق خواهد شد.

زمان آن فرا رسیده که همه درک کنند که جنگ ثبات به بار نمی آورد و صلح تنها با عدالت ایجاد می شود، صلح فراگیر بدون تجاوز کشوری به دیگران محقق می شود، ما هرگز به عنوان یکی از طرف های درگیری علیه کشوری نخواهیم بود و به کسی اجازه نخواهیم داد که امنیت ما و امنیت منطقه را به هر علتی تهدید کند، این سخنی برای همه طرف ها و بویژه تمام کشورهای منطقه است.

  • شما اولین رئیس جمهوری هستید که بعد از قطع روابط ایران و مصر در سال 1979 به این کشور سفر می کنید، آیا به دنبال بهبود و از سرگیری روابط بین دو کشور خواهید بود؟

من همانگونه که گفتم و باز تاکید می کنم، مناسبات مصر را بر پایه توازن منطقه ای و عدم دخالت در امور دیگران بنا می کنم و اجازه نمی دهم که کسی نیز در امور داخلی ما دخالت کند، تصمیم ما مبتنی بر منافع ما و کسانی است که با ما همکاری کنند. ملت مصر بعد از انقلاب عظیمی که داشت، به دنبال سیاست باز با تمام قدرتهای جهانی است و ما به دنبال توازن در مناسبات خود با طرف های دیگر هستیم.

  • آیا روابط را از سر گیری خواهید کرد یا نه؟

مناسبات بین المللی با تمامی کشورها به صورت باز است و اصل در روابط بین المللی همان توازن است، ما علیه هیچ کسی نیستیم و تنها می خواهیم منافع خود را در تمام ابعاد و رویکردها تامین کنیم؛ ما در هیچ درگیری مطلقا وارد نمی شویم و تنها می خواهیم در روند تکامل و ثبات منطقه و جهان وارد شویم.

  • به اسرائیل می پردازیم؛ اسرائیل دولتی است که روابطی با شما دارد، مناسبات دولت جدید مصر با اسرائیل چگونه خواهد بود، آیا به دنبال سفر به اسرائیل یا دیدار با مسئولین اسرائیلی در مصر هستید؟

شما می دانید که ملت مصر پیام صلح را در این جهان دارد، هر چیزی که ثبات و صلح را در منطقه تقویت کند، ما با آن هستیم، ما از صلح فراگیر و عادلانه برای تمامی ملت های جهان سخن می گوییم، به همین علت ایجاد صلح در فضایی مملو از ظلم و تجاوز سخنی نیمه کاره است. ما از صلحی حرف می زنیم که عدالت برای تمام ملت ها و دولت های جهان و نه تنها برای ملت ها و دولت های این منطقه داشته باشد. همانطور که گفتم مناسبات بین المللی ما بر اساس توازن است.

  • آیا با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در مصر دیدار می کنید؟

مصر و ملت مصر مناسبات خارجی خود را با اراده ای آزاد انجام می دهد، آن چیزی که منافع مصر و منطقه را بسازد، همان از محافل تصمیم سازان مصری خارج خواهد شد و تحرکات مصر بر مبنای آن خواهد بود.

  • هماهنگی های مصر با اسرائیل در مورد صحرای سینا چگونه خواهد بود؟ آیا بعد از هدف قرار گرفتن نیروهای مرزبانی مصر در مرزهای غزه این هماهنگی ها با اسرائیل وجود خواهد داشت؟

صحرای سینا به تمام معنی خاک مصر است و این اراده مصری است که در این منطقه حاکم است، همانطور که گفتم ما در امور داخلی دیگران دخالت نمی کنیم و به کسی هم اجازه نمی دهیم در امور داخلی ما دخالت کند. ما با اراده آزاد خود تمامیت ارضی مصر را در تمامی خاک این سرزمین دنبال می کنیم و کسی را تهدید نمی‌کنیم، ما تنها با اراده آزاد خود از امنیت داخلی و خارجی خود دفاع می کنیم. ارتش و ملت مصر در زمینه ثبات در کشور یک رویکرد را دارند و همانطور که گفتم سینا بخشی از خاک مصر است، ما وظیفه خود را در قبال این منطقه به عنوان سران این کشور در مرحله کنونی انجام می دهیم تا نفوذ دولت مصر در تمامی خاک این کشور و بر ضد تمامی کسانی که امنیت داخلی یا خارجی ما را تهدید می‌کنند، ایجاد شود.

  • آیا هیچ تماس یا هماهنگی امنیتی بویژه در مورد صحرای سینا در راستای شرایط معاهده سازش بین اسرائیل و مصر وجود دارد، آیا هماهنگی ها و ارتباطاتی در این زمینه انجام می‌شود؟

همه می دانند که مناسبات بین المللی بر پایه قطع روابط انجام نمی شود، مناسبات بین المللی بر پایه همگرایی و ارتباط میان کشورها است، کشورهای مختلف با دیگران هماهنگی و همکاری دارند، اما این هماهنگی در سطوح و درجات و با ابزار متعدد و متنوع است. چیزیکه من بر آن تاکید می کنم، این است که خاک مصر در شرق و غرب و شمال و جنوب تحت تسلط کامل دولت قرار دارد، ما هر اقدامی در سینا یا هر مکان دیگری انجام دهیم، علیه یا به نفع کسی نخواهد بود و تنها برای بسط نفوذ دولت مصر و تحقق امنیت داخلی و خارجی مصر این اقدام را انجام داده ایم.

  • آیا حضور نیروهای ارتش مصر در منطقه (ج) سینا بر اساس بندهای پیوست های معاهده سازش در مورد نیروهای پلیس در این مناطق است؟

افزایش نیروهای امنیتی در سینا، فقط بر مبنای نیروهای ارتش نیست، بلکه در مورد نیروهای پلیس و امنیت داخلی و نیروهای امنیتی نیز اعمال شده است، این اقدامات برای حفظ سلامت و زندگی ساکنان سینا و امنیت مصر لازم است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد.

  • آیا هیچ اصلاحیه ای در مورد بندهای توافقنامه سازش ایجاد شده است؟

ما با احترام کامل با تمامی قراردادهای بین المللی رفتار می کنیم و به هیچ وجه نگرانی در این زمینه وجود ندارد، چرا که مصر نقش و جایگاه طبیعی خود را ایفا می کند و کسی را تهدید نمی‌کند. هیچ جای نگرانی از ابعاد منطقه ای و جهانی از وجود نیروهای امنیتی مصری چه پلیس و چه نیروهای حفاظتی از سوی ارتش برای جلوگیری از اقدامات تروریستی در سینا و غیر از این منطقه وجود ندارد.

  • میزان خطرات گروه‌های موسوم به تکفیری در سینا چقدر است و آیا کنترل بر آنها صورت گرفته است؟

این عملیات تا زمانی که امنیت کامل بر سینا ایجاد شود و کانون های تروریستی از تکرار اقدامات خود در آینده دست بردارند، ادامه دارد.

  • شما بعد از چند ساعت در چین خواهید بود و بعد از آن به آمریکا خواهید رفت، چرا به این دو قدرت اقتصادی بزرگ در دنیا سفر می کنید؟ چطور می توانید سرمایه گذاران آنها را قانع کنید که مصر در مسیر اصلاح اقتصادی قرار دارد؟

من در شرق ، غرب ،شمال و جنوب به دنبال منافع ملت مصر هستم، این منافع هر کجا باشد، من در آنجا خواهم بود، منافع ملت مصر اقتضا می‌کند که مناسبات ما با تمامی جهان به صورت متوازن باشد، من گفتم و بار دیگر می گویم که مصری ها در مصر جدید پیام صلح را برای تمام مردم دنیا دارند.

  • در مورد اقتصاد واصلاح اقتصادی چگونه سرمایه داران چینی و آمریکایی را به سرمایه گذاری در مصر قانع می کنید؟

آنها الان قانع هستند، چون اوضاع مصر را دنبال می کنند و ثبات مصر در دوره کنونی را می بینند، مصر امکانات و منابع زیادی دارد تا با جهان در تمامی زمینه های سیاسی و اقتصادی تعامل کند، به این ترتیب اعتقاد سرمایه گذاران به مصر بیشتر هم می شود. روند اوضاع الان غیر از گذشته است، فعالیت های برخی سرمایه گذاران الان در حال افزایش است، اوضاع منابع مصری و مسایل امنیتی در این کشور باثبات است و بورس نیز به ثبات رسیده و در مسیر رشد است، دولت غیر نظامی نیز در این کشور ایجاد شده و این شرایط همه را مطمئن می کند. اوضاع کنونی سرمایه گذاران را به سرمایه گذاری در مصر قانع می‌کند.

  • در خصوص صندوق بین المللی پول چه تغییرات اساسی باید در مورد آن انجام شود؟ آیا حمایت از بخش انرژی کاهش می یابد؟ آیا مالیات ها افزایش خواهد یافت؟ این اقدامات ریاضتی را چگونه در مصر اعمال خواهید کرد؟

دو چیز را باید از هم متمایز ساخت. یکی انجام طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری داخلی و دیگری بحث سرمایه گذاران خارجی و نیز حمایتی که باید از اقتصاد مصر به عمل آید. در این راستا صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و حمایت های بین المللی از پتانسیل بالایی برخوردارند. چرا که این مراکز پولی بر این باورند که ملت و دولت مصر دارای توانایی رشد هستند... و صندوق بین المللی پول قصد دارد در این حرکت رو به رشد، به مصر کمک کند. صندوق بین المللی پول هم اکنون قصد دارد وامی با اقساط 39 ماهه با بهره 1/1 درصد در اختیار مصر قرار دهد که البته این میزان بهره، فقط بهای کارمزد آن است. ما بر این باوریم در شرایط کنونی چنین وامی به اقتصاد مصر کمک می کند و از همین رو از این اقدام صندوق استقبال می کنیم.

  • گفته می شود دولت قصد دارد از بعضی کالاها حمایت نکند؟ دیگر اینکه: در خصوص اصلاحات اقتصادی آیا ممکن است تا حدودی از حمایت بخش انرژی کاسته شود؟

مصر نه تنها در حوزه انرژی، که در تمامی زمینه ها از جمله صنعت، تولید، کشاورزی، صادرات، انرژی، ارتباطات و راهسازی دارای طرح های جامعی است. در این مرحله، دولت قصد دارد ملت را در تمامی زمینه ها به جلو هدایت کند. به این معنا که هم در حوزه انرژی، هم در حوزه پشتیبانی از بخش های مورد نیازحمایت و هم در بخش سرمایه گذاری، طرح های جداگانه ای تعریف شده است و اگر شما تمایل داشته باشید جزئیات آنها را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

  • سرمایه گذاران نگران کاهش بودجه هستند. در اینباره چه تدابیری اندیشیده اید؟

کسری بودجه مصر تازگی ندارد و محصول سالهای متمادی است. این مشکل از یک سال مالی به سال مالی دیگر منتقل می شده است. ما قصد داریم از میزان کسری بودجه بکاهیم. مشکل است که ما تمام این کمبود را رفع و در طی یک سال چنین شکافی را پر کنیم. با این حال تمام کوشش خود را به کار خواهیم بست و سعی می کنیم با تولید و سرمایه گذاری، کسری بودجه را کاهش دهیم. تصور ما بر این است که طی سه تا پنج سال کسری بودجه به طور چشمگیری رفع شود.

  • مصر چطور بحران اقتصادی را پشت سر خواهد گذاشت؟ مصر در حال حاضر با بحران بسیار بزرگی روبروست. چطور می توان ذهن شهروندان را برای پذیرش چنین اقداماتی که برخی از آنها ریاضتی است آماده ساخت؟

شهروند مصری هم اکنون حاضر است برای کشورش فداکاری کند. ما پتانسیل شهروندان را به کار گرفته و از امکانات موجود کشور و توان تولیدی نیروی کار استفاده خواهیم کرد. ما با همکاری همسایه ها از جمله سودان، لیبی و دیگر کشورهای عرب و در تعامل با جامعه جهانی، از اروپا و آمریکا گرفته تا آمریکای لاتین ، چین ، ژاپن و جنوب شرق آسیا در جهت بهبود اقتصاد مصر حرکت خواهیم کرد و هیچ عرصه ای را رها نمی کنیم. این کار به زمان نیاز دارد. شما می دانید که بر مصر چه گذشته است. فساد مهمترین عامل رکود اقتصاد مصر بوده است. ما انگشت بر روی کانون فساد گذاشته و خواهان از بین بردن آن هستیم. هم اکنون ظرفیت رشد اقتصاد مصر بیش از گذشته است و اگر چه ما با مشکل مواجه هستیم اما طوری نیست که لا ینحل باشد.

  • با مشکل مالیات چه کار خواهید کرد؟

در حال حاضرمالیات های جدیدی برای مردم وضع نشده است. خبری از پرداخت مالیاتهای جدید نیست. اما برای اینکه نیازمندان از حمایت دولت بهره‌مند شوند بایستی در سیستم مالیاتی کشور بازنگری شود. ما خواهان بازنگری در بحث مالیات هستیم نه اینکه در پی وضع مالیات های جدید باشیم.

  •  آیا ممکن است مالیات بر ارزش افزوده حذف شود؟

توجه به مالیات برارزش افزوده یا حذف آن در دست بررسی است. من در حال حاضر از باورهای مختلف مردم حرف می زنم. هدف ما این است که مالیات دهندگان واقعی، به تدریج بار پرداخت مالیات را بر دوش گیرند. کسانی که مالیات بر آنها وضع نشده نباید مالیات بر ارزش افزوده را بپردازند. من از تدوین طرحی فوری و بدون برنامه برای وضع مالیات های جدید سخن نمی گویم. هدف ما کاستن از فشار فقرا و نیازمندان و ایجاد عدالت اجتماعی است. منظور ما از عدالت اجتماعی در وهله اول توزیع عادلانه درآمد کشوردر بین شهروندان است. این امر از مهمترین بخش طرح بزرگ اعلامی دولت به شمار می رود که خود می دانید و قبلاً از آن سخن گفته ایم.

  • در خصوص ارز...حدود 18 ماه است که بانک مرکزی به طور انبوه از ذخیره ارزی خود برداشت می کند.

ارز نسبت به گذشته از ثبات بیشتری برخوردار است. در حال حاضر هیچ نگرانی در خصوص ذخیره ارزی وجود ندارد و اقتصاد در این روزها از شرایط مناسبی برخوردار است. می بینید که شاخص های بورس متفاوت از گذشته است.

  • آیا رشد ذخیره ارز به خاطر دریافت وام از کشورهای حوزه خلیج فارس نیست. منظورم عربستان، قطر و کشورهای دیگر است؟

ممکن است منظور شما سپرده باشد نه وام... میزان کمی سپرده و وام وجود دارد و حرکت اساسی در حوزه سرمایه گذاری رخ داده است...ما بیش از آنکه به فکر وام باشیم به سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران و رشد گردشگری، تجارت خارجی و صادرات می اندیشیم.

  • به نظر می رسد در مورد کاهش لیره فکری نشده؟

نه اینطور نیست.

  • در خصوص بخش گردشگری سرمایه گذاران داخلی و بخصوص خارجی نگران این حوزه هستند؟

در خصوص سرمایه گذاری خارجی در این بخش این امر صادق نیست. می دانید که در حال حاضر گردشگری مصر با رشد روبروست و از عید گذشته تاکنون حوزه دریای سرخ، جنوب سینا و شرم الشیخ و غیره رشد صد در صدی را تجربه کرده اند. ضمن آنکه بازدید از نیل به سمت قاهره و در پی آن اسوان آغاز شده و اولین بازدید از اسوان همین سه روز گذشته اتفاق افتاد. مصر حرکت گردشگری جدیدی را تجربه می کند و چنان که گفته می شود بازدید از مصر با رکود مواجه نشده است و برعکس افزایش داشته است.

  • آیا بحث ایجاد محدودیت در نوشیدن شراب و جدایی مردان و زنان در مراکز تولیدی صحت دارد یا صرفاً شایعه است؟

دولت‌ها در زمینه گردشگری به شدت با یکدیگر رقابت می کنند. کشورهایی که از ظرفیت گردشگری برخوردارند از تمام ابزارهای موجود از جمله رسانه بهره می گیرند تا نشان دهند صنعت گردشگری کشور ما با رکود مواجه است. آثار باستانی و جاذبه های کنونی مصر و به طور کلی رشد و توسعه صنعت گردشگری مصر دوره تاریخی مهمی را تجربه می کند و دراین باره جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

  • یعنی گردشگری مصر همان شرایط گذشته را داراست؟

بهتر از گذشته است.

  • با رفتن طنطاوی، رئیس شورای عالی نیروهای مسلح و وزیر دفاع وهمچنین فرمانده کل نیروهای مسلح و بازگشت دیگر نظامیان به پادگان ها آیا می توان گفت مصر از سلطه نظامیان خارج شده و شرایط دموکراتیک را تجربه می کند؟

نیروهای مسلح در بین مردم و رهبران سیاسی ما از جایگاه والایی برخوردارند. تغییر فرماندهان هرگز به معنای کاسته شدن از شأن و منزلت نیروهای مسلح در بین مردم نیست. برعکس مردم روز به روز نیروهای مسلح را بیشتر ارج می نهند. من خود بسیار به این نیروها توجه می کنم، چرا که رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی، فرمانده کل نیروهای مسلح به شمار می رود. رئیس جمهور، حاکم مردم و دیگر نهادها از جمله نیروهای مسلح است. باید گفت نیروهای مسلح، جزئی از بافت ملت هستند. اینطور نیست که از شأن نیروهای مسلح کاسته شده باشد و هر گونه تغییر، بر اساس مصلحت صورت گرفته است.

  • آیا این به معنای این است که حکومت کاملا به یک شخص غیر نظامی منتقل شده است؟

مصر در حال حاضر، دولتی دموکراتیک و برخوردار از قانون اساسی جدید بوده و همان دولتی است که پیشتر از آن سخن گفتیم. هم اکنون مصر دولتی کاملا دموکراتیک به شمار می رود. مصری ها خواهان دولتی برآمده از رأی خود هستند و طی چند ماه آینده تشکیل قانون اساسی جدید و انتخابات پارلمان وتشکیل آن محقق خواهد شد.. در حال حاضر مردم مصر با دولتی جدید و کاملا دموکراتیک روبرو هستند.

  • در پرتو سفر آینده شما به آمریکا آیا نگران این نیستید با پیروزی شخصی دیگر غیر از اوباما در انتخابات، روابط کشور شما با آمریکا دستخوش تغییرشود؟

تعامل ما با ایالات متحده، تعاملی نهاد محور خواهد بود نه شخص محور. به این معنا که ما بیش از آنکه به سیاست ها و خط مشی های شخصی بیندیشیم، به رویکردهای یک موسسه و نهاد فکر می کنیم.

  • برخی بر این باورند طرز تفکر دموکرات ها و جمهوری خواهان ممکن است در چگونگی این ارتباطات موثر باشد. اینطور نیست؟

به نظر من دولت های جهان دید خوبی نسبت به مردم و انقلاب مصر پیدا کرده اند. در حوزه سیاسی هم جای هیچ نگرانی نیست. زیرا فضای منطقه ای و بین المللی و نیز دنیای عرب حامی دولت و رهبران جدید مصر هستند.

  • در خصوص تدوین قانون اساسی هم شورای عالی نیروهای مسلح که بعد از مبارک، زمام امور را به دست داشت؛ اعلام کرد که اجازه نخواهد داد حکومت اسلامی در این کشور شکل بگیرد و صفوت حجازی هم قبل از پیروزی شما در انتخابات بیان داشت شما بعد از پیروزی در انتخابات، در صدد اجرای شریعت اسلام هستید.

قانون اساسی مصر با اراده مردم شکل خواهد گرفت و دولت، رأی آنان را به اجرا خواهد گذاشت.

  • کمیته تدوین قانون اساسی چگونه خواهد بود؟

در این کمیته انجمن مؤسسان فعال بوده و کاملاً آزاد عمل خواهد کرد .

  •  آیا شما به عنوان رئیس جمهور، ناظر اصلی تدوین قانون اساسی خواهید بود؟

بعد از تدوین قانون اساسی توسط شورای مؤسسان، من آنرا به رفراندوم خواهم گذاشت تا إن شاء الله با تأیید مردم وارد مرحله اجرا شود.

  • آیا در این باره از اختیارات لازم برخوردارید؟

این امر نیازمند موافقت مردم در قانون اساسی است.

کد خبر 182715
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز