یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: "برج بابل" بخشی از سه نمایشگاه گروهی است که با حضور هنرمندان ایرانی و بین‌المللی در گالری "روتور" شهر گوتنبرگ سوئد به نمایش عموم درآمده است.

هنر جدید

به گزارش ایسنا، این نمایشگاه گروهی از سه بخش، با عنوان‌های «بازی نجوا»، «راهرو گسترش می‌یابد» و «نقشه‌ای ذهنی» تشکیل شده است که این روزها در شهر سوئد برپا شده است.

پربک استروم (سوئد)، اوزگور دمیرچی (ترکیه)، محمد فداییه (ایران)، آلیسون هانتر (آمریکا)، جولی فورنیرلوسکو (کانادا)، ندا ظرف‌ساز (ایران)، مازیار زند (ایران) و یوهان زترکویست (سوئد) از جمله هنرمندانی هستند که در این نمایشگاه حضور دارند.

آزاده اسماعیلی زاغی (ایران)، ییتیان تونگ (چین) و امیلی استورم (سوئد) نیز نمایشگاه گردانی این مجموعه را انجام داده‌اند.

موضوع اصلی این نمایشگاه بر پایه یافتن یک زبان جهانی است و «لورا موت» - مدیر گالری - معتقد است: «بشر قرن‌ها برای یافتن یک فرم ارتباطی تلاش کرده است، همانند لوح‌های تصویرسازی باقی مانده از برج بابل، بوجود آمدن ریاضیات، اختراع زبان رمزی مورس و همین‌طور سه مورد تلاش مختلف در ساختن زبان جهانی در قرن ۱۹ میلادی شامل: زبان‌های سول رِسول، وولاپوک و اسپرانتو.

فرضیه نمایشگاه‌گردانی «برج بابل» نیز بر پایه تعامل هنرمندان و طراحان از نقاط مختلف جهان، فراتر از مرزهای جغرافیایی و اختلافات فرهنگی برای کشف یک زبان بصری است».

او معتقد است: «برج بابل از بسیاری از سمبل‌های هنرمندان و آثار خلق شده برای این نمایشگاه یا آثار از قبل نمایش داده شده که موقعیت و دیدگاه اجتماعی آنها را بیان می‌کند، تشکیل شده است».

«سکوتی در گذشته» عنوان ویدئو آرتی از ندا ظرف‌ساز در این نمایشگاه است.

این هنرمند با شناختن سکوت به عنوان یک زبان جهانی در بیانیه هنری خود در کاتالوگ نمایشگاه این گونه بیان می‌کند که گستره حرف‌هایی که با سکوت به زبان می‌آید وسیع است، درحالی که صدا محدود و فانی است.

سکوت حس شهود را در جهت پرده برداشتن از مفهوم‌ها بر می‌انگیزد و این قطعا یکی از خاصیت‌های هنر و زبان‌ها است و پسندیده نیست سخن گفتن از سکوت، برای فهماندن سکوت!

همچنین در کنار معرفی‌نامه این اثر، مشخصات اثر و در ادامه فاصله‌ای سفید میان دو علامت نقل قول، نمایانگر سکوت، جزئی از اثر محسوب می‌شود.

ندا ظرف‌ساز فارغ‌التحصیل هنرهای آزاد با عنوان (سی،آرت،مدیا) در مقطع کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبای والاند، دانشگاه گوتنبرگ سوئد است.

آثار هنری او در ژانرهای هنرهای مفهومی در مدیوم‌های چیدمان، عکاسی و ویدئو آرت در بیش از 18 نمایشگاه گروهی و انفرادی و بی‌ینال‌های هنری در ایران، سوئد، فنلاند و اسپانیا به نمایش در آمده است.

مازیار زند نیز طراح گرافیک و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد معماری از دانشکده هنر و معماری و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری از آکادمی ملی هنر اسلوی نروژ است که به عنوان یک طراح زبان مشترک را به صورت سمبلی گرافیکی در اثری با عنوان «خورشید» ارائه کرده است.

 

کد خبر 182356

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز