همشهری آنلاین: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خطبه‌های اولین نماز جمعه تهران در سال 86 غربی‌ها را از تصویب قطعنامه‌ دیگر علیه ایران برحذر داشت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت‌الاسلام‌والمسلمین هاشمی رفسنجانی با تاکید بر اهمیت پیام نوروزی مقام معظم رهبری مبنی بر اتحاد ملی و انسجام اسلامی گفت: مهمترین نیاز ما در داخل وحدت است؛ چراکه سلطه‌گران و مستکبران دنیا برای ما خط و نشان می‌کشند، تهدید و ارعاب می‌کنند و فشار اقتصادی را شروع کرده‌اند. خیلی روشن است ما با چالشی جدی مواجه هستیم و در این میدان اتحاد و انسجام داخلی و همدلی و همکاری مهمترین سرمایه‌ی کارمان است.

وی در عین حال اظهار داشت: اختلاف نظر بد نیست و نقد و انتقاد سازنده مقدمه‌ی توسعه و پیشرفت است، اما نباید در داخل کشور اختلاف و تشنج به حد تفرق و تنازع برسد. این است که اتحاد را به هم می ریزد. پیام مقام معظم رهبری که روی اتحاد ملی تکیه کرده‌اند ضروری‌ترین وضعیتی است که خود باید پاسدار آن باشیم.


وی درباره‌ی انسجام اسلامی تصریح کرد: انسجام اسلامی شامل همه کشورهای دیگر مسلمان و مسلمانان می‌شود. یکی از ترفند های غرب و سلطه استکباری این است که بین شیعه و سنی و فرق اسلامی تفرقه بیندازند در بخش‌هایی هم تلاش‌های‌شان تاثیر داشته است. آن‌ها از کانون‌هایی مثل عراق و لبنان که اختلاف‌های شیعه و سنی وجود دارد، سواستفاده می‌کنند و این مساله خطرناک است. البته علمای بلاد اسلامی برای جلوگیری از تفرقه تلاش‌های‌شان را شروع کرده‌اند. اما اهمیت مساله خیلی فراتر است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد بمباران حلبچه نیز گفت: این یک فاجعه‌ی تاریخی و چیزی مثل هیروشیما می‌باشد، اگر جنگ ادامه پیدا می‌کرد چه بسا خیلی بدتر از این‌ها در شهرهایی مثل تبریز و کرمانشاه و ارومیه در درجه‌ی اول می‌توانست اتفاق بیفتد و خوشبختانه نشد و جلوی آن را گرفتیم؛ چراکه واقعا در مسیر فاجعه‌ی منطقه‌ای و جهانی با آن سیاستی که بعثی‌ها و صدام پیگیری می‌کردند، بودیم. ان‌شاءالله مقصران آن در زمان ما محاکمه و عبرت تاریخ بشریت شوند.

هاشمی رفسنجانی هم‌چنین درباره‌ی سالگرد ملی شدن صنعت نفت گفت: از پیشتازان آن روز که وارد معرکه شدند و صنعت نفت را از دست انگلیسی‌ها گرفتند، باید قدردانی کرد، گرچه با سقوط دکتر مصدق و از میدان به در شدن آیت‌الله کاشانی صنعت نفت باز به دست دربار افتاد و چیزی به نام کنسرسیوم همان کار شرکت انگلیس را انجام می‌داد، اما ملی شدن صنعت نفت قطعه‌ی ارزشمند تاریخ ایران است که نباید آن را فراموش کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم‌چنین در بخشی از سخنان خود با تقبیح فیلم 300 گفت: این فیلم که هالیوود آن را تولید کرده انصافا یک دستبرد ظالمانه به تاریخ بشریت است. در جنگ یونان و ایران قیافه‌ی ایرانی‌ها را بسیار بد و خلاف واقعیت تاریخ نشان داده است.

وی با اشاره به وحشی‌گری اسکندر در تخریب تخت جمشید گفت: آثار جنایت اشغالگران ایران در آن زمان هنوز در تخت جمشید قابل مشاهده است اما آن‌ها این را نمی‌بینند و صحنه را غیرواقعی نشان داده‌اند.

وی با اشاره به میزان فروش این فیلم گفت: می‌خواهند شرایطی که الان در فضای رسانه‌های جهانی علیه ایران درست کرده‌اند را هم به سابقه‌ی تاریخی ایران هم بکشانند. این طور جنایات تاریخی و ادبیاتی برای بشر گران تمام می‌شود و ما باید جواب منطقی درستی آن هم به زبان ادب و هنر و تصویر به این مساله بدهیم.

هاشمی رفسنجانی درادامه به آیین نوروز اشاره کرد و گفت: مساله‌ی نوروز نشان‌دهنده‌ی اوج دانش و ادب ایران در زمان‌های قدیم بوده است. بهترین زمان در طول گردش سال را انتخاب کرده‌اند که واقعا مایه‌ی افتخار است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز خوشنودی از تشکیل دولت ائتلافی در فلسطین گفت: تشکیل دولت ائتلافی فلسطین به جنگ اخیر و خرابی‌هایی که به بار آور و دانشگاه غزه را به آتش کشید پایانی بود و ان‌شاءالله با همدلی راه درست نجات فلسطین را پیش ببرند.

وی همچنین درباره‌ی پرونده‌ی هسته‌یی ایران گفت: متاسفانه هنوز گرفتار این پرونده هستیم که یکی از نشانه‌های زورگویی و ستمگری قدرت های استکباری در برابر حقی است که خود در مقدمه‌ی صحبت‌های‌شان به آن اعتراف می‌کنند اما در عمل کاری می‌کنند که یعنی نه و اگر بخواهید بهره‌برداری کنید ما باید آن را به شما بدهیم. مثل همین سرنوشتی که نیروگاه بوشهر دارد که قبل از انقلاب آغاز شده و یک بار آلمانی‌ها از ما هزینه گرفته‌اند یک بار هم روسیه. بعد از گذشت 30 سال بحث می‌کنند که آیا سوخت بیاورند یا نه.

هاشمی رفسنجانی گفت: ایران می‌خواهد خود استفاده‌های صلح آمیز هسته‌یی را انجام دهد، واقعا به ما ظلم می کنند حقیقتا زورگویی می‌کنند، شاید دل‌شان خوشحال باشد که با قدرت و نفوذی که دارند بتوانند ایران را از این حق محروم کنند، اما اشتباه می‌کنند، فکر نکنند که تا افق دوردست را می‌بینند. اشتباهات‌شان همین الان در عراق دامنگیر شده است که به این صورت در این باتلاق خطرناک گیر افتاده‌اند.

وی با اشاره به حضور خسارت‌بار آمریکا در منطقه گفت: سوغات هر روز این‌ها جسدهای سربازان آمریکایی است که از افغانستان و عراق به آمریکا برود و آن‌جا اجازه‌ی تشییع درست ندهند. بیمارستان‌ها مملو از مصدومان جنگ است که اخیرا افتضاح معیوب بودن کارشان در بیمارستان روشن شد؛ کنار تخت‌های سربازان مصدوم سوسک و موش بوده است که فضاحتی شده و در آمریکا هنوز روی آن کار می‌کنند.

ریسس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر وارد این میدان جدید شوند یک مشکل اساسی برای خودشان، کشور و منطقه‌ی ما درست خواهند کرد مطمئنم مدتی که از یک اقدام ظالمانه که گذشت دوباره می‌نشینند و بحث می‌کنند که کجا را اشتباه گرفته‌اند که این طور شده است.

وی خاطرنشان کرد: بارها از همین تریبون گفته‌ام، دل ما برای منطقه‌ای که مظلومانه می‌خواهد خود را بسازد، می‌سوزد. شما به خاطر وجود ذخایر انرژی و نفت این منطقه خود را به مردم آن تحمیل می‌کنید و منطقه ما را منطقه حیاتی خود می‌دانید و جنگ را برای آن قبول دارید.

هاشمی خطاب به نیروهای استکباری جهان گفت: اشتباهات‌تان در مورد طالبان شما را به این وضع انداخته‌ است که همه ظرفیت شما در افغانستان خرج شود و ناتو بیاید ونتیجه نگیرد، در عراق و فلسطین هم همین طور. بلایی که در فلسطین بر سر مردم منطقه آوردید خدا می‌داند تا کی دامن منطقه را می‌گیرد. در لبنان هم این شکست مفتضحانه به شما درس نداد و باز هم ماجراجویی می‌کنید.

وی با اشاره به پیشنویس قطعنامه‌ی دومی که علیه ایران نوشته‌اند گفت: اشتباه نکنید تاریخ این رای‌ها را به محاکمه می‌کشد و روی این‌ها باید جواب دهد و ما هم می‌ایستیم و شما با دقت و مطالعه بیشتری در این وادی هولناک پا بگذارید. خود ما هم باید مواظب باشیم.

وی با تاکید بر تدبیر در مقابل چالش‌ها خاطرنشان کرد: در پیام رهبری دو بار روی تدبیر در مقابل چالش‌ها تاکید شد. این یک اشاره‌ی بسیار مهمی است. در مسایلی که جوانب مختلف دارد همه تدبیرهای‌مان را به کار ببریم و با دیپلماسی کامل و حساب شده و همزمان و مناسب ادبیات روز و زمان و استفاده از رسانه‌ها و تریبون‌های جهان بتوانیم از حق خود دفاع کنیم و شرهایی که برای ما خلق کرده‌اند از سر خود کوتاه کنیم.

هاشمی در خطبه‌ی اول نیز ادامه‌ی مباحث قرآنی خود را پی گرفت و بر تفسیر و بررسی احکام سیاسی و اقتصادی و اجتماعی در قرآن تاکید کرد.

کد خبر 18220

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز