همشهری آنلاین - حمیدرضا ترقی: فرصت طلائی و بی نظیر در تاریخ سیاسی نظام که در یک اجلاس 5 روزه و سه سال مدیریت ایران بر جنبش محدود می‌گردد گرانسنگ‌ترین فرصت استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که می‌تواند در معادلات جهانی و غلبه بر توطئه‌های تحریم و تحمیل انزوای سیاسی بر ایران تاثیر مهمی داشته باشد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حمیدرضا ترقی، رئیس مرکز امور بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در یادداشتی که در اختیار همشهری آنلاین قرار داده است فرصت‌هایی که اجلاس شانزدهم جنبش عدم تعهد و همچنین مدیریت سه ساله جمهوری اسلامی ایران بر این جنبش ایجاد می‌کند را در حوزه‌های سیاسی بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی بررسی کرد که در ادامه آمده است:

«شانزدهمین اجلاس عدم تعهد با حضور بیش از یکصد کشور عضو و سران 50 کشور به همراه چندین هزار وزیر و مسئول و کارشناس اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و 500 خبر نگار از سراسر جهان در ایران فرصت‌های مهمی را از نظر سیاسی بین‌المللی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی برای ایران پدید آورده که استفاده از آن برای جمهوری اسلامی یک فرصت طلائی و بی نظیر در تاریخ سیاسی نظام خواهد بود.

این فرصت که در یک اجلاس 5 روزه و سه سال مدیریت ایران بر جنبش محدود می‌گردد گرانسنگ‌ترین فرصت استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که می‌تواند در معادلات جهانی و غلبه بر توطئه‌های تحریم و تحمیل انزوای سیاسی بر ایران تاثیر مهمی داشته باشد.

این فرصت‌ها را باید در سه بخش سیاسی بین‌المللی، اقتصادی و فرهنگی اجتماعی برشمرد.

1- فرصت سیاسی بین‌المللی

الف) رساندن کشورهای عضو به یک تحلیل مشترک و واقع‌بینانه نسبت به شرایط حاکم بر جهان و روابط ناعادلانه موجود و نقش قدرت‌های سلطه‌گر درنا امنی جهان و منطقه.
ب ) بازسازی هدف‌های جدید سیاسی و حقوقی جنبش متناسب با اوضاع جهان زیر لوای شعار «صلح پایدار در سایه مدیریت مشترک جهانی» و بازگرداندن جنبش به ماهیت اولیه.
ج) همفکری و همگرائی در اصلاح ساختار سازمان ملل و نهادینه کردن صلح و امنیت بین‌المللی در منطقه و جهان.
د) اتخاذ موضع مشترک علیه سیاست‌های تفرقه‌افکنانه استکبار و مقابله واقعی با تروریسم در جهان
ه) محکوم کردن اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی و دخالت کشورهای عضو در مسایل داخلی دیگر کشورها.
و) تنش‌زدائی از روابط ایران با بعضی کشورها و تصحیح روابط فی‌مابین
ز) مقابله با یکجانبه‌گرائی و بی‌عدالتی و تبعیض در جهان
ح) تبیین ماهیت واقعی بیداری اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی

2- فرصت‌های اقتصادی

الف) با توجه به اینکه درحال حاضر مبادلات اقتصادی بین ایران و اعضای جنبش حدود 40 میلیارد دلار است، در این اجلاس امکان استفاده از ظرفیت بالای اعضای جنبش بوجود می‌آید تا حجم تبادلات تجاری خود را افزایش داده و از طریق روابط مالی و اقتصادی تحریم‌ها را بشکنند.
ب) تقویت روابط اتاق‌های بازرگانی بین ایران و کشورهای عضو جنبش
ج) افزایش صادرات 7/19 میلیارد دلاری ایران به کشورهای عضو جنبش از طریق بستن قراردادهای جدید.
د) ایجاد بانک و نهادهای اقتصادی و مالی و خدماتی غیرمتعهدها
ه) ایجاد بازار مشترک بین کشورهای عدم تعهد
و) بازدید شرکت‌کنندگان از پیشرفت‌های علمی و صنعتی و اقتصادی کشور

3- فرصت‌های فرهنگی و اجتماعی

الف) راه‌اندازی خبرگزاری بین‌المللی جنبش عدم تعهد
ب) توسعه دیپلماسی فرهنگی و معرفی جاذبه‌های گردشگری در ایران و توسعه این صنعت در بین کشورهای عضو از طریق لغو روادید با 60 کشور عضو
ج) انتقال پیام این اجلاس بصورت زنده و مستقیم به سراسر جهان
د) بازسازی و اصلاح چهره غیرواقعی ساخته شده از جمهوری اسلامی در اذهان عمومی جهان توسط نظام رسانه‌ای استکبار. جمهوری اسلامی باید در این فرصت مهم کارآمدی و توان مدیریت جهانی خود را به اثبات رسانده و الگوی مردم‌سالاری دینی و نظام مبتنی بر تلفیق دین و سیاست و رهبری ولایت فقیه عادل و عدالت و معنویت را به اعضا ارائه دهد.

کد خبر 182118
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز