همشهری آنلاین: یک بررسی در دانمارک که در طول سه دهه نشان داده است، اگر یکی از بستگان‌تان پیش از 60 سالگی از بیماری قلبی فوت کرده باشد، خطر دچار شدن خود شما به بیماری قلبی زودرس هم نیز بالاتر است.

سابقه خانوادگی مرگ زودرس ناشی از بیماری قلبی از مدت‌ها پیش به عنوان یک عامل خطرساز برای مشکلات قلبی در نسل‌های آینده شناخته شده بود، و این بررسی جدید که نتایج آن در جورنال کالج کاردیولوژی آمریکا منتشر شده است، شواهد قبلی در این باره را تقویت می‌کند.

پژوهشگران در این بررسی دریافتند که در افرادی که یک والد یا خواهر یا برادرشان در سنین پایین به علت مشکلات قلبی فوت کرده‌اند، با احتمال تقریبا دو برابر بیشتر از دیگران ممکن است تشخیص بیماری عروق کورونری قلب داده شود که در آن "پلاک‌های" تجمع‌یافته در شریان‌های قلب خطر حمله قلبی پیش از 50 سالگی را بالا می‌برند.

این افراد همچنین دو برابر بیشتر در معرض خطر دچار شدن به "آریتمی بطنی"، یک اختلال ریتم اغلب مرگبار در بطن‌های قلب(حفرات اصلی پمپ‌کننده خون قلب) بودند.

به گزارش رویترز پژوهشگران در انستیتوی استاتنس سروم در کپنهاگ به داده‌های بهداشت عمومی تقریبا چهار میلیون دانمارکی متولد شده پس از 1949 را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در فاصله سال‌های 1978 تا 2008 حدود 130 هزار نفر از این افراد پیش از 50 سالگی به شکلی از بیماری قلبی-عروقی مبتلا شده بودند. این میزان هنگامی که بستگان درجه اول فرد پیش از 60 سالگی دچار مشکلات قلبی بودند، افزایش می‌یافت.

خطر مشکلات قلبی در بستگان درجه دوم افرادی که در سنین پایین به علت بیماری قلبی فوت کرده بودند، مانند پدربزرگ یا مادربزرگ یا خواهر یا برادر ناتنی آنان نیز افزایش می‌یافت. برای مثال خطر بیماری عروق کورونری در افرادی که یکی از بستگان درجه دوم‌شان پیش از 60 سالگی فوت کرده بود.ف 43 درصد بالاتر بود.

به گفته این کارشناسان این یافته‌ها نشان می‌دهد که سابقه پزشکی یدربزرگ یا مادربزرگ فرد نیز ممکن است در سلامت قلبی او موثر باشد.

بر اساس یافته‌های این بررسی هر چه شمار بیشتری از بستگان فرد در سنین پایین به علت مشکلات قلبی فوت کرده باشند، این خطر افزایش می‌یابد. هنگامی که دو یا تعداد بیشتری از بستگاه درجه اول فرد به علت مشکلات قلبی پیش از 60 سالگی فوت کرده باشند، خطر مرگ خود فرد به علت بیماری قلبی 5 برابر افزایش می‌یافت.

هنوز کاملا روشن نیست که تغییرات سبک زندگی یا استفاده از داروها برای فشار خون یا کلسترول بالا تا چه حد می‌تواند خطر را در افراد دارای سابقه خانوادگی بیماری قلبی کاهش دهد،اما می‌دانیم که انجام چنین اقداماتی می‌تواند به طور کلی خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

کد خبر 182107

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز