پنجشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد گرفتن درس موسیقی در ابتدای زندگی ممکن است اثرات مقید درازمدتی بر مغز داشته باشد.

music

به گزارش ای بی سی نیوز این بررسی بر روی 45 فرد جوان نشان داد که آنانی که دست کم یک سال در دوران کودکی تعلیم موسیقی دیده‌اند، نسبت به صدا پاسخ‌های عصبی قوی‌تری می‌دهند، - یعنی خصوصیتی که با بهبود یادگیری و توانایی‌های شنیداری ارتباط دارد.

نینا کاروس، رئیس آزمایش علوم اعصاب شنیداری در دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا که این بررسی را انجام داده است، می‌گوید: "شواهد قوی وجود دارد که نواختن موسیقی می‌تواند بر دستگاه عصبی تاثیر بگذارد، اما اغلب بررسی‌ها بر افرادی که هنوز موسیقی می‌نوازند، متمرکز بوده است."

"تا جایی که من می‌دانم، این برای اولین بار است که به وضعیت معمول‌تری یعنی اثرات آموزش موسیقی در دوران کودکی پرداخته می‌شود."

کاروس و همکارانش با استفاده از الکترودهای ظریف پاسخ‌های مغز گروهی از دانشجویان نورث‌وسترن که میزان‌های گوناگون آموزش موسیقی- از صفر تا 11 سال - دیده بودند، را نسبت به صدا اندازه‌گیری کردند.

پس از کنترل کردن از لحاظ ضریب هوش، آنها دریافتند که افرادی دست کم یک سال تعلیم موسیقی دیده باشند، در پردازش مغزی صدا نسبت به افراد بدون تعلیم موسیقی بهتر عمل می‌کنند.

کاروس می‌گوید: "ما از بررسی‌های پیشین می‌دانیم که اگر شما به صدا واکنش قوی‌تری نشان دهید، به طور عمومی یادگیری بهتری دارید. در این صورت صدای مکالمه‌ای را در مکان‌های شلوع بهتر می‌توانید بشنوید، توانایی خواندن شما بهتر است و حافظه شنیداری شما نیز قوی‌تر به نظر می‌رسد. این مهارت‌ها برای یادگیری مهم است."

این بررسی کوچک که در جورنال "نوروساینس" منتشر شد است، بیانگر آن است حتی یک سال آموزش موسیقی دیدن می‌تواند اثرات درازمدتی بر کارکرد مغز داشته باشد.

کاروس می‌گوید: "از نظرمن- و صرفا از دیدگاه علمی‌ام بر اساس شواهد تاییدکننده یکدیگر،- صرف هزینه برای چنین کاری واقعا ارزشش را دارد."

او می‌گوید: "یقینا در آینده این فرضیه از این لحاظ مورد آزمایش قرار خواهد گرفت که آیا تاثیر چنین تجربیاتی در دوران کودکی بر دستگاه عصبی در سر اسر دوران زندگی افراد نیز ادامه خواهد یافت یا نه؟"

کد خبر 181961
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز