گروه بین‌الملل: پس از گذشت دو‌ماه از پناهنده‌شدن جولیان آسانژ به سفارت اکوادور در لندن، وی روز یکشنبه در بالکن سفارت ظاهر شد و برای هواداران خود سخنرانی کرد.

بنیانگذار سایت افشاگر ویکی‌لیکس از آمریکا خواست از پیگرد این سایت دست بردارد.به گزارش خبرگزاری‌ها، وی گفت آمریکا با رسانه‌هایی مانند ویکی‌لیکس در حال جنگ است و افزود: این کشور جهان را وارد دوره‌ای خطرناک می‌کند که در آن روزنامه‌نگاران خاموش خواهند شد. آسانژ 41ساله که اصالتاً استرالیایی است، با راه‌اندازی سایت افشاگر ویکی‌لیکس به شهرت جهانی رسید.

این سایت مجموعه بزرگی از اسناد سری وزارت خارجه آمریکا و دیگر دستگاه‌های اداری این کشور را منتشر کرد، امری که به مذاق واشنگتن خوش نیامد. آسانژ در این سخنرانی گفت ویکی‌لیکس به مانند آزادی بیان و سلامت جوامع، مورد تهدید قرار گرفته است.

هنگامی که وی در کنار پرچم زرد، آبی و قرمز اکوادور این سخنان را بر زبان می‌راند، ده‌ها مأمور پلیس انگلیس ساختمان سفارت این کشور را احاطه کرده‌ بودند. در خلال دوماهی که از پناهنده‌شدن آسانژ به سفارت اکوادور در لندن می‌گذرد، پلیس شبانه‌روز در برابر ساختمان آن کشیک می‌دهد تا درصورت خروج آسانژ وی را بازداشت کند. مشکلات آسانژ از زمانی شروع شد که دو زن سوئدی وی را به تعرض جنسی نسبت به‌خود متهم کردند.

پلیس سوئد خواستار بازجویی از وی است اما آسانژ می‌گوید این بهانه‌ای برای استرداد وی به آمریکاست. بنیانگذار ویکی‌لیکس به قید ضمانت در انگلیس در بازداشت خانگی به سر می‌برد تا به تقاضای فرجام‌خواهی‌اش رسیدگی شود اما پس از آنکه دیوان عالی انگلیس درخواست فرجام وی را رد کرد، او به سفارت اکوادور پناه برد و از رافائل کورئا رئیس‌جمهور کشور تقاضای پناهندگی کرد. آسانژ در سخنرانی 10دقیقه‌ای خود، ضمن تشکر از رهبران و مردم اکوادور برای پناه دادن به وی، از دولت و ملت آرژانتین، برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین سپاسگذاری کرد که از حق پناهندگی او دفاع کردند. وی از آمریکا خواست به جنگ با افشاگران پایان دهد و خواستار آزادی بردلی منینگ شد.

منینگ سرباز 24ساله آمریکایی است که به اتهام انتقال‌دادن اسناد سری دولت آمریکا به ویکی‌لیکس در بازداشت به سر می‌برد و ممکن است به 52سال زندان محکوم شود. آسانژ از منینگ به‌عنوان قهرمان و الگویی برای همگان نام برد که تا روز چهارشنبه هفته گذشته 815 روز بدون محاکمه در بازداشت به سر برده است، درحالی‌که حداکثر زمانی که متهم می‌تواند بدون محاکمه در بازداشت به سر ببرد، 120روز است. زمانی که وی از منینگ یاد کرد، هواداران وی همگی هورا کشیدند.

در پی اعطای پناهندگی سیاسی از سوی اکوادور به آسانژ، وزارت خارجه انگلیس هشدار شدیداللحنی به سفارت این کشور داد و تهدید کرد برای بازداشت وی، موقعیت دیپلماتیک سفارت را لغو و برای بازداشت آسانژ وارد این ساختمان می‌شود. این موضع ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس با واکنش تند اکوادور و سپس دیگر کشورهای عضو گروه آلبا در آمریکای لاتین و نیز اتحادیه کشورهای آمریکای جنوبی روبه‌رو شد که ضمن حمایت از اکوادور و محکومیت این تهدید، لندن را از نقض قوانین بین‌المللی دیپلماتیک برحذر داشتند.

کد خبر 181637
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز