سه‌شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: شنیده‌ها حاکی است در فاصله کمتر از یک سال به پایان دولت دهم و بعد از گذشت دو سال از حضور بهمن دری در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک‌بار دیگر این معاونت دستخوش تغییرات اساسی می‌شود.

طرح - کتاب

خبرگزاری فارس روز گذشته نوشت: «تغییر در نحوه اداره معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و معرفی سرپرست از موارد تازه‌ای است که خبر از تحولات جدید در پی دارد. . . براساس اطلاعات خبرنگار فارس، خبر تغییر و تحول در اداره کتاب و جابه جایی محمد اللهیاری و حتی رفتن بهمن دری از معاونت فرهنگی هم مدت‌ها بود شنیده می‌شد اما عدم‌حضور بهمن دری در محل کار خود طی روزهای گذشته شایعه تغییر در معاونت فرهنگی را تقویت کرد.»

مراد از مدت‌ها شاید اشاره به نمایشگاه کتاب امسال داشته باشد. درست در اوج برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به ریاست بهمن دری، شایعه خروج قریب‌الوقوع او از وزارت ارشاد شنیده شد و برخی رسانه‌ها رسما از خداحافظی او با معاونت فرهنگی بعد از نمایشگاه کتاب تهران خبر دادند. این خبر 18اردیبهشت امسال ازجمله داغ‌ترین خبرهای حوزه فرهنگ بود اما همزمانی با نمایشگاه کتاب و نیز، موج بحث‌ها و درگیری‌های رسانه‌ای و غیررسانه‌ای فراوانی که حاشیه‌های نمایشگاه امسال پدید آورد، این خبر را عملا به حاشیه برد.

حاشیه‌ای بر حاشیه‌سازترین اقدامات دری در دوران دوساله معاونتش: لغو مجوز ناشران، جلوگیری از حضور برخی ناشران در نمایشگاه کتاب و خلاصه، همراه‌کردن نمایشگاه کتاب تهران با بزرگ‌ترین چالش دوران برگزاری‌اش. اگر این اتفاق که سبب شد نمایشگاه در هاله‌ای از بحث‌ها و دلخوری‌ها و مشکلات برگزار شود، تیر خلاص بهمن دری بوده باشد، اصلا عجیب نیست. دری در این ماجرا شاید کمی بیش از آنچه ضروری است و حتی قانون اجازه می‌دهد سختگیری کرد و تعدادی از ناشران قدیمی و پرکار کشور را از حضور در نمایشگاهی که همواره حضور در آن برای ناشران بسیار مهم است محروم کرد؛ حتی پیش از آنکه اصولاً حکمی صادر شده باشد و مسئله به‌درستی برای افکار عمومی، علاقه‌مندان به کتاب و ادبیات و کارشناسان و حتی خود ناشران روشن باشد.

اما اگر این حاشیه و جنجال را آخرین دردسر دری در دوران دوساله معاونتش بدانیم، نخستین حاشیه او درست در بدو ورودش به ارشاد شکل گرفت. بهمن دری اگرچه با یک خبر تبلیغاتی خیلی جذاب ورودش را به ارشاد جشن گرفت اما در فاصله کوتاهی درگیر یک حاشیه دنباله‌دار و بسیار تلخ شد؛ انحلال بنیاد ادبیات داستانی. روابط عمومی معاونت فرهنگی که در طول این دو سال، بسیار فعال بوده است، در نخستین روزهای ورود دری از اهدای مجوز به 290کتاب خبر داد.

خبری که البته بعداً معلوم شد مراد از آن تعیین‌تکلیف‌کردن به این کتاب‌ها بوده و هیچ وقت هم معلوم نشد این 290کتاب کدام کتاب‌ها بوده‌اند و... اما به هر حال شروع خوبی بود. او سپس به دیدار برخی ناشران و کتابفروشان رفت و از سروسامان دادن به مسئله توزیع کتاب سخن گفت؛ موضوعی که هنوز هم پاشنه آشیل حوزه کتاب است و در این دوسال هم عملا چیزی عوض نشده است.اما نخستین شوک اصلی معاونت فرهنگی، انتشار خبر انحلال بنیاد ادبیات داستانی، میراث دوران معاونت محسن پرویز بود. خبری که در یک چشم بر هم زدن، این دو معاون قبلی و فعلی را به جان هم انداخت و چندین روز درگیری‌شان سوژه رسانه‌ها را تأمین کرد. دری در این ماجرا سعی کرد گربه را دم در حجله بکشد تا همه بدانند با چه شکلی از معاون فرهنگی طرفند. جالب اینکه پایان‌بخش آن گفت‌وگوی زنجیره‌ای در رسانه‌ها، وعده‌ای بود برای دو سال بعد، یعنی تقریبا همین روزها.

دری در سخنانش وعده داد که در دو سال آینده صدها شاهکار نظیر «دن آرام» و «جنایت و مکافات» خلق خواهد شد؛ وعده‌ای که محسن پرویز هم بر آن اصرار کرد و دیدار بعدی‌شان را حواله داد به دو سال بعد. . . حالا البته بنیاد ادبیات داستانی نه‌تنها منحل نشده بلکه مدت کوتاهی است که فعال و پرانرژی، کارهای مختلفی را در دنیای ادبیات داستانی و حتی شعر، برنامه‌ریزی می‌کند. هرچند تا بنیاد راه بیفتد، حدود یک سال از بحث‌های دو معاون گذشت. . . و زمان سرانجام به لحظه موعود رسید. دو سال از دوران معاونت دری گذشته است و نیازی به توضیح شرایط نیست، همان موقع هم روشن بود که در طول دو سال هیچ اتقاق مهمی نخواهد افتاد و همین که نمایشگاه خوبی برگزار شود و کتاب‌ها در اداره کتاب زیاد معطل نشوند، برای یک معاونت کافی است. این دو شاید دو بحران دیگر دری در طول این دو سال باشند؛ نمایشگاه کتاب فرانکفورت. . . حضور ناموفق ایران در نمایشگاه فرانکفورت سال گذشته که مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در تمام دنیاست، مجموعه حاشیه‌های معاونت دری را کامل می‌کند. این حضور یا بهتر است بگوییم غیاب، آنچنان پرحاشیه شد که کار به مجلس و تذکر و. . . رسید و یک‌بار دیگر دری را در مقابل یک مقام دیگر گذاشت؛ این بار سفیر ایران در آلمان. اما باز هم البته آب‌ها از آسیاب افتاد. . .

فارس می‌نویسد: «اخباری مبنی بر این مهم که قرار است معاونت سرپرست تعیین شده و فعالیت‌های این حوزه اینگونه اداره شود، در دست است که البته برخی منابع دیگر از تغییرات در سطحی دیگر خبر می‌دهند.» و ادامه می‌دهد: «دری در گفت‌وگو با فارس ضمن تکذیب خبر معرفی فردی جدید برای معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کرد: از ساعت 10صبح امروز در محل کار خود حاضر شدم و هم‌اکنون نیز در دفترم هستم. . . دری در پاسخ به سؤالی درباره جابه‌جایی مدیر اداره کتاب هم آن را منتفی و اللهیاری را در این سمت ماندگار دانست.»

کد خبر 181056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز