چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از ابتدای دولت دهم می‌شد حدس زد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ازجمله وزارتخانه هایی است که رنگ تحول به خود خواهد گرفت.

حسینی - وزیر ارشاد

در آخرین روزهای ماموریت دولت نهم، محمدحسین صفار هرندی از وزارت ارشاد کنار گذاشته شد اما بعداً دوباره به کابینه برگشت تا کابینه نهم به سبب تعویض بیش از حد وزرا از رسمیت نیفتد. جایگزین او در دولت دهم سید محمد حسینی بودکه سابقه ریاست دانشگاه پیام‌نور و مدیرعاملی سروش را در کارنامه خود داشت، وزیری که در انتخاب معاونانش به توصیه‌ها عمل کرد و نهایت تلاشش را کرد تا بی‌حاشیه باشد؛ اتفاقی که البته نتوانست ادامه پیدا کند. دیروز در همین زمینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از برخی زمزمه‌ها درخصوص برکناری وزیر ارشاد توسط رئیس‌جمهور خبر داد. سیدعلی طاهری در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه زمزمه‌هایی توسط برخی نمایندگان مجلس و افراد بیرون مجلس در زمینه تصمیم رئیس‌جمهور برای برکناری وزیر ارشاد شنیده می‌شود، گفت: افتادن این اتفاق تا‌کنون محرز نشده است. وی ادامه داد: ‌تغییر وزیر از اختیارات رئیس‌جمهور است اما در حال حاضر دلیل قوی برای برکناری سیدمحمد حسینی وجود ندارد.

بحران خانه سینما و معضل گرانی کاغذ به عنوان دو اتفاق مهم یک سال اخیر حوزه فرهنگ، در حالی رخ داد که وزارت ارشاد عملا نتوانست نقش مفید و مؤثری در آن ایفا کند. تعطیلی جامعه اصناف سینمایی کشور و اصرار وزارت ارشاد به حکم انحلال تا آنجا پیش رفت که حتی وقتی رئیس‌جمهور برای حل‌مشکل پا‌پیش گذاشت، وزیر و معاونانش به گونه‌ای اظهار نظر کردند که انگار هیچ اتفاقی رخ نداده است. در زمینه گرانی سرسام‌آور کاغذ که تهدیدی جدی برای مطبوعات و ناشران به شمار می‌آید، سیاست‌های ارشاد راه به جایی نبرد و نتوانست از تنگنای موجود بکاهد.

حسینی که محمدعلی رامین، مرد پرحاشیه و پررمز و راز وزارت ارشاد را از معاونت مطبوعاتی کنار گذاشته بود ظاهرا حالا با جانشین او به مشکل خورده است. محمدجعفر محمدزاده معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد که چند روز پیش چند سایت از احتمال برکناری‌اش خبر دادند دچار اختلافاتی با حسینی است که شاید باعث شود تغییراتی در این وزارتخانه رخ دهد.وقتی رئیس‌جمهور در نشست مطبوعاتی‌اش اعلام کرد وزیر ارشاد در تعطیلی روزنامه شرق اشتباه کرده، حسینی چه قبل و چه بعدآن اظهار نظر هایی کرد که چندان همخوان با اظهارات احمدی‌نژاد نبود. حالا هم که موضوع برکناری وزیر ارشاد مطرح شده، می‌توان دلیلش را ناهماهنگی با احمدی‌نژاد دانست. هر چند این سؤال وجود دارد که در این چند ماه باقیمانده از عمر دولت دهم چه ضرورتی برای تغییر وزیر ارشاد وجود دارد و البته احمدی‌نژاد در دوره پیش نشان داد که چند روز مانده به عمر دولت هم می‌توان وزیر برکنار کرد.
حالا هم که زمزمه برکناری وزیر ارشاد شدت گرفته شاید باید منتظر شنیدن داستان‌های تازه‌ای در حوزه فرهنگ و هنر باشیم.

کد خبر 187383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز