همشهری آنلاین: دستیار ویژه وزیر خارجه ایران با انتقاد از ادعاهای معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول سه دهه گذشته ملجاء مظلومان منطقه بوده است که نقطه تبلور آن، حمایت کشورمان از مردم مظلوم فلسطین است.

رامین مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این امر نشانگر آن است که ما هیچ گاه سیاست هایمان را بر اساس نگاه مذهبی تعریف نکرده ایم و برای تبعیت از این سیاست اصولی خود هزینه های فراوانی هم پرداخت کرده ایم که فشار کنونی جهان استکبار علیه ایران یک نمونه بارز آن است.

او گفت: هرچند در مورد سوریه با همسایه مسلمان خود ترکیه اختلاف نظر داریم، ولی این اختلاف دیدگاه نباید منجر به بیان مواضع سیاسی تفرقه افکنانه شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: به نظر می رسد نگاهی دقیق تر به تحولات سوریه ما را نسبت به خطرات گروه های تندرو برای منطقه و جنایت هایی که آنان انجام می دهند روشن کند.

ایسنا گزارش داده : مهمان پرست سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال سوریه را پذیرش اصلاحات و انجام آن در یک روند معقول دانست و اظهار کرد: اعتقاد داریم با دخالت و فشار خارجی هیچ اصلاحاتی از اصالت برخوردار نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اظهارات آقای بلنت آرنچ اگر نتیجه سوء برداشت نباشد می تواند منجر به همراهی و یا کمک به روندی نامطلوب و کشیده شدن منطقه به منازعات مذهبی و قومی شود، که منافع جهان اسلام را تامین نخواهد کرد.

وی همچنین با مردود خواندن ادعای نفوذ پ .ک .ک از خاک کشورمان گفت: فرافکنی و طرح چنین موضوعاتی نمی تواند به حل مسائل داخلی آن کشور کمک کند.

مهمان پرست در پایان خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند منطقه باید از همه توان و ظرفیت خود برای مصون نگهداشتن منطقه از این دام تفرقه برانگیز که فتنه ای آمریکایی ـ صهیونیستی است استفاده کرده و با رایزنی های بیشتر به وظیفه ای که شایسته جایگاه آنان است عمل کنند.

کد خبر 180937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز