یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: هنگام دکوراسیون، مقیاس‌ها و تناسب‌ها را در نظر داشته باشید. توجه به این جزئیات هماهنگی ایجاد کرده، اتاق‌های شما را دیدنی می‌کند.

 آشنایی با اندازه و تناسب در دکوراسیون -1

1- استفاده از مقیاس

مقیاس اشاره به اندازه‌ها دارد. این که مبلمان چقدر نزدیک هم و چطور مناسب یک اتاق باشد. در فضای یک اتاق چیزهای بزرگ، کوچک، بلند و کوتاه مورد نیاز است. در صورت هم اندازه بودن همه وسایل هیچ چیز قابل توجه نخواهد بود. اندازه‌های متفاوت در یک اتاق، فضا را زیبا و رویایی می‌کند.

2- تنوع مقیاس

تنوع مقیاس در یک اتاق دارای اهمیت است. اما تفاوت‌های شدید موفقیت‌آمیز نیست. یک لامپ خیلی بزرگ بالای میزی کوچک یا یک تابلو و اثر هنری کوچک بالای کاناپه خیلی بزرگ عدم تعادل را به همراه دارد. در تصویر زیر متناسب بودن اندازه تابلو و شومینه، فضای اطراف شومینه را کانون توجه قرار داده است.

دکوراسیون


3-
پیدا کردن اندازه درست

مطمئن شوید اندازه هر مبل برای هدف مورد نظر مناسب است. اگر کاناپه‌ای بزرگ را برای نشستن چند نفر در نظر گرفته‌اید، پس میز وسط نیز باید به اندازه کافی بزرگ و بلند باشد تا بتوانید از آن برای سرو و قرار دادن وسایل پذیرایی استفاده کنید.

دکوراسیون

4- بعد دهید

لایه‌ها، اتاق را از حالت تخت و مسطح بودن در می‌آورند. برای لایه‌دار کردن، اندازه وسایل را متفاوت انتخاب کنید. در اینجا، آینه‌ها و تابلوها به همراه وسایل به صورت لایه‌لایه کنار دیوار قرار گرفته‌اند. از بزرگ به کوچک قرار دادن وسایل، آن‌ها را منسجم نشان می‌دهد.

دکوراسیون

5- هنگام اضافه کردن اجزاء مختلف، مثلا پنل‌بندی اتاق، نسبت‌ها را در نظر بگیرید. در اینجا مبل‌ها نیمه پایین اتاق را پر کرده‌اند. برای پر کردن دوسوم فضای خالی بالای اتاق می‌توانید از یک آباژور بلند یا چند تابلو در بالای پنل استفاده و توازن ایجاد کنید. در اتاق ناهارخوری، گچ‌بری‌های آماده کلاسیک که به صورت نواری 1/3 پایین و دور اتاق را پر می‌کنند، با صندلی‌های پشت بلند تناسب ایجاد می‌کنند.

6- کار با طرح‌ها

هنگام استفاده از چند طرح، اندازه متفاوت طرح‌ها، هر کدام را خاص نشان می‌دهد. از طرح‌های درشت و چاپی دیوارها و پنجره‌ها شروع کنید و کار را با گل‌ها و طرح‌های ریزتر برای مبلمان و فرش‌ها تمام کنید.

در اینجا از گل‌های درشت برای پرده، طرح‌های متوسط برای کوسن‌ها، طرح ریزتر و رنگ خنثی برای مبل و فرش استفاده شده است.

دکوراسیون


7- رعایت اندازه و تناسب در ساده‌ترین امور دکوراسیون نیز دارای اهمیت است. به اندازه و رنگ وسایلی که کنار هم قرار می‌دهید، دقت کنید. اگر آباژوری را روی میز کار خود قرار می‌دهید، به رنگ و اندازه آن دقت کنید و این قانون را در نظر بگیرید که هنگام نشستن ته شید همسطح گونه شما باشد.

8- یک جا قرار دادن وسایل مشابه

برای تاثیر بیش‌تر، تمام وسایل کوچک مشابه را یکجا قرار دهید. در این تصویر تمام وسایل سرامیکی در بالای شومینه گذاشته شده‌اند تا تاثیر آن‌ها مانند یک اثر هنری بزرگ به نظر برسد.

دکوراسیون

9- مبل‌هایی که کنار هم قرار ‌گیرند حتما لازم نیست دقیقا مانند هم باشند. همین که هم اندازه بوده، از نظر وزن و ارتفاع یکسان باشند، کافیست.

10-با رعایت مقیاس‌ها در کارهای هنری می‌توان هارمونی ایجاد کرد. در اینجا نوع چیدمان قاب‌ها در اندازه‌های مختلف توازن ایجاد کرده است. سایزهای مختلف قاب‌ها و عکس‌ها همراه با سیاه و سفید بودن همه تصاویر و سفید بودن همه قاب‌ها و تکرار رنگ‌های زرد، آبی و سفید و هماهنگی آن‌ها با فرش رعایت شده است.

دکوراسیون

http://www.bhg.com

کد خبر 180845
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز