چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دو روز پس از حمله گروهی از افراد مسلح به گذرگاه مرزی مصر که کشته شدن ‎۱۶‎ نظامی این کشور را به‌دنبال داشت ارتش مصر دست به حمله هوایی در صحرای سینا زد تا نخستین عملیات موشکی این کشور در این منطقه از سال ‎۱۹۷۳‎ تاکنون رقم بخورد.

مصر

به گزارش منابع خبری مصر نیروهای نظامی مصر در عملیات بی‌سابقه خود در ‎۳۷‎ سال گذشته، شبه نظامیان مسلح را در اطراف منطقه شیخ زوید در شمال صحرای سینا و در نزدیکی مرز با غزه هدف حمله قرار دادند. براساس آخرین گزارش‌ها در حمله هوایی در این منطقه که توسط بالگردهای ارتش مصر صورت گرفت حداقل ‎۲۰‎ شبه‌نظامی کشته شدند.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شاهدان عینی در منطقه شیخ زوید که در فاصله ‎۱۰‎ کیلومتری نوار غزه قرار دارد همچنین اعلام کرده‌اند که دو جنگنده ارتش را در حال عملیات دیده‌اند.

یک فرمانده ارتش مصر هم در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که به‌دنبال حمله هوایی، نیروهای نظامی این کشور موفق به ورود به روستای التومه شدند. این فرمانده با تأکید بر ادامه عملیات در این منطقه اعلام کرده که علاوه بر کشته شدن ‎۲۰‎ شبه نظامی، دو خودروی زرهی شبه نظامیان منهدم شده است.

گفته می‌شود حمله موشکی از سوی بالگردهای ارتش مصر پس از آن صورت گرفت که افراد مسلح شبانه به چند پست ایست بازرسی در نزدیکی شهر العریش، مرکز اداری منطقه شمال سینا حمله کردند. در این درگیری‌ها ارتش مصر از تانک و تسلیحات سنگین هم استفاده کرده است.

زمزمه حضور آمریکا در سینا

مقام‌های آمریکا به‌دنبال بالا گرفتن تنش‌ها در صحرای سینا به‌ دولت مصر پیشنهاد کمک برای تأمین امنیت در این منطقه را کرده‌اند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در تماسی تلفنی با هشام قندیل، نخست‌وزیر مصر به وی وعده داد که آمریکا با مصر برای پایان دادن به مسئله تروریسم در شبه جزیره سینا همکاری خواهد کرد. به‌دنبال کشته شدن ‎۱۶‎ نظامی مصر محمد مرسی، رئیس‌جمهور اسلامگرای این کشور اعلام کرد که به عاملان این حمله پاسخ سختی داده خواهد شد.

اخوان المسلمین مصر، سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) را مسئول حمله یکشنبه شب در گذرگاه مرزی مصر دانسته و اعلام کرده است که این اقدام برای تضعیف دولت رئیس‌جمهوری اسلامگرای مصر صورت گرفته است.گروه‌های سیاسی مصر اعلام کرده‌اند که برای تأمین امنیت در این منطقه باید معاهده صلح مصر و اسرائیل مورد بازنگری قرار گیرد.

صحرای سینا، در ژوئن سال ‎١٩٦٧‎ به اشغال نیروهای رژیم صهیونیستی درآمد اما پس از امضای معاهده کمپ‌دیوید، به دولت مصر بازگردانده شد. براساس این معاهده، دولت مصر تنها می‌تواند واحدهای نظامی کوچک با سلاح‌های سبک را در این منطقه مستقر کند که به گفته ساکنان این منطقه، قادر به حفظ امنیت در این منطقه با وسعت زیاد نیستند. یاسر علی، سخنگوی رئیس‌جمهور مصر در پاسخ به سؤالات درباره تجدید نظر در معاهده کمپ دیوید اعلام کرد که دولت مصر به معاهدات بین‌المللی این کشور پایبند است و برای مصلحت کشور و شهروندان مصری فعالیت می‌کند.

کد خبر 180455
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز