گروه شهری: مرتضی تمدن استاندار تهران با رد دعوت رئیس شورای اسلامی شهر تهران برای توضیح درباره دلایل جدایی ری از تهران از حضور در جلسه علنی روز گذشته این شورا سر باز زد.

شورا شهر

این درحالی است که مهدی چمران شخصا از استاندار تهران برای شرکت در این جلسه دعوت کرده و به‌رغم کسالت و ناخوشی احوال غیبت در این جلسه را به دور از آیین میهمان نوازی اعلام کرد. بنابراین به امید اینکه میزبان آقای تمدن باشد در محل ساختمان شورای شهر تهران حاضر شد.

چمران در عین حال طی سخنانی اظهار داشت گرچه تا‌کنون شورای شهر به قدوم استاندار تهران مزین نشده اما همچنان بی‌صبرانه منتظر ایشان هستیم زیرا از آنجایی که شورای اسلامی شهر تهران شورای مردم ری نیز هست بنابراین لازم می‌دانیم استاندار تهران دلایل جدایی ری از تهران را برای اعضای شورا توضیح دهد تا رایزنی‌های لازم دراین باره صورت پذیرد.

وی در عین حال تأکید کرد: دعوت ما از استاندار تهران براساس مواد قانونی است زیرا شورای شهر حق دارد از مسئولین استان و شهرداری دعوت کند و آنها هم موظف هستند براساس قانون در جلسات حضور یابند. به گزارش همشهری در این‌باره علیرضا دبیر عضو هیأت رئیسه شورای شهر نیز در واکنش به عدم حضور استاندار تهران در شورای شهر گفت: ایشان دوست خوب بنده هستند و من ارادت بسیاری خدمتشان دارم اما اینجا خانه مردم تهران است و یادمان نرود این 15نفر عضو شورای شهر نماینده مردم ری نیز هستند؛ بنابراین عدم‌پذیرش دعوت شورای شهر از سوی استاندار تهران بی‌حرمتی به مردم تلقی می‌شود.

دبیر تأکید کرد: اینجا قرار است بحث‌های کارشناسی درباره جدایی ری از تهران صورت گیرد نه بحث سیاسی بنابراین ما به‌دنبال ادله ایشان هستیم.وی با رد برخی اظهارات صورت گرفته از سوی تمدن مبنی بر اینکه کوچه‌های ری هنوز آسفالت نشده گفت: من بزرگ شده شهر ری هستم و به خوبی می‌دانم در طول تاریخ هیچ‌وقت اینقدر به ری رسیدگی نشده بود ضمن اینکه بودجه منطقه ری هم مشخص است. از سال 85 تا‌کنون تمام اقدامات صورت گرفته در شهر ری با جزئیات آن وجود دارد به همین دلیل از شهردار این منطقه می‌خواهیم تا با حضوردر جلسه شورا به تشریح این اقدامات بپردازد.

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر نیز در همین باره به ایراد سخنانی پرداخت و تأکید کرد: حسب قوانین و مقررات جایی که شورای شهر فعالیت می‌کند قائم‌مقام نمی‌تواند به قائم‌مقامی تصمیم بگیرد مگر وقتی که شورا وجود نداشته باشد یا منحل شده باشد. دانشجو در این‌باره توضیح داد: استحضار دارید شورای شهر تهران شورای شمیرانات و شهرری هم هست بنابراین کسی به قائم‌مقامی ما نمی‌تواند تصمیم بگیرد.

سخنگوی شورای شهر افزود: این درحالی است که جسته و گریخته در این‌باره حرف‌هایی گفته می‌شود یا با اهرم اختیار قائم‌مقامی، وظایف شورا را در اختیار می‌گیرند و حتی شهردار انتخاب می‌کنند لذا اگر دعوتی صورت می‌گیرد به این دلیل است که نقطه‌نظراتمان را اعلام کنیم اما به‌نظر می‌رسد راهی برای ما باقی نمانده جز اینکه ما هم در غیاب آنها نظرات خود را بگوییم و مصاحبه کنیم. این درحالی است که مسائلی از این دست جز در سایه همدلی و وفاق و درستی به بار نمی‌نشیند. وی با اظهار تعجب بابت عدم‌حضور استاندار تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر گفت: حداقل اگر خودشان نمی‌آیند هماهنگی می‌کردند تا نماینده‌ای از جانب ایشان در جلسه دیروز شرکت می‌کرد زیرا جدایی ری از تهران به لحاظ قانونی و حقوقی جای بحث دارد که امیدوارم بررسی شود.

در ادامه این جلسه مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهرتهران نیز به اظهارنظر پرداخت و گفت: براساس اصل 103قانون اساسی استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند در حدود اختیارات شورا ملزم به رعایت قوانین هستند.

بنابراین از نظر مرتضی طلایی با توجه به شأن و جایگاه شورا، تکالیفی بر عهده کارگزاران است که به برکت‌ماه مبارک رمضان جز در سایه هماهنگی، همدلی و دوستی دوسویه نمی‌توان به نفع مردم و خیر و صلاح جامعه عمل کرد.

بررسی طرح تحکیم بنیان خانواده

همچنین طرح تحکیم بنیان خانواده و ‌آموزش مهارت‌های زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج در جلسه دیروز شورای شهر به بحث گذاشته شد. در این‌باره معصومه آباد رئیس کمیته بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه آمارو ارقام نشان از این دارد که کارکرد ما درحوزه خانواده قوی و خوب نبوده گفت:‌باید بررسی شود که مجالس ملی و محلی ما اعم از شوراها و مجلس شورای اسلامی به همراه تمامی سازمان‌های قانونگذار چقدر از وقت و سرمایه خود را صرف موضوع خانواده و تحکیم آن کرده‌اند؟

وی با اعلام اینکه ایران چهارمین رتبه طلاق در میان کشورهای جهان را دارد و در کشور ما نیز کلانشهر تهران بالاترین آمار طلاق وپس از آن خراسان مقام دوم را به خود اختصاص داده است، گفت: این آمار بسیار نگران‌کننده است و باید در بحث تحکیم خانواده دستورالعمل ساماندهی داشته باشیم ضمن اینکه باید ظرفیت‌های مدیریت شهری به سمتی برود که دوره‌های آموزشی لازم برای زوجین به‌منظور دسترسی به مهارت‌های ارتباطی و پرهیز از تصورات انتزاعی و غیرواقعی صورت گیرد.

آباد در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: برابر آخرین گزارش‌های قوه قضاییه روزانه دو هزار نفر به مجتمع‌های قضایی خانواده مراجعه می‌کنند و از هر 500 نفری که تشکیل پرونده می‌دهند 85درصد مربوط به طلاق است که این نشان‌دهنده فروپاشی نظام خانواده و درعین حال اثر بخش نبودن آموزش‌های قبل از ازدواج است.

وی ادامه داد: مطالعات پنج سال گذشته نشان می‌دهد که بحران کاهش نرخ جمعیت، طلاق و افزایش سن ازدواج و عدم‌تمایل زوجین به ازدواج همه به‌دلیل نبود مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط و نبود آموزش مهارت‌های زندگی است. دیروز پس از پایان اظهارات معصومه آباد چند تن از اعضای شورای شهر در این‌باره به اظهارنظر پرداختند که درنهایت با توجه به کیفی بودن این اظهارات و اینکه بحث بر سر هرکدام نیازمند صرف زمان و بحث‌های کارشناسی بیشتر بود مقرر شد تا طرح یادشده دوباره به کمیسیون تخصصی مربوطه بازگردد و پس از اعمال تغییرات هفته آینده در صحن شورا به‌منظور تصویب ارائه شود.

بزرگداشت روز خبرنگار در جلسه علنی

دیروز در جلسه علنی شورای شهر به مناسبت 17مرداد (شهادت خبرنگار صارمی) که به نام روز خبرنگار نامیده شده است ابتدا احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر ضمن تبریک این روز به اصحاب رسانه گفت: در سال‌های اخیر حجم اخبار تولید شده در حوزه شهری قابل قیاس با گذشته نیست به‌نحوی که امروز در هر روزنامه‌ای شاهد شکل‌گیری گروهی به نام شهری هستیم به همین دلیل شایسته است که کانون خبرنگاران حوزه شهری راه‌اندازی شده تا از کیان خود دفاع کند.

وی در عین حال از وجود برخی فشارها که منجر به اعمال محدودیت برای خبرنگاران شده به‌نحوی که قدرت ابتکار را از آنان سلب کرده و عملا به خبرنویس تبدیلشان می‌کند سخن گفت.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست نیز ضمن تشکر بابت تلاش‌های اصحاب رسانه در ثبت وقایع و اطلاعات صحیح و آگاهی به جامعه گفت: بعضا خبرنگاران در راه تهیه اخبار با سختی‌ها و بی‌مهری‌هایی از سوی افراد و گروه‌ها و جریانات مواجه می‌شوند. وی همچنین ضمن درخواست افزایش سرمایه صندوق اصحاب رسانه و کوتاه کردن زمان دریافت وام خبرنگاران افزود: اگر شورای شهر می‌تواند برای کمک به این مسئله با هماهنگی کمیته فرهنگی تدابیری بیندیشد.

در پاسخ به این اظهارات معصومه آباد عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از افزایش ۵۰ درصدی اعتبارات صندوق خبرنگاران خبرداد و گفت: این درخواست را تهیه کرده‌ایم و برای موافقت ارسال کرده‌ایم که امیدواریم به تصویب برسد، خسرو دانشجو نیز به‌عنوان سخنگوی شورای شهر به ایراد سخنانی به مناسبت روز خبرنگار پرداخت و گفت: در طول مدتی که به‌عنوان سخنگو با خبرنگاران در ارتباط هستم شاهد ارتباط منطقی بسیار کارا و تلاش آنها در جهت اطلاع‌رسانی هر چه بیشتر و بهتر هستم و از این بابت نکات بسیار آموزنده‌ای آموختم.

کد خبر 180360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز